בשבוע האחרון כולם מדברים על דבר אחד: פורים. המסע אחרי התחפושת המושלמת הפך את האיפור, הפאות והזקנים המלאכותיים לנושאי שיחה לגיטימיים, אבל רק לשלושת הימים הבאים. עבור ליאת שיינין, לעומת זאת, המאפרת הראשית של "ארץ נהדרת" כבר עשר שנים, זאת עבודה יומיומית, ובעצם מדובר בהרבה יותר מאיפור – שיער, אלא בעבודת אמנות של ממש.
איך הגעת לעבודה הזאת כמאפרת?
"אני מתעסקת עם איפור משנת 1999 וכבר מההתחלה התעסקתי באיפור בימתי. מאז שהייתי קטנה הייתי מציירת ומפסלת, משם התחלתי. הייתי רואה את סרטים מחו"ל, עם כל הדמויות המטורפות, זה היה החלום שלי מאז שהייתי קטנה והגשמתי אותו בסוף. למדתי בלוס אנג'לס ונורא רציתי שגם בארץ יתחילו לעשות פרוסטטיקה – שזה בעצם פיסול פנים. עובדים עם לטקס מוקצף, סיליקון ג'לטין וגם שעווה. הכל מעכשיו לעכשיו, אז צריך ממש לפסל במהירות".
ביחד איתה, היא מציינת, עובדות על התכנית מאפרות נוספות ומוכשרות: מיכל אפרתי, דנה נינה ראובן, הילה אלקיים, אורית צפתי, שני הירש ומשכית קורן.
מה הדמות שהכי אתגר אותך לעשות?
"יש כמה, בעקרון כל דמות שמאוד שונה מהשחקן קשה לעשות. אני לא מחליטה את מי לחפש למה, הם מחליטים בשבילי, ולפעמים אני אומרת 'אוי דווקא מישהו אחר יכול היה להיות ממש טוב לזה מבחינה פיסולית', זה הרבה פעמים מאוד מאתגר. נראה לי שהדבר הכי קשה היה דמות של מדריך זומבה, שהייתי צריכה לבנות לטל פרידמן חליפת השמנה לכל הגוף. עם הרבה דמויות כשאנחנו מתחילים אנחנו חושבים שהן לא יהיו דומות, ובסוף זה יוצא. למשל דנה רון, היא ושני מאוד מאוד שונות ובסוף זה יצא כל כך דומה. גם כשהפכתי את עלמה לגואל פינטו זה היה מאוד קשה ומאתגר, כי הייתי צריכה לשנות לה ממש את כל המבנה פנים. הרבה פעמים בגלל שאין הרבה זמן להתכונן פתאום תוך כדי אני רואה שזה הולך להיות דומה".
כשאת צריכה לאפר לדמות מסוימת - במה את מתמקדת? איך מתחילים?
"קודם כל אני יושבת עם כל התמונות מכל מיני זוויות של הדמות שצריך ליצור. אני מאוד אוהבת לראות וידאו של הדמות כי תמונות יכולות להטעות. אני חושבת שהדבר הראשון שאני מסתכלת עליו הוא השיער, מנסה לדמיין איזו פאה צריך. אנחנו עובדים עם פאות רבקה זהבי כבר עשר שנים והם פשוט מדהימים. אחר כך אני מסתכלת על מבנה הפנים, אם הוא רחב ומרובע או צר וארוך, הכי קשה זה לרבע פנים צרות, למשל - אלי עושה את יאיר ואני צריכה להרחיב לו את הלחיים עם תוספות. אחר כך אני מתחילה להיכנס לפרטים: אף, עיניים – בולטות או שקועות, הגבות, המרחק של העין מהגבה, המבנה של השפתיים, הגודל שלהן. אני כבר יודעת בעל פה את הגודל של הראשים של השחקנים, אז זה הולך ונעשה יותר קל. אני כבר מדמיינת מה צריך לעשות להם".
כמה זמן את מתכוננת לדמות?
"צריך כמה שיותר, אבל תמיד אין מספיק זמן. הכל כל כך אקטואלי, אז אני יודעת על הדמויות בדרך כלל יום או יומיים מראש, לפעמים כשיש דברים יותר מורכבים הם יודעים שצריך יותר זמן בשביל לבנות את זה, אבל סופו של דבר מדובר בימים בודדים. זה דורש המון אלתור בגלל שלפעמים אין מספיק זמן לבנות משהו ספציפי לשחקן. כל פעם מאתגרים אותי בהפקה – ואני מתה על זה. כמה שדברים יותר מסובכים אני יותר אוהבת את זה".
מה הדבר שאת הכי אוהבת בעבודה שלך?
"העבודה הזו כל הזמן מאתגרת ואני מתה על זה. הלחץ הזה עוזר לי, אני נהיית יותר מפוקסת ויעילה. זה כיף גדול לעבוד במקום כזה, עם אנשים כאלה מצחיקים ומקסימים, כולם בגובה העיניים. אנחנו מכירים כל כך הרבה שנים והם פשוט קורעים אותי מצחוק, זה כיף לעבוד באווירה כזו. יש הרבה לחץ וגם המון כיף - זה כיף כשאיפור יוצא מאוד מוצלח ואת רואה איך האיפור עוזר לשחקן להיכנס לדמות. את רואה שהוא מקבל ביטחון, ופתאום הוא דומה לדמות. גם כשממציאים דמות, הרבה פעמים אני עושה משהו, נגיד שמה איזו פאה מיוחדת, והם אומרים שזה מה שמפעיל אותם. הם רואים איך הם נראים, ומבינים איך הדמות צריכה להתנהג".
מה את הכי פחות אוהבת בעבודה?
"אני שונאת, שונאת, שונאת שבסוף היום אני צריכה לנקות ולסדר את כל הבלאגן, יש נפילת מתח ענקית. וכמובן שלקום בארבע בבוקר זה אף פעם לא כיף".
באיזה דמות את הכי גאה?
"בכל דמות שיוצאת דומה. אבל למשל, הדמות של הישראלי היפה זו דמות שאני עיצבתי. כל הרעיון היה שלא יזהו את סמו ונורא שמחתי שבאמת בהתחלה לא זיהו אותו, שזה כמובן גם תודות לכשרון המדהים שלו. גם אביב גפן זו דמות שאני מאוד אוהבת. כל מה שעובד טוב".
יש איזה דמות שבא לך ליצור? את מי היית רוצה לחקות?
"עשינו כל כך הרבה דברים, אבל נראה לי שמה שממש היה בא לי לעשות זה דמויות יותר בדיוניות, כמו שעשינו את אוואטר. כשהסרט יצא כל כך קיוויתי שנעשה משהו בתוכנית על זה, ואז שבוע אחרי הודיעו לי שזה קורה וזה באמת אחד האיפורים שאני הכי גאה בהם, עשינו את זה למאור כהן וזה היה ממש דומה. בכלל דמויות פנטזיה אני מאוד אוהבת לעשות, וזה פחות יוצא בארץ נהדרת".
את מי הכי קל לאפר ואת מי הכי קשה?
"זה מאוד תלוי את מי מחקים. ברמה העקרונית, מישהו שיש לו תווי פנים עדינים, פחות בולטים ואז את יכולה לעשות מה שאת רוצה ולשנות אותו. את עלמה, אלי ורועי הרבה פעמים ממש אפשר כאילו להעלים, אני ממש יוצרת מהם דמות חדשה. אם השחקן דומה לו קצת זה הופך את הכל ליותר קל, וגם שהם יושבים בשקט ובסבלנות, וזה לא פשוט..."
יש דבר כזה מישהו שאי אפשר לעשות?
"בעקרון אפשר כל אחד, אבל יש אנשים שאין להם שום דבר מיוחד או בולט בפנים שלהם. אין משהו שאפשר להקצין. זה קורה הרבה פעמים עם אנשים שהם מאוד מאוד יפים ועדינים. בואי נגיד שאת בר רפאלי קשה לעשות".