ההחלטה להתערב ולהגן בגופכם על תינוק זר אינה מובנת מאליה לכולם. רבים יתביישו, יפחדו מעימות, ויעדיפו לשכנע את עצמם ש"יהיה בסדר" כדי להמשיך בשגרת יומם. אבל להתעללות מסוג זה ישנה השפעה ארוכת טווח על תינוקות גם כאשר הם גדלים והופכים לילדים, בני נוער ואפילו מבוגרים.

ד"ר רן נבון, פסיכולוג קליני, מסביר כי להתעללות פיזית ונפשית ישנן השפעות ארוכות טווח. "כשהדמות הטיפולית של התינוק, במיוחד בגילאים של עד 14 חודשים, ובוודאי בהמשך, בתקופת ההתקשרות, יש לכך השפעות ארוכות מבחינת הביטחון של הילד בדמויות ההתקשרות שלו, גם עם ילדים בני גילו וגם עם מבוגרים. ילדים כאלה יהיו הרבה יותר חרדתיים ויותר מכונסים בעצמם. בגילאי 3-4 יחוו ילדים אלה התפרצויות רבות יותר על הסביבה".

איזו השפעה יש למשך הטיפול של המטפלת בילד?

"אם המטפלת נמצאת עם הילד הרבה זמן יש לזה משמעות. לכן חשוב מאוד לשים לב ולהיות ערניים. כיום יש פיקוח מאוד-מאוד גדול כדי לזהות בשלב יותר מוקדם התעללות כזאת עם מצלמות נסתרות וכדומה".

אלו "נורות אדומות" צריכות להידלק לנו בשלב המפגש הראשוני של המטפלת עם הילד?

"במפגש הראשוני רוב המטפלת יוצאות מגדרן כדי להיות בסדר, חמות, ממציאות מלא שמות חיבה. זה לא אומר כלום על הטווח הארוך. מה שכן יכול להצביע זה מידת המותאמות בין המטפלת למזג של הילד. היא יכולה להיות ממש נפלאה ומקסימה אבל זה לא מתאים לו".

"לא מרגישים בנוח עם הסביבה"

בנוגע להשפעה של התעללות כזאת בגיל מבוגר יותר, מסביר נבון כי "רכישת הייצוג והדרך בה אותו נער או נערה שסבלו מהתעללות, משפיעים על הדרך בה הם מתנהגים למבוגרים וכן לגבי תקשורת שלהם עם העולם. יש הרבה מחקרים שנעשו בארץ על הלינה המשותפת בקיבוץ, בנוגע למבוגרים שכילדים סבלו מטיפול לא נכון של מטפלת שנהגה בהם באגרסיביות".

נבון מספר על מחקרים שנעשו בארה"ב ובסקנדינביה בנוגע למטפלות שהתעללו בילדים בצורה קשה במיוחד: "אפשר היה לזהות אצל המתבגרים הפרעות התנהגות מאוד-מאוד קשות. בעיות עם התקשרות בטוחה, אלו אנשים שלא מרגישים בנוח עם הסביבה. בני הנוער האלה חוו התפרצויות, לקחו חלק במעשי פשע. אצל בנים תועדה התנהגות אלימה יותר בנים ואילו הבנות היו יותר מכונסות.

הבעיות עם הסביה לא נעלמות עם הגיל. נבון מספר כי בעיות ההתקשרות אחרים ממשיכות גם בגיל מבוגר יותר, כאשר אלה מנסים לפתח זוגיות. "ילדים שסבלו מהתעללות פחות הצליחו בשמירה על מסגרת זוגית", מסביר נבון.

מה אתם הייתם עושים, שני ב-21:00