יהב קנר ובת זוגו זואי איריס רוס פז-צימרמן, טסו לבקר את משפחתה של זואי באקוודור לרגל חגיגות השנה האזרחית החדשה. כאשר בדרך חזרה לישראל, מאבטחים של "אל על" החרימו לזואי את המחשב הנייד, דרשו שתעניק להם גישה לסלולרי וחיטטו לה בתיקיית התמונות הפרטית. היום (רביעי), השניים הגיעו ל"גלית ויואב" וסיפרו על החקירה המשפילה שזואי עברה לטענתם.

"זואי עברה חקירה של 40 דקות", סיפר יהב על החקירה שבת זוגו עברה בשלב הראשוני, חקירה שרק הלכה והסתבכה. "הערימו עליה, אמרו לה שהיא חייבת לשלוח את המחשב הנייד בתא המטען. אחרי זה, היא עברה עוד חקירה ושמה הודיעו לה שהמחשב נלקח לה. בנוסף, גם ביקשו ממנה לפתוח את הטלפון והסתכלו בתיקיית התמונות".

איפה זה קרה?
"בטיסה של אל על מניו יורק".

בימים אלו, השניים נמצאים בהליך המכונה "הליך מדורג", כדי שזואי תקבל אזרחות בישראל. "במאי האחרון זואי קיבלה ויזה לשנה", סיפר יהב והסביר על ההליך: "ובמשך חמש השנים הקרובות היא תצטרך לחדש כל שנה את הויזה, עד שהיא תקבל מעמד תושבת ארעית". לכן, השניים לא העלו בדעתם שהם יצטרכו להתמודד עם בעיה כלשהי בדרך חזרה לישראל. "היא עברה חקירה שלא התייחסה לעובדה שיש לה פה ויזה. היא חיה ועובדת פה, אנחנו חתומים כאן על חוזה".

על פי דבריהם של הזוג, עובדי החברה לקחו את המחשב הנייד של זואי, בטענה שהוא יחזור ביום שלמחרת - כשבפועל הוא חזר כמעט אחרי שבוע. בזמן, הזה השניים פנו ל"אל על" כדי להבין מה הסיבה להחרמה של הרכוש ולחקירה שזואי עברה. "הם לא נתנו תשובה ברורה לגבי מה היו החשדות שהובילו אותם לחקירה כזאת. נוצר הרושם שתחת מטריית הביטחון אפשר לתרץ כל דבר, כל פגיעה", סיפר יהב על תגובות החברה וזואי הוסיפה: "הרגשתי מושפלת. ישראל היא הבית שלי, אני אוהבת להיות כאן. החוויה הזאת גרמה לי להרגיש שאני לא רצוייה, שאני לא שייכת לכאן".

 זה חוקי לבקש ממישהו לקחת את הטלפון שלו?
"אפשר לעשות הכל כשאומרים שזה ביטחון, זה עצם העניין. אנחנו כישראלים ברגע שאומרים לנו את המילה ביטחון, אנחנו ישר מתיישרים. אבל קחו אחריות מלאה ותסבירו למי שאין לו מושג מהדבר הזה למה אתם עושים את זה. אני חושב שזאת זכות של כל אדם בין אם הוא ישראלי ובן אם לא. גיליתם שהיא חפה מפשע? נתתם לה לעלות על המטוס? אז תסבירו לה בצורה מכובדת מה היו החשדות ותסגרו את האירוע הזה עד סופו - כולל החזרת המחשב בזמן".

מ"אל על" נמסר בתגובה: "צר לנו על המקרה ועל אי הנעימות ויחד עם זאת שיקולי הביטחון ניצבים מעל לכל שיקול אחר. אנשי בטחון התעופה הישראלית מונחים על ידי השב"כ ופועלים בהתאם לחוק והנחיות הגורמים המוסמכים, וכך היה גם במקרה זה. מבדיקה שנערכה מול נציגי הביטחון בניו יורק נמסר כי הוכנה קבלה ולפי מיטב המידע שברשותנו היא נמסרה לנוסעת. עם הגעתה ארצה ב-18 בינואר נפתח דוח איתור כבודה. ב-21 לחודש (יום שישי) המחשב הגיע ארצה, וביום ראשון הוא נשלח אליה עם שליח".