האם תופעת ההתבוללות, אותה סכנה ממנה הזהירו את העם היהודי במשך דורות על גבי דורות, כבר אינה מהווה איום גדול על ישראלים? את השאלה הזו בדקה התכנית "מה אתם הייתם עושים", כאשר העמידה את הסיטואציה הבאה: זוג מאוהב ביום כלולותיו, מצטלם מול השקיעה מחובק בטיילת של נתניה. אבל לא כולם מרוצים. גבר (מטעם ההפקה), נשלח לקרוא קריאות גנאי בפני הזוג, לצעוק עליהם ולהעליב אותם. הסיבה: החתן אינו יהודי ואפילו כהה עור.

התגוובות למעשים היו נסערות ואף מרגשות. אבל כיצד היו מגיבים האותם אנשים לו היו מתרחשים נישואים אלה בתוך המשפחה שלהם?

בסקר שערך בנושא מכון המחקר Panels בקרב מדגם מייצג של 300 איש בגילאי 18 ומעלה מהאוכלוסייה היהודית, נשאלו הנסקרים על שאלת נישואי התערובת ומשמעותם. תוצאות הסקר מעלות כי חלק משמעותי מהציבור הישראלי עדיין מאמין באחדות העם היהודי ומתנגד לנישואים עם לא יהודים: 47% מהמשיבים מתנגדים לנישואי תערובת, בעוד ש-31% מהמשיבים היו בעד. ההתנגדות לנישואים אלה הופיעה יותר בקרב גברים 51%.

אז מהי הסיבה העיקרית להתנגדות לנישואי תערובת? 70% מהמתנגדים ציינו את סכנת ההתבוללות. כמו כן, האפשרות לפגיעה בזהות של ילדי הזוג עמדה על 53%. הסיבה השלישית בשכיחותה (16%) הייתה החשש מירידה מהארץ.

התבוללות? לא במשפחה שלנו

כאשר נשאלו הנסקרים לגבי נישואים מעורבים בקרב בנם או בתם לבני זוג לא יהודיים, אחוז המתנגדים עלה משמעותית: 60% מתנגדים לנישואי תערובת במשפחה (לעומת 47% שהתנגדו בכלליות).

שיעור המשיבים שהתנגדו לנישואי ילדם לבן זוג שאיננו יהודי היה גבוה באופן מובהק בקרב אלה שהגדירו עצמם כבעלי זהות דתית אדוקה (מסורתיים עד חרדים).

עוד נתונים שעלו בסקר הראו כי 46% מהנשאלים מאמינים שנישואי תערובת עלולים לפגוע בצביון היהודי של מדינת ישראל, לעומתם, שיעור דומה של אנשים, העומד על 43%, מאמין כי אין קשר בין דת לאהבה. ל-11% מהנסקרים לא הייתה בעיה עקרונית עם נישואי תערובת כל עוד הם לא בתוך המשפחה שלהם.

נתון מפתיע נוסף הראה כי חרף העובדה שקרוב למחצית מהאוכלוסייה מתנגדת לנישואי תערובת, כ-72% מהנשאלים סבור שאין לחוקק חוק האוסרת על נישואים מסוג זה בישראל.

מה אתם הייתם עושים, הערב (יום שני) ב-21:00