לראובן אדלר יש ספרית, ליכודניקית. לפני כחודש התקשרה אליו עם פניה מפתיעה ״תביא אליי את בוז׳י להסתפר, הוא סימפטי ואני רוצה לתמוך בו״. התספורת ההיא לא יצאה אל הפועל אבל יום לאחר הבחירות התייצב אצל הספרית לתספורת החודשית שלו. ״למי הצבעת בסוף?״, שאל את הספרית. ״היא אמרה לי ׳מח״ל׳, שאלתי אותה למה? אז היא אומרת לי, ׳הגרבוז הזה עשה לי את זה״.

ראובן אדלר (צילום: עובדה)
קמפיינר קוסם בפעולה|צילום: עובדה

יומיים אחרי הבחירות במטבח דירתו בתל אביב, אדלר, שעד לבחירות האלה נחשב לקמפיינר קוסם, האיש שהוביל בהצלחה את אריאל שרון, וגם את אהוד אולמרט, לכסא ראש הממשלה, עוד מנסה להבין איך חמק לו  הפעם הניצחון מבין הידיים. את הראיון אנחנו מצלמים איתו ל״ארבע דקות״ של עובדה.

אתה אומר הגרבוז הזה, אבל אני בטוח שהרבה חברים שלך עד עכשיו לא מבינים מה רצו ממנו.

דלג לשאלה הבאה…. אסור להגיד את הדברים האלה. זה דברים מסוכנים, אני חושב שמה שאמר גרבוז יותר משפיע ויותר מסוכן מהמילה צ’חצ'חים (שאמר בבחירות 1981 דודו טופז). גרבוז לעג פה על חלק גדול מהאוכלוסיה. גרבוז זה פגיעה אנושה. אני כפרסומאי יודע כמה אנשים אוכלים כשר במדינת ישראל. אתה יודע כמה אוכלים כשר? שבעים ושמונה אחוז. אתה לא יכול לפגוע בהם, אסור לפגוע בהם, אסור לגעת בדבר הזה. זה מוקש.

ראובן אדלר (צילום: עובדה)
פרסומאי צריך לדעת כמה אנשים אוכלים כשר במדינה|צילום: עובדה

"בוז'י עצמו הוא שומר שבת, הוא בוגר ישיבה תיכונית צייטלין והוא נכדו של הרב הראשי שחיבר את התפילה לשלום מדינת ישראל, אמרתי לו באותו רגע שזה קרה תצא מהר ותגיד שאתה גם, והוא עשה את זה והוא מיד אמר 'אני שומר שבת'״.

אדלר חושב כמו פרסומאי, בחירות על פי תפיסת העולם הזו, מנצחים או מפסידים בגלל דימויים, בגלל שליטה בסדר היום, זה כל המשחק. המיני עימות הלא מתוכנן, במוצ״ש שלפני הבחירות ב"פגוש את העיתונות", היה רגע כזה. "אני לא הייתי שם. אם הייתי שם זה לא היה קורה".

מה לא היה קורה?  
אם אני באולפן, הייתי אומר לבוז'י תקום עכשיו תקום ותלך.

ראובן אדלר (צילום: עובדה)
"הנראות בקמפיין חשובה יותר מכל דבר אחר"|צילום: עובדה

אבל מה אתה אומר בעצם, שהרצוג שרוצה מחר להיות ראש ממשלהלא יכול להתמודד עם נתניהו בעימות?

אתה שואל אותי את זה ברצינות? הרי הפריים הזה שבו הוא (נתניהו) גדול, והוא (הרצוג) קטן, הנראות פה היא יותר חשובה מכל דבר אחר.

ואיפה אתה טעית בקמפיין הזה?  
יש טעות שעשיתי לקראת הסוף, שבדיעבד הייתי צריך לוותר עליה.

מה?  
ביום ראשון, יומיים לפני הבחירות, חשבנו מה הדבר שאנחנו יכולים לעשות כדי להוריד את סדר היום מביבי וההפחדות שלו ולעבור אלינו, שידברו עלינו. אז מישהו העלה את הרעיון שציפי תסיר את הנושא של הרוטציה. חשבתי שזה רעיון טוב... בדיעבד לא הייתי צריך לתמוך בזה. זה יצר אווירה לא כל כך טובה".

אדלר, בן 72, פרש לפנסיה אחרי שמכר את חלקו במשרד הפרסום אדלר חומסקי. אל הקמפיין הזה הגיע מהבית בתל אביב ולשם הוא חוזר.

ראובן אדלר (צילום: עובדה)
חוזר לבית בתל אביב|צילום: עובדה

עד מתי תעשה קמפיינים?

את האמת אני לא יודע. אחרי הבחירות האלה אמרתי, וואלה זהו. זה האחרון. אבל אתה יודע מה? אני בטוח שאם יבואו אליי עוד שנה שנתיים ויגידו לי בוא יש קמפיין כזה וכזה. אני אסתכל אם יש מועמד מתאים כמו בוז'י. בוז'י היה מועמד טוב בניגוד למה שכולם אומרים. אני חושב שאנשים רוצים קצת שעמום, אחרי התקופה הזו שהייתה לנו פה. מתגעגעים לזה, אז הכול עלול להשתנות. 

"עובדה"- שני ב-21:00