התוכנית האחרונה של "מה אתם הייתם עושים" נגעה בסוגיה רגישה מאוד שיכולה להתקיים רק בישראל. אחת הסיטואציות תיעדה תגובות של אזרחים למראה מוכר אשר לא מוכנים לשרת לקוחות "בגלל שהם ערבים". כמו בכל שבוע, גם הפעם הזמנו אתכם לטקבק מה אתם הייתם עושים במצב דומה - אך הפעם עשינו זאת גם בפורטל הערבי panet והשווינו בין התוצאות.

מסקירה כללית של הטוקבקים בשני הצדדים עולה כי כנראה שתגובות קיצוניות אפשר למצוא בשני הצדדים. כמו שב-mako היו כאלה שטענו שהמוכר עושה את הדבר הנכון, כך גם באתר panet הופיעו מגיבים שהתריסו כי "לידיעתכם כל היהודים שונאים את הערבים. רק יש כאלה שלא מראים את זה". עם זאת, ירידה לפרטים ובחינה של לא פחות מ-270 טוקבקים בצד הערבי ויותר מ-600 טוקבקים באתר הרשמי של התוכנית מעלה תמונה מעט יותר מורכבת.

ראשית, יש לציין כי התגובות ב-panet מתחלקות בין דרוזים לבין ערביי ישראל, שטוענים כי הם חווים התנהגות דומה בתדירות גבוהה. ההבדל בא לידי ביטוי בעיקר בצער שמרגישים הדרוזים לנוכח אפליה כלפי ערבים בעקבות השירות שלהם בצבא. כך למשל טוענת אחת מהמגיבות שמזדהה כ"בדואית גאה" כי "אני אגיד לו נכון, אני ערבייה - אבל מה לגבי האחים שלי שמשרתים בצבא ושומרים עליך כל לילה?".

עם זאת, אפשר לומר כי רוב התגובות ב-panet מצביעות על כך שהאוכלוסייה הערבית נותנת הרבה קרדיט ליהודים, כמו שעולה מאחד הטוקבקים שחזר על עצמו בניסוחים שונים: "לא כולם אותו דבר. הרבה מאוד מוכרים יהודים לעולם לא היו מעזים לעשות דבר כזה".

הרבה הבדלים, דפוס התנהגות דומה

הנתון המפתיע הוא שבטוקבקים של mako הדעות היו חצויות באופן בולט הרבה יותר. כמעט חצי מהמגיבים טענו שאסור למכור לערבים, שהמוכר עושה בצדק ושהם היו נוהגים באותה צורה. אך השוואה של התגובות הללו עם חוויות אמיתיות של הציבור הערבי מעלה תמונה שונה: סקר שביצע panet לפני מספר ימים מעלה ש-56% מהערבים לא נחשפו בשנה האחרונה לגזענות, ועוד 11% נתקלו בה מקסימום פעמיים.

גם הטוקבקים ב-panet מצביעים על מציאות דומה, היות ולפחות על פי התגובות כמעט אין גולשים שסבלו מסיטואציה דומה לזו שהופיעה בפרק. המסקנות הן אחת מהשתיים: או שגולשי mako וגולשי panet לא מסתובבים באותם המקומות, או שהאופטימיות של האוכלוסייה הערבית לא מוצדקת.  

פרט לא צפוי נוסף עלה לאחר שבצד הערבי הופיעו גם טוקבקים אשר צידדו דווקא במוכר הגזען: "אני לא מופתע מזה", טוען אחד המגיבים. "מגיע לבעלי החנויות לעשות כך בתגובה למה שעשו במסעדה בחיפה כשמוכר ערבי סילק חייל", ממשיך המטקבק. מיותר לציין שתגובה כזו הייתה יכולה להופיע גם באתר ימני קיצוני בישראל בלי שנופתע או נרים גבה.

לצד ההבדלים, אפשר להתעודד בעובדה שניתן לזהות גם הרבה מאוד דפוסים דומים אצל שני הצדדים. כך למשל הרבה מהתגובות שגינו את ההתנהגות של הישראלים ב-panet היו מבוססות על פסוקים מהקוראן, בדיוק כמו שב-mako גובו הטוקבקים שתמכו במוכר בפסוקים שונים מהתנ"ך.

איך זה מרגיש מהצד השני?

מעניין גם לקבל מושג על האופן בו תופסים עצמם המגיבים בסיטואציה דומה מהצד הנפגע (של הערבי שחווה אפליה, במקרה הזה). אפשר לשער שמקרה הפוך של ערבי שלא מוכן למכור ליהודי לא היה נגמר בוויתור של הישראלי, אך לא כך בצד השני: "אני פשוט הייתי יוצא מהמקום בכבוד", מגיב בדואי מהצפון ב-panet. "בסוף אני לא מפסיד כלום אלא הוא זה שיפסיד", הוא מסביר.

בשורה התחתונה, נראה כי למרות שהדרך לשיוויון עוד ארוכה, לפחות מהמאבק דרך המקלדת עולה שהאזרחים עצמם מודעים למורכבות המצב ולמרות מקרים קיצוניים ישנה הסכמה על הדרך הנכונה בה צריך לנהוג.

צפו בפרק גזענות המלא ב-mako VOD

צפו בכל הפרקים המלאים של "מה אתם הייתם עושים"

התוכנית משודרת כל יום שבת בשעה 21:15