אין תמונה
לאהבה אין גיל - מק'קול וג'ונס

כל החיים לימדו אותנו שזוגיות מורכבת ממכלול צפוי מראש של גבר ואישה, התאהבות, מגורים משותפים, חתונה וילדים. כשבילדים הכוונה היא כמובן לכך שהאישה נכנסת להריון, יולדת ויוצאת לחופשת לידה. רגע לפני הפרק הבא של "זוגות" (הערב, 22:45), הסדרה שמעלה שאלות נוקבות לגבי הרלוונטיות של מוסד הנישואים כפי שאנחנו מכירים אותו, הבאנו לכם כמה זוגות שמראים שלא תמיד חייבים לעמוד בכל הציפיות של החברה מזוגיות בשביל שהאהבה תפרח, ושלא עבור כולם זה הכי נכון. הם עושים את זה אחרת ממה שלימדו אותם, למרות כל מה שכולם תמיד אמרו להם שנכון או צריך - כי זה מה שהם גילו שמתאים עבורם. קבלו את האנשים שלא מסכימים להיכנס לתוך קופסה, ויאתגרו כמעט כל תפיסה אפשרית שיש לכם על איך זוגיות אמורה להיראות - אבל בלי לוותר על החלק של "באושר ואושר".  

גברים מעדיפים צעירות?

כשמדברים על פערי גילאים בזוגות של גברים ונשים, בדרך כלל חושבים על גברים מבוגרים שיוצאים עם נשים צעירות מהם, וכמעט אף פעם לא להפך. הרי למדנו להאמין שגברים נמשכים לאידיאל יופי מסויים, שרב הנשים לא עומדות בו, בטח לא אחרי שהן מתחילות להתקמט. ובכן, כדאי שתשבו בשביל זה - מסתבר שגם גבר צעיר יכול לאהוב אישה מבוגרת, ואפילו מבוגרת מאוד.

קייל ג'ונס, בן 31 מפיטסבורג ארה"ב, מנהל בחמש השנים האחרונות קשר רומנטי עם מרג'ורי מק'קול, פנסיונרית בת לא פחות מ-91. ג'ונס פגש את מק'קול ב-2009, בחנות הספרים בה עבדה. האהבה, כך הם מספרים, רק פורחת - הוא נמשך אליה והיא מרגישה שהיא חיה מחדש. "הצד הפיזי של היחסים שלנו נהדר", מספרת מק'קול. "אני מדהימה את עצמי והוא מדהים אותי". לקרוא ולהאמין. 

>> לכתבה המלאה

לגור בנפרד – רע לזוגיות?

אחד הרעיונות שיש לרובינו לגבי זוגיות הוא שמתישהו, עדיף מוקדם ממאוחר, אמורים להיכנס לעניין גם מגורים משותפים. הזוג המתוקשר מרב מיכאלי וליאור שליין אוהבים כבר שמונה שנים, אבל חרף הציפיות של הסביבה מהם – מעולם לא עברו לגור יחד. 

מרב מיכאלי וליאור שליין (צילום: ראובן שניידר )
חיים בנפרד וממליצים על זה - שליין ומיכאלי|צילום: ראובן שניידר
שליין מרוצה פלוס: "כשנפגשנו היא כבר הייתה כוכבת שנים רבות בטלוויזיה ואני הייתי בתחילת דרכי. הדירה שמעליה התפנתה, מכרתי את דירתי וקניתי אותה. ככה אנחנו חיים עד היום, ואני ממליץ לכל מי שמתאפשר לו, ללכת על זה – בלי נישואים ברבנות, בלי נישואים בכלל, בשתי דירות נפרדות", הוא אומר.

חברת הכנסת מיכאלי, שלא נוהגת להתראיין בנושאים אישיים, הסכימה להודות: "זה לא טריוויאלי לגור בשתי דירות נפרדות וזה לא מובן מאליו. רק בגלל שזה איתו זה מתאפשר".

>> לכתבה המלאה

"ילדים זה שמחה"?

אז נגיד שהכרתם את אהבת חייכם, והחלטתם לסגור את הבאסטה – עכשיו הגיע הזמן להביא ילדים לעולם, נכון? אז זהו, שלא כל הזוגות חושבים שהשלב האחרון הוא מאסט, ויש כאלה שבוחרים להישאר נטולי ילדים. קוראים לזה "אל-הורות".

"הייתי משתגעת מדבר כזה", מסבירה נועה, בת 32, שהיא ובעלה נועם החליטו לוותר על הבאת צאצאים לעולם. "כשאני רואה תינוק, הוא לא חמוד בעיניי. לא כולם אוהבים את אותם הדברים". דרור שוורץ החליטה גם היא שלא מתאים לה להוליד ילדים – בחירה שאינה חפה מהשלכות עבור נשים. "אישה שלא רוצה ילדים נתפשת כמעוותת או מפלצתית, וזה מרתיע הרבה הגברים", היא מודה.

אין תמונה
לא כולם חייבים לרצות ילדים - נועה, אלהורית

בישראל מדובר באחוזים בודדים של זוגות שלא מעוניינים בילדים ולא בתופעה. אבל במדינות מסוימות באירופה, כדוגמת גרמניה ספרד, זוגות ללא ילדים מהווים 20% מכלל הנשואים. מחקרים שפורסמו לאחרונה מעניקים לכך צידוק מסוים, כשמצאו כי בני זוג ללא ילדים מאושרים יותר מאלו שהמשיכו את השושלת.

"אולי אנחנו באמת אגואיסטים", אומרת נירית וויל בת ה-45, שבחרה גם היא עם בעלה יואב באל-הורות. "מצד שני, כששני ההורים עובדים, והילדים חוזרים מבית הספר ואין אף אחד בבית, ואחרי זה כשחוזרים מהעבודה בשש-שבע מתחילים להסיע אותם לחוגים – כמה יוצא לך להיות איתם? אולי זה יותר אגואיסטי?".

>> לכתבה המלאה

חופשת לידה – לנשים בלבד?

אם כבר החלטתם להביא ילדים – מי בעצם החליט שדווקא האישה חייבת גם ללדת וגם לצאת לחופשת לידה? יותר ויותר גברים מודיעים לבוס שיישכח מהם לחודשיים הקרובים, ונכנסים בטבעיות לרוטינה של החלפות, הרדמות והאכלות. הנה כמה זוגות שמספרים על ההחלטה, על התגובות ועל התוצאות בשטח – וממליצים בחום.

עם לידת בנם הצעיר, הילה לוצקי-שפירא ויריב שפירא החליטו שיריב יצא לחופשת הלידה. הילה ממליצה: "אני חושבת שזה דבר מעולה לכל זוג שיכול לעשות את זה. מבחינת החוויה, מדובר עבורנו בשדרוג היסטרי לתקופה שאחרי הלידה הקודמת". למרות שיש עוד דרך לעשות עד שיהיה שוויון בנושא עבור נשים וגברים, גם כיום ישנה אפשרות לאבות לצאת לחופשת לידה, והילה מספרת שרבים מהם לא מודעים לאופציה הזו. התגובות, לדבריה, מפרגנות: "יש כאלה שמרימים גבה, אבל מהר מאוד מבינים את היתרונות". בעבודה של יריב קיבלו את העניין מאוד יפה, ומסתבר שהוא אפילו לא הגבר הראשון שלקח שם חל"ד. יריב שמח על הבחירה, ומודה: "כשהבת שלנו הייתה קטנה הייתי מספיק להגיע הביתה לאמבטיה ולהשכבה שלה במקרה הטוב, ואת כל ציוני הדרך פספסתי. רק עכשיו, כשאני עם התינוק כל היום, אני מבין כמה פספסתי איתה".

יריב שפירא עם התינוק - חופשת לידה (צילום: הילה לוצקי שפירא)
חופשת לידה, גם לאבא - יריב שפירא|צילום: הילה לוצקי שפירא

אביב שעל בחר גם הוא לצאת לחופשת לידה. הוא ואלה שלומקוביץ, הורים לשלוש, מבסוטים לאללה מהסידור. "קצת אחרי הלידה השנייה הפכתי לעצמאי", מספר אביב, "ולמשפחה הייתה חשיבות גדולה מבחינתי בהחלטה הזו. בחודש הראשון אחרי לידה עוברים פשוט טירונות, ורק כשאתה עם בת הזוג אתה מרגיש את זה באמת. רק אחר כך, כשדברים נכנסים לשגרה, מתחילים ממש ליהנות, ודווקא אז אתה חוזר לעבודה ורואה את הילד במקרה הטוב שעה ביום. הפורמט הנוכחי הרבה יותר נכון לי, וגם אחרי סוף חופשת הלידה הרשמית אני נמצא יותר זמן בבית ועם הבנות, רואה אותן גדלות וזה מדהים בעיניי".

אלה, זוגתו של אביב, מכירה נושא הנוכחות ההורית גם מעבודתה כמנחת הורים: "אני רואה בעבודה שלי הרבה ענייני מעורבות של אבות, כי מגיל אפס הם בחוץ, ורק כשיש בעיה מצפים מהם להתערב, כשבעצם הם בקושי נמצאים עם הילד. לדעתי, מרבית האבות היו רוצים להיות יותר בבית, ובפרט לקחת חופשת לידה, אבל אין להם אפשרות. איכשהו, יש תפיסה כזו שנשים יכולות לעבוד פחות – זה אמנם מתבטא בקידומים ובשכר נמוך יותר, אבל על גברים שרוצים להיות בבית ממש מסתכלים מוזר". היא שמחה שאת המשפחה שלה זה לא עצר: "זו הפעם הראשונה שאני באמת מרגישה שאני בחופש. זה שומר על שפיות". 

>> לכתבה המלאה

לידה – לנשים בלבד?

אז אחרי שראינו שגם נשים יכולות להיות מבוגרות משמעותית מבני זוגן, שיש זוגיות טובה גם בלי לגור ביחד, שאפשר גם לבחור שלא להביא ילדים, ושגם אבות יכולים לצאת לחופשת לידה - הנה זוג אחד אחרון שינפץ לכם ולכן כמה וכמה מיתוסים בבת אחת. הם אמנם נשואים, גרים יחד, והביאו לעולם ילדים משותפים, אבל אף אחד מהם הוא לא אישה. כן כן, אפשר להיות גם גבר וגם בהריון – יובל טופר-ארז עשה את זה.

הגבר הישראלי הראשון שנכנס להריון (תמונת AVI: מתוך אנשים)
הגבר הישראלי הראשון שנכנס להריון - יובל טופר-ארז|תמונת AVI: מתוך אנשים

"אני גבר טרנסג'נדר, שני החלקים של הזהות חשובים לי," מסביר יובל, שעבר דרך ארוכה מאז שנולד כבת למשפחה דתית ועד שהפך לאב גאה לתינוק שהוא עצמו ילד לבן זוגו. "זה הופך אותי לגבר עם היסטוריה מסוימת, עם תפיסת עולם מסוימת שאולי נובעת מזה שאני לא רק גבר אלא גם טרנסג'נדר", הוא מוסיף.

"היה ברור לי שאני רוצה ילדים, ממש לא היה ברור לי שאני רוצה להיכנס להריון" מודה יובל בראיון ל"אנשים". "הבנו שזו הדרך הכי קלה לעשות ילד. כיום משפחות חד מיניות לא ממש יכולות לאמץ. אולי רשמית כן אבל בפועל זה לא קורה", הוא מספר. הבחירה להיכנס להיריון חייבה אותו להפסיק את נטילת ההורמון הגברי טסטוסטרון לתקופה ממושכת, אך כפי שאומר יובל, "אין דרך אחת להיות טרנסג'דר, וזה בסדר גמור לא להיכנס למשבצות בנושא הזה".

כעבור שנה וחצי של מאבק מול משרד הפנים, יובל ומשפחתו עשו היסטוריה, ולראשונה בישראל נרשם ילד כבן ביולוגי לשני הורים מאותו מגדר. בנוסף לאושר הפרטי של הזוג בבנם, ארז שמח גם על המשמעות החברתית של הבחירות האישיות שלו: "אני חושב שאני עוזר לשבור סטיגמות וזה מאוד משמח אותי. זו הסיבה שאני מתראיין ומדבר על זה".

>> לכתבה המלאה

"זוגות" - שני, 22:45