מה הכרס שלך, גבר?
משקל עודף הוא הגורם העיקרי להתפתחות סוכרת|צילום:

אנו עדים לעליה גלובלית ומדאיגה בשכיחות של תופעות ההשמנה והסוכרת, כך מדווחים אירגוני הבריאות העולמיים. בשנים האחרונות, שכיחותה של סוכרת מסוג 2, שנחשבה בעבר הלא רחוק למחלה של גיל מבוגר יותר, הולכת וגוברת בקצב מדאיג גם בקרב בוגרים, צעירים וילדים. הסיבה לכך היא העלייה במספר הילדים והצעירים שהם בעלי משקל עודף או הלוקים בהשמנת יתר, זאת מאחר שמשקל עודף הוא הגורם העיקרי להתפתחות סוכרת זו, לצד גיל, מטען גנטי ואורח חיים בלתי פעיל.

בשנים האחרונות חלה עליה ניכרת במספר השעות שמבלים הילדים מול הטלוויזיה או המחשב, כמו כן חלה עליה ניכרת בצריכת מזון עשיר בשומנים ושתיית כמויות גדולות של משקאות ממותקים מה שתרם בין היתר לעליה הנכרת באחוז הילדים השמנים. ילדים שמנים אלה מהווים את המאגר העתידי למבוגרים שמנים וסוכרתיים.

אז מה בעצם הקשר בין משקל עודף וסוכרת?
אנשים בעלי משקל עודף הם בעלי סיכון גבוה יותר ללקות בסוכרת בהשוואה לאנשים בעלי משקל נורמלי. סוכרת שכיחה יותר פי 3 בקרב אנשים המעלים 10 ק"ג במהלך חייהם הבוגרים, בהשוואה לאנשים אשר שומרים על משקלם. מדד נוסף חשוב מאוד הוא היקף מותניים, המשקף השמנה ביטנית: אישה בעלת היקף מותניים של 80 ס"מ ומעלה היא בעלת סיכון מוגבר ללקות בסוכרת, עבור גברים היקף המותניים הקריטי הוא 94 ס"מ ומעלה. אמנם לא כל חולי הסוכרת לוקים בהשמנת יתר, אך המחקרים מראים כי מעל 80% מחולי סוכרת הם בעלי משקל עודף בעת האבחנה. 

איך למנוע סוכרת?
הורדת משקל מפחיתה את הסיכון למחלות לב, יתר לחץ דם, אירועים מוחיים, שיפור פרופיל השומנים בדם והפחתת סמני דלקת. יש להדגיש שחשוב לרדת במשקל בצורה מתונה. על מנת לעשות זאת מומלץ לא לרדת מתחת ל 1200 קק"ל לאישה ליום ומתחת ל1500 קק"ל לגבר ליום. המלצות מעשיות צריכות להינתן תוך התייחסות להעדפות אישיות.
מומלץ לבחור במזונות בעלי דחיסות אנרגטית נמוכה כגון ירקות ופירות, מוצרי חלב רזים, דגנים מלאים ולהפחית במזונות שעשירים בשומן. כדאי להרבות בסיבים תזונתיים התורמים לתחושת השובע ולשמירה על ערכי הסוכר, בשילוב עם שתיה לא מתוקה.
חשוב לזכור ששומן הוא המקור העיקרי לקלוריות, כך שהפחתת כמות השומן היא יעילה. שינויים תזונתיים קלים עדיפים על שינויים קיצוניים, עליהם קשה לשמור. אכילת ארוחות סדירות מווסתת את התיאבון ואת רמות הסוכר בדם. כמו כן ניטור קפדני של רמות הסוכר חשוב ביותר במהלך הניסיון להוריד במשקל. הורדת משקל מפחיתה את העמידות לאינסולין המיוצר ע"י הגוף או המוזרק מבחוץ, כך שיתכן צורך בהפחתת מינון התרופה נגד סוכרת. כמו כן, עם הירידה במשקל והשיפור בבקרת הסוכרת, הגוף זקוק למינוני תרופה נמוכים יותר לבקרת רמות הסוכר בדם.

מבט על של אנשים בהליכון בחדר כושר (צילום: jupiter images)
פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון לסוכרת בשיעור של עד 64%|צילום: jupiter images
פעילות גופנית: הסיכון לסוכרת מוגבר בשיעור של 30-40% באנשים בלתי פעילים, בהשוואה לאנשים העוסקים בפעילות גופנית סדירה. כלומר, הסיכון לסוכרת הוא הגבוה ביותר עבור אדם הלוקה בהשמנת יתר חמורה אשר אינו עוסק בפעילות גופנית.
פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון לסוכרת בשיעור של עד 64%. כל סוגי הפעילות מסייעים, מעבודות גינון ועבודות בית ועד להליכה מהירה. יש לשאוף ל - 30 דקות ביום, 6 ימים בשבוע לפחות. ניתן לבצע את הפעילות בפרקי זמן קצרים במהלך היום; אין צורך לאמץ את הגוף יתר על המידה. אנשים אשר כבר אובחנו כחולי סוכרת ומעוניינים בהורדת משקל ו/או בבקרת רמות סוכר יעילה יותר, חייבים להגביר את פעילותם הגופנית בהתאם, פעילות גופנית קבועה עוזרת בשמירה על המשקל ומונעת עלייה נוספת.

לא זו בלבד שהמחלה ניתנת למניעה באמצעות שינויים תזונתיים והגברת הפעילות הגופנית, אלא שאנשים אשר כבר אובחנו כחולי סוכרת עשויים להפיק תועלת רבה מהורדת משקל, דבר העשוי להקל עליהם את השליטה במחלה ולהפחית את סיבוכיה.

מה אפשר לעשות?
- מתן תשומת לב מיוחדת מגיל מוקדם של ילדות להקניית הרגלי אכילה נכונים, במיוחד במשפחות עם נטייה תורשתית להשמנה, יביאו לצמיחתם של ילדים בריאים ללא עודף משקל.
- תזונה בריאה ומאוזנת ופעילות גופנית מתונה וסדירה הן בעלות חשיבות עליונה במניעתה ובקרתה של סוכרת מסוג 2.

*פרופ' שחאדה נעים הוא מנהל מחלקת ילדים א' ומנהל המרפאה לסוכרת ילדים ומתבגרים ולהשמנה בבית החולים רמב"ם – הקריה הרפואית לבריאות האדם, שבחיפה.

עוד על סוכרת:
טסים לחו"ל בחג? מספר המלצות לנופש הסוכרתי לקראת הטיסה
מה הקשר בין השמנה וסוכרת?
מתכון מופלא ללא סוכר של פאי תפוחים