מחלת הסרטן איננה מחלה אחת אלא קבוצת מחלות המורכבת מלמעלה מ- 200 סוגים שונים. מחלות הסרטן מאופיינות בהתרבות מהירה ולא מבוקרת של תאים בגוף. ההבדל בין סוגי מחלות הסרטן תלוי בסוג האיבר בו מתפתח הגידול, סוג התאים מהם מתפתח הגידול ותהליכים מיקרוביולוגים שונים.
כ- 25,000 בני אדם מאובחנים בכל שנה כחולים בסרטן בישראל והם מצטרפים ל- 120,000 חולי הסרטן החיים בישראל ("חולה" מוגדר אדם אשר אובחנה מחלתו ועד ל5 שנים מיום העלמה). מדי שנה מתים מהמחלה כמעט 10,000 חולים והיא סיבת המוות המובילה בגילאים 45-75.

אין תמונה
מתוך התכנית. גיא מרוז עורך בדיקות מקדימות
בעולם מאובחנים מדי שנה 11 מליון חולים, וכ- 7.6 מליון בני אדם נפטרים מדי שנה כתוצאה מהמחלה. על פי מחקרים, במידה ותמשך המגמה הנוכחית, בשנת 2020 יאובחנו מדי שנה 16 מליון חולים וימותו ממנה 10 מליון בני אדם מדי שנה.
על פי ארגון הבריאות העולמי, ניתן למנוע עד 40% ממקרי הסרטן הודות לתזונה נכונה, פעילות גופנית והמנעות מעישון, המהווה גורם מרכזי לסוגי סרטן שונים. כמו כן גילוי מוקדם של המחלה מגדיל בצורה ניכרת את אחוזי ההחלמה. מכאן שמודעות לאורח החיים הבריא מפחיתה מאד את הסיכוי לחלות בסרטן.

נהוג לטפל בסרטן במספר שיטות, בהתאם לסוג הסרטן, מיקומו ומצבו:

טיפול קונבנציונאלי

השיטה המקובלת כיום, המגלמת בתוכה שנים רבות של מחקר בנושא ומגובה בפיקוח קפדני ונמצא יעיל לטיפול במחלה. קיימים מספר סוגי טיפולים:

רופאים בחדר ניתוח (תמונת AVI: חדשות)
תמונת AVI: חדשות
טיפול כירורגי
ניתוח להסרת הגידול היא אחת הדרכים המקובלות לטיפול בסרטן. בניתוח מסירים את רקמת הגידול, ככל האפשר בשלמותה, כשהשוליים בריאים וחופשיים מגידול. מאחר וכוונתו של הכירורג לסלק את כל הגידול מן הגוף על מנת לרפא את החולה, הוא נאלץ, לעיתים, להסיר גם כלי דם, עצבים או רקמות של איברים סמוכים. במקרים אלה תיתכן, לעיתים, פגיעה במראה החיצוני, בדימוי הגוף או בתפקוד המיני. כך לדוגמא הסרת שד,  הטייה של דרכי העיכול או של דרכי השתן.

טיפול כימותראפי
כימותרפיה הוא טיפול הנעשה באמצעות תרופות כימיות. הכימותרפיה כוללת מספר רב של תרכובות כימיות היכולות להגיע לכל חלקי הגוף, ומטרתן להרוס תאים ממאירים. טיפול כימותרפי יכול להינתן כטיפול בפני עצמו, או בשילוב שיטות אחרות (כגון טיפול כירורגי).

טיפול בקרינה
טיפול בקרינה הינו שימוש בקרינה מייננת, בעלת אנרגיה גבוהה שנועדה להרוס את הגידול הממאיר. הקרינה בעלת האנרגיה הגבוהה חודרת לאזור וגורמת לפגיעה בתאים הממאירים שבו. התאים הבריאים שבאזור מתאוששים לאחר מנות קטנות של קרינה, ולכן לאחר סדרה של מספר שבועות של טיפול ניתן להשמיד את תאי הסרטן בהדרגה, מבלי לגרום לנזק לטווח הארוך לתאים הבריאים. כדי להפחית את הנזק לתאים הבריאים מתבצע טיפול בקרינה רק לאחר תכנון מדוקדק, שמטרתו לכוון את מלוא מנת הקרינה לתאי הגידול, ולמנוע חשיפה של תאים בריאים למנות גדולות של קרינה. הטיפול בקרינה אינו מכאיב, ומזכיר צילום רנטגן שגרתי.

טיפולים משלימים
טיפול משלים מתייחס לשיטות טיפול שנועדו להשלים את הטיפול המקובל ולא כדי להחליפו. מדובר בטכניקות טיפול כגון שליטה במתח ובמצבי דחק, ובשיטות וטכניקות של הרפיה באמצעותן ניתן להגיע לרגיעה, לשחרור שרירים ולהקלה על הכאבים.
כאמור, שיטות משלימות אלו, ככל הידוע כיום, אינן מרפאות את המחלה, אך על פי דיווחים של חולים, הן עשויות לסייע ולשלוט טוב יותר בתופעות הלוואי ומשפרות את איכות החיים של החולה. חלק מהטיפולים המשלימים הוכנסו בשנים האחרונות גם לבתי החולים הציבוריים ולמחלקות האונקולוגיות, מתוך מחשבה שהם מוסיפים מימד חיובי לטיפול בחולה, ומשפרים את הרגשתו הכללית.

מימון תרופות

הבעיה הגדולה ביותר העומדת בפני החולים, מעבר לטיפולים, היא העלות הגבוהה של התרופות, שעשויות להאריך או להציל את חייהם. עלותו של טיפול חודשי יכול לנוע מעשרות שקלים לאלפים בחודש. רוב החולים, גם האמידים ביניהם, אינם מסוגלים לעמוד בתשלומים אלה לאורך זמן וכאן מתחילה מלחמת קיום נוראית שמנהלים החולים ומשפחותיהם על החיים.
סל הבריאות מכיל אמנם תרופות רבות אולם הוא אינו מכיל את כולן. בהעדר מימון מהמדינה, נדרשים החולים לכלות את חסכונותיהם, למכור או למשכן דירות ולאסוף תרומות, ולמעשה לנהל מאבק יומיומי על הזכות לחיות. זכור המאבק המתוקשר של חולי סרטן המעי הגס על תרופת האווסטין ומאבקים נוספים שניהלו חולי סרטן.

דרכי סיוע למימון התרופות 

  • מכירת תרופות שאינן בסל התרופות לחולי סרטן במחירי עלות בבית המרקחת ברחוב אחד העם 26 רחובות. טל. 08-9361920
  • "חברים לכל דבר" דורשים ממשרד הבריאות וקופות החולים מימון לתרופות והשתלות לחולי סרטן ונזקקים לתרומות. טל. 03-5792220
  • "ישע ומזור" מסייע לחולים בהשגת תרופות יקרות. טל. 0525355563
  • "מעגן"מרכז תמיכה לחולי סרטן, פעילויות חינם. טל. 1599550066
  • קרן צדקה המסייעת במימון תרופות וטיפולים. פניות בכתב לת.ד. 6965 רמת-גן (52168) בצירוף מסמכים רפואיים
  • קרן אריסון, רח' שדרות שאול המלך 23 תל-אביב, טל. 03-6912749, פקס 03-6912752 
  • לאתר האגודה למלחמה בסרטן