ביום שני הקרוב (6 במאי) יצוין יום הזיכרון לשואה ולגבורה בצל אירועי 7 באוקטובר והאנטישמיות הגואה ברחבי העולם, ובאוניברסיטאות בארצות הברית בפרט. אשת העסקים והכרישה, יסמין לוקץ', הגיעה ל"גלית ואילנית" והתייחסה לקשר המיוחד שלה למיזם "זיכרון בסלון" ולמפגש הטעון עם דיקן אוניברסיטת סטנפורד שבה למדה. "למרות שהאוניברסיטה נחשבת לאחד המקומות הקלים יותר, כשישבתי במשרד הדיקן התחלתי לבכות. אמרתי לו: 'זה מקום שהיה הבית שלי, והנה אתה בוגד בי'. איך יכולה להיות תחושה כזו?", אמרה. "חשבתי על כל האינטראקציות העסקיות שהיו לי, וחשבתי אם יכול להיות שהאדם שאיתו דיברתי הלך הביתה וחשב: 'היהודייה הזו' או מה חשבו עליי בסתר ולא אמרו. זה ממש מפחיד, והרבה יותר חמור ממה שרואים מכאן".

ראית את האנטישמיות הגואה שם עוד לפני 7 באוקטובר?
"יש כאלה שראו, אני לא ראיתי. אנשים באו והתריעו אבל לא ראית את זה ביומיום. זה לא היה מאורגן ככה. הם הגיעו עם תשתית מתקופת ה-BDS. עשרות שנים של בניית תשתית שהפעילו, ויש אנשים שמגיעים מחוץ לקמפוס, מנצלים את החולשות של האנשים שרק רוצים להרגיש שייכות למשהו. יש שם כל כך הרבה בורות וחוסר ידע".

בתור מי שחיה 18 שנה בארצות הברית, יכולת להעלות את זה בדעתך?
"אני גם בהלם. בקהילות היהודיות והישראליות בחו"ל יש תחושת שייכות חזקה יותר לארץ בעקבות כל האירועים האלה אם אנחנו רוצות להסתכל על חצי הכוס המלאה. זו מטוטלת שזזה כל כך שחייב שינוי ותיקון, חייבים להיות אופטימיים".

לצד התייחסות למחאות בקמפוסים בארצות הברית, לוקץ' סיפרה גם על חלקה בפרויקט "זיכרון בסלון". "זו השנה הרביעית שאני מארחת, שנתיים בארה"ב ושנתיים כאן. זה אירוע מטורף וכל כך חשובים ההצנחה והמסרים שיש שם. בארצות הברית הבאתי הרבה מנכ"לים, יהודים אבל גם כאלו שלא", אמרה.

הראש במלחמה, היה חשש שפחות אנשים ירצו לבוא.
"כשדיברתי עם מנכ"לית 'זיכרון בסלון' ניסיתי להבין אם זה בגלל הכאב שמעסיק אותנו השנה, אבל הייתה התעוררות מאוחרת. השנה יהיו הכי הרבה משתתפי אי-פעם במיזם, מעל שני מיליון".

זה אולי דווקא כן בגלל 7 באוקטובר?
"המנכ"לית סיפרה לי שאחת משורדות השואה סיפרה לה שבשבעה באוקטובר היא התפללה בממ"ד שהצבא הישראלי יגיע, ושבשואה לא היה לה למי להתפלל. יש הרבה התעוררות והמסר שאנחנו מקבלים מהשורדים זה מסר של תקווה ותקומה. אם אחרי כל מה שהם עברו הם קמו, גם אנחנו נוכל לעשות את זה. יש מפגשים מיוחדים של שורדי שואה ושורדי נובה, יהיה אירוע בכיכר החטופים יחד עם משפחות החטופים בשבת בערב".

יש יוזמות טכנולוגיות מדהימות כמו הולוגרמות של שורדי שואה.
"יש היום כ-150 אלף שורדי שואה בחיים, מתוכם כ-10,000 שיכולים ממש לבוא ולדבר על זה. השנה רק כמחצית מהמפגשים יתקיימו עם שורדים שמגיעים, בחלק מהמקרים יהיו דורות שני ושלישי או הולוגרמות. ב'זיכרון בסלון' עושים עבודה מדהימה לתעד את הסיפורים האלה גם לשנים הבאות כשיהיו פחות שורדים בחיים".

ההפגנות הפרו פלסטיניות בקמפוסים בארה
ההפגנות באוניברסיטאות בארצות הברית|צילום: Sarah Reingewirtz, getty images

לוקץ', שהקימה את ארגון "קוד לישראל" שמרכז את התנדבות ההייטק הישראלי, שיתפה בתרומה של הארגון במאבק באנטישמיות. "אנחנו חוברים לארגונים חברתיים ובאמצעות טכנולוגיה מנסים לפתור בעיות שארגונים חברתיים מתמודדים איתן", אמרה. "אם נלך להקשר של השואה והאנטישמיות המזעזעת שאנחנו רואים בכל מקום בעולם, יש ארגון ללא מטרת רווח שנקרא 'התנועה למיגור האנטישמיות ברשת', מנטרים גילויי אנטישמיות ומבקשים להוריד אותם. יש להם הרבה עבודה עכשיו, והמתנדבים שלנו פיתחו טכנולוגיה שהופכת את העבודה להרבה יותר יעילה".

את מרגישה גם בעסקים סוג של רתיעה?
"יש לכאן ולכאן. יש מי שיגיד שביטלו עסקאות בגלל שהחברה ישראלית, אבל יש גם הרבה חבר'ה יהודים וישראלים שאוהבים אותנו במקומות משפיעים ואולי יותר מתמיד רוצים לפעול ולעזור".