11 שנה לאחר שסרטו הראשון של בני תורתי, "כיכר החלומות", כבש את טקס פרסי אופיר עם חמישה פרסים, בניהם פרס הבמאי הטוב ביותר, חוזר תורתי עם אחד מהסרטים המדוברים של התקופה. "בלדה לאביב הבוכה" הוא סרט על תקופתי מרגש וקסום שמתרחש בשום מקום ובשום זמן, שכל כולו שיר הלל למוזיקה המזרחית השורשית הקלאסית ולאהבה, למחויבות ולידידות בין בני האדם.

בלדה לאביב הבוכה (צילום: אייל פישר)
בלדה לאביב הבוכה - שיר הלל למוסיקה המזרחית הקלאסית|צילום: אייל פישר

לצד שחקנים מסרטו הקודם, אורי גבריאל, נירו לוי ואורי קלאוזנר, משתתפים בסרט גם דודו טסה, אדר גולד, אישתאר, דיקלה, ארנון צדוק, גלית גיאת, יגאל עדיקא, מתי סרי ועוד. הסרט, בעל 9 מועמדויות בטקס פרסי אופיר 2012, קטף ארבעה פרסים, ובניהם: עיצוב אמנותי, עיצוב תלבושות, מוזיקה ופסקול.

פס הקול, שמחזיר למרכז הבמה את המוזיקה המזרחית השורשית והקלאסית הולחן ומבוצע ע"י הנגן והיוצר הבין לאומי מרק אליהו, מהחשובים בנגני הקמנצ'ה בעולם, שגם משחק ומנגן בסרט לצד הרכב מרשים של נגנים בולטים בסצנת מוזיקת העולם כגון פרץ אליהו, אמיר שהסר, ארז מונק וגיל רון שמע.

עלילת הסרט

עלילת הסרט מביאה את סיפורו של יוסף טאווילה (אורי גבריאל) שהיה נגן ה"טאר" האגדי של  "אנסמבל טורקיז". בעקבות אירוע טראומטי ופירוק הלהקה, פרש טאווילה לעיירה שכוחת אל והסתגר בתוך עצמו. עשרים שנה מאוחר יותר, מופיע גבר צעיר בשם עמרם (דודו טסה) בביתו של טאווילה. עמרם הוא בנו של מופרדי, חברו ושותפו לשעבר של טאווילה בלהקה.

עמרם מספר לטאווילה כי אביו גוסס, ומגיש לו פרטיטורה לסימפוניית האביב הבוכה, יצירה שכתבו טאווילה ומופרדי ושלא נוגנה מעולם. טאווילה מבין שחברו ללהקה ושותפו, מופרדי, מבקש לשמוע את היצירה שכתבו שניהם, לפני שהוא מחזיר את נשמתו לבורא, ומחליט להוציא את הבקשה אל הפועל. כעת עליו למצוא את מיטב המוסיקאים המנגנים על כלים אקוסטיים ראשוניים - טאר, עוד, קמנצ'ה, חליל ניי - כדי שיוכלו לנגן את הסימפוניה שנכתבה.

טאווילה ועמרם יוצאים למסע חיפוש רצוף מכשולים בארץ לא נודעת, אליו ילכו ויצטרפו עוד ועוד מוסיקאים מופלאים. עמרם ימצא אהבה, ואילו טאווילה ייאלץ להתעמת עם עברו.

הסרט הופק ע"י חיים שריר, במימון קרן הקולנוע הישראלי ובשותפות עם משה וליאון אדרי ושידורי קשת