דווקא עכשיו, כשלא מעט טיסות בוטלו וטייסים רבים מסביב לעולם עדיין לא חזרו לעבודתם, החליט צ'רלי פייג', טייס אמריקאי ב-15 השנים האחרונות לנפץ כמה סטיגמות נפוצות לגבי המקצוע שלו. "לפי חלק מהסיפורים, כולנו מקבלים טיסות בחינם, יש לנו ראייה מושלמת ולא סובלים מג'ט לג כמו שאר הנוסעים", הוא אומר. "חלק מהם נכונים וחלק פחות והגיע הזמן לעשות סדר":

  1. המיתוס: הקברניט והקצין הראשון אוכלים אוכל שונה   


    המיתוס נולד מתוך ההנחה שאם שני הטייסים בקוקפיט יאכלו את אותו האוכל והוא יהיה מקולקל או במקרים חמורים יותר - מורעל, שניהם לא יוכלו לתפקד. בפועל, הארוחות מוכנות במפעלי אוכל גדולים שכפופים לנהלי ביטחון ובריאות מאוד מחמירים והסיכוי לבעיה במזון הוא מאוד נמוך. בעקבות כך, חברות התעופה מאפשרות לטייסים לאכול אכל דומה שהגיע מאותו המקום. אגב, רוב הסיכויים שהצוות יחטוף הרעלת מזון ממשהו שנאכל לפני הטיסה מאשר מהאוכל במהלכה.
  2. המיתוס: טייסים רואים מושלם   


    אנשים שרוצים להיות טייסים מסחריים ומרכיבים משקפיים חושבים שאין להם סיכוי. זה לא נכון. כל טייס חייב להחזיק בתעודת בריאות תקינה, ומשקפיים הם לא סעיף שפוסל זאת. להיפך, אם לטייס אין משקפיים ומגלים שהוא לא רואה מספיק טוב כדי לעבור את הבדיקה הוא מחויב לשים עדשות או להרכיב משקפיים. ההנחה המוטעית נובעת ככל הנראה מדרישה שמופנית כלפי טייסי קרב בצבא.
    קוקפיט בלילה (צילום:  Kiwis, shutterstock)
    סיכוי גבוהה שלטייס מעל גיל 40 יהיו משקפיים|צילום: Kiwis, shutterstock
  3. המיתוס: טייסים יכולים לטוס בחינם בלי סוף   

     
    כחלק מההטבות שהטייסים מקבלים בעבודה, הם זכאים לטיסות בהנחה משמעותית ללא הגבלה. יחד עם זאת, טיסות בחינם אכן קיימות אבל מוגבלות בכמות בכל שנה ומשתנות בין חברה לחברה. אגב, גם בני המשפחה של הטייס זכאים להטבה הזו. 
  4. המיתוס: הטייס האוטומטי עושה את כל העבודה 


    להגיד שהטייס האוטומטי עושה את כל העבודה, זה כמו לטעון שהמחשב במשרד שלכם עושה את כל העבודה. הטייס האוטומטי הוא למעשה מחשב שעוזר להפחית את עומס המשימות ומאפשר לטייסים לעשות מספר דברים במקביל בצורה יעילה ומבלי לפגוע בבטיחות הנוסעים. תאונות רבות קרו בגלל שטייסים הסתמכו על המערכות האוטומטיות יותר מדי. לאף מחשב אין את ההבנה והראייה המרחבית שש לטייס במצבי קיצון.
    כפתור נחיתה במים (צילום: יחסי ציבור, ויקיפדיה)
    הטייסים שולטים על המחשב ולא להיפך|צילום: יחסי ציבור, ויקיפדיה
  5. המיתוס: לכל טייס יש את המסלול הקבוע שלו 


    לא, זה לא אוטובוס, שבו לנהג יש קו שהוא מכיר ונוסע בו באופן קבוע. הטייסים טסים לכל יעד אפשרי במגבלות המטוס אותו הם יכולים להטיס. לכל סוג מטוס יש דירוג שונה וטייס לא יכול להטיס כל מטוס שירצה, אלא רק כאלה שיש לו אישור דירוג מתאים אליו. ברגע שיש לטייס רישיון על מטוס מסוים (אישור דירוג), הוא משובץ באופן שרירותי ליעדים השונים שדגם המטוס הזה מגיע אליהם. 
  6. המיתוס: טייסים לא סובלי מג'ט לג     


    ג'ט לג זה לא דבר ש"מתחסנים" או מתרגלים אליו, לכן האמירה הזו ממש לא נכונה. לפעמים אפילו הג'ט לג של הטייסים גרוע משל הנוסעים. צריך לקחת בחשבון שבזמן שהנוסעים יכולים לישון וקצת לסדר את הג'ט לג ממנו יסבלו אחרי הנחיתה, טייסים נאלצים הרבה פעמים להישאר ערים שעות רבות וזה משבש מאוד את השינה לאחר מכן. זו הסיבה שנותנים חופש ארוך מספיק בין טיסה לטיסה, שנקבע על פי מרחק הייעד אליו טסת, כדי להסדיר את הג'ט לג ולהגיע ערני לטיסה הבאה. זה מעגל שלא נגמר.     

    מה שכן, בגלל הניסיון בג'ט לג, לא מעט טייסים ואנשי צוות יודעים לתכנן לעצמם את השינה אחרי הנחיתה בצורה הכי טובה עבורם כדי שיוכלו להתאושש במהירות. הכלל הכי טוב והכי פשוט הוא לשמור על עצמך ער או להכריח את עצמך ללכת לישון בשעה שבה אתה אמור, גם אם אתה עדיין לא עייף או לחילופין רוצה לישון יותר מוקדם.
    ארוכה הדרך אל הקוקפיט: צפו בכתבה (צילום: RF123, חדשות)
    בזמן שהנוסעים ישנים, הטייסים הרבה פעמים צריכים להישאר ערים|צילום: RF123, חדשות
  7. המיתוס: האוויר בתא הטייס שונה משאר המטוס   


    האמת שטענה זו די נכונה. זה כמובן משתנה בין דגמי מטוסים ובין החברות השונות (בואינג או איירבוס), אך באופן כללי האוויר שמגיע לתא הטייס והאוויר שמגיע לתא הנוסעים, מגיעים משני מקומות שונים. כך, אם בתא הנוסעים יהיה זיהום אוויר, עשן וכו', הטייסים עדיין יוכלו להנחית את המטוס בבטחה. ומה לגבי התסריט ההפוך בו יש עשן רק בתא הטייס? זה תסריט פחות סביר בגלל גודלו והעובדה שהאוויר אליו מגיע לרוב ישירות מבחוץ.