ביום שבת (21.10) חגגו את יום בחזרה לעתיד, היום בו מרטי קפץ משנת 1985 לשנת 2015 העתידנית באותם ימים. יש לא מעט דברים שהסרט הצליח לחזות באותם הימים לגבי מה שצפוי להתרחש, אבל יש כמובן גם לא מעט דברים שהוא פספס. בתחום התעופה למשל, גם הפנטזיונרים הגדולים ביותר, לא היו יכולים לחזות את כל השינויים שהתרחו בעולם התעופה מפעם ועד היום.
זה לא נראה שהשינויים והחידושים הולכים לעצור בזמן הקרוב. כשיותר אנשים רוצים לטוס ויותר חברות תעופה רוצות להטיס, השמיים הם הגבול (או שלא) תרתי משמע. אספנו חמישה שינויים שצפויים להתרחש בעתיד הלא רחוק. זה מה שהיה קורה אם מרטי היה קופץ ל-21 באוקטובר של שנת 2020.
יותר שימוש בבינה מלאכותית
רובנו משתמשים במערכת בינה מלאכותית אוניברסלית מסוג עוזרת אישית וירטואלית כמו סירי. גם בעולם העסקים כמובן עושים במערכות כאלה שימוש במטרה לסנן עבורנו את זרם התוכן, התקשורת וההודעות, וכך לעובדים יש יותר פנאי להשקיע במשימות תובעניות ומורכבות יותר. השימוש בבינה מלאכותית לא נעצר במסנן דואר זבל ושירות תזכורות, אלא ניתן לפגוש אותו גם בתחום שירותי הלקוחות הרוצים לספק חוויית שירות טובה יותר.
גם תעשיית התיירות העולמית פונה לאפיקים הטכנולוגים הללו במטרה לייעל את השירות שלה כלפי הלקוחות. בבדיקה שערך אתר Skift בשיתוף עם IBM צויינו חברות המשתמשות בצ׳ק אין בשירות עצמי ועוזרים וירטואלים הפועלים במספר שפות ויכולים לסנן שאלות ראשוניות. לדבריהם, כ-25% מהחברות בענף התיירות כבר מיישמות בפועל, ועוד 41% מתכננות לאמץ את הטכנולוגיה הזו בתוך כשנה. מחשוב קוגניטיבי כבר מציע כיום כמות חוויות מרשימה, אבל יש עוד הרבה לאן להתקדם בתחום הזה וחברות התעופה עוד ישכללו את שירותיהן.
ככל שיותר מידע ונתונים יזרמו לבוטים (מערכות שנותנות מענה אוטומטי), חברות התעופה יוכלו להעביר לכל נוסע את המידע הרלוונטי ביותר עבורו לטיסה ולפי הפרופיל או השאלות שלנו נקבל גם עדכונים על מבצעים בחנויות הפטורות ממכס, מידע על מסעדות בשדה ואולי אפילו ביעד הטיסה, ועוד שלל אפשרויות כיד הדמיון הטובה.
הרובוטים הולכים לכבוש את עולם התעופה
שדה תעופה אחד שכבר נהנה מטכנולוגיה שנראית כאילו יצאה מהעתיד הוא זה שנמצא בסינגפור. בטרמינל 4 החדש שנבנה בו אין כמעט אנשים וכל התהליך שהנוסעים עוברים הוא ממוחשב לחלוטין.
טיסות הלואו קוסט הולכות להמשיך ולשנות את כללי המשחק
כל הנושא של טיסות בעמידה הוא עניין משתלם לחברות התעופה שיגדילו את מספר הנוסעים בעשרות אחוזים ויוזילו את המחירים בהתאם. גם עבור כמה נוסעים, טיסה של חצי שעה או שעה בעמידה לא נשמעת כמו משהו שאי אפשר לעמוד בו, אבל בפועל הדבר הרבה יותר קשה ממה שאנחנו מדמיינים. למזלנו, שאלות רבות של תכנון על ידי היצרניות עומדות על הפרק, אישורי רשויות ובטיחות, כמו גם נכונותם של הנוסעים, ועד שהשינוי הזה יקרה נמשיך להתענג על אי הנוחות הרגילה והקיימת שמציעות לנו חברות התעופה במחיר שאנחנו מוכנים לשלם.
שינוי נוסף, שלא ברור אם היה בדיחה או נאמר ברצינות על ידי חברת ריינאייר, שהכריזה לאחרונה על על שבכוונתה לספק בעתיד טיסות בחינם. ומהיכן יגיעו הרווחים? מהשירותים הנוספים: בחירת מושב, משלוח מזוודה, מזון וחיבור לאינטרנט, כך לדברי מנכ״ל החברה מייק או'לירי. אנחנו במקומכם לא היינו עוצרים את הנשימה בשום נושא שקשור לריינאייר. זמן קצר לפני ההכרזה הזו טען אותו המנכ״ל שהחברה לא מתכוונת לספק שירותי אינטרנט אלחוטי בעתיד הקרוב, לאחר שכבר אמר שהשירות יסופק בתוך שנה או שנתיים.
העתיד של המחלקה הראשונה
כיוון שמרבית התחזיות הכלכליות מצביעות על כך שהפער בין עניים לעשירים רק ילך ויגבר גם בטיסות, סביר להניח שכדי למשוך את אלו שלא יכולים להרשות לעצמם מטוס פרטי אבל לא מעוניינים לטוס עם עוד 20 נוסעים בעלי "כרטיס עמידה", יצטרכו חברות התעופה לחשוב מחדש גם על השירותים והעיצוב במחלקה הראשונה. יצרנית המטוסים איירבוס כבר פרסמה דימויים מאיך שהיא רואה את העתיד במחלקות הראשונות במטוסים שונים - עם דלתות רחבות יותר, נופים מרהיבים יותר וחלוקה לשלושה אזורים: החיוני עם אוויר מועשר בנוגדי חמצון; האינטרקטיבי, עם משחק גולף במציאות מדומה; והאזור הטכנולוגי עם מסך מגע הולוגרפי ותאי שינה מעוצבים לנמנומים.
כך למשל, ההשראה לעיצוב Airbus x Pagani Infinito מקורו במכונית הספורט האיטלקית הפאגני הואיירה (Pagani Huayra) והוא כולל חלונות פנורמים באזור הבידור, מחיצות בין החללים השונים שהופכות שקופות או אטומות בלחיצת כפתור, וכל זה באמצעות טיטניום פחמני (Carbo Titanium). גרסת ה-Sky Deck מגיעה עם מושב זוגי בגג המטוס ונופים ללא תחליף, שהדרך אליו עוברת במעלית עם שני מושבים נוחים במיוחד.
גם מטוסי הנוסעים עצמם צפויים לעבור שינוי, על ה-Transpose סיפרנו לכם כבר באוגוסט השנה, ולאחרונה דיווחה יצרנית המטוסים על הסכם לרכישת חברת אורורה (Aurora Flight Sciences), מפתחת ויצרנית מל״טים אוטומטיים ופלטפורמות חלל. עד כה פותחו והוטסו ממטה החברה כמה עשרות כלי טיס ללא טיס, והרכישה צפויה לקדם את היכולות האוטונומיות של בואינג בתחום המסחרי והצבאי כאחד.
האם אנחנו בדרך לטוס אל מחוץ לאטמוספירה?
אם רוצים לעסוק באמת בשאלה לגבי מה צופן העתיד, צריך לפנות להשקעותיהם של מיליארדרים, אנשים פרטיים שיש להם סכומים לא נתפסים לשים על פרויקטים שאפתניים, מבוססי אידיאולוגיה, חדשניים או מיותרים. מספיק לעקוב אחרי הפרסומים אודות ההשקעות והשאיפות של אנשים כמו ריצ׳רד ברנסון ואילון מאסק כדי להבין שהשמיים אינם הגבול. ברנסון, הבעלים של קבוצת וירג'ין פועל כבר שנים רבות להנגיש לכולם את הנסיעות לחלל. ברנסון טען בעבר שהטיסות יתחילו עוד בשנת 2009, מה שלא קרה עד היום. אבל זה כנראה צפוי לקרות בעתיד הלא מאוד רחוק.
גם מאסק מתכנן לכבוש את החלל ולשגר חללית למאדים כבר ב-2022. לדבריו, המערכת כוללת משגר רב עוצמה באמצעותו נגיע מניו יורק לשנגחאי בפחות משעה. יש שיטענו שאין שום טעם אפילו בלחלום אודות מסע למאדים, כיוון שהכוכב האדום אמנם נהנה מיחסי ציבור טובים ונחשב למשאת נפשם של מיליארדרים נועזים, אבל בינתיים הוא עובר דרך ריכוז גבוהה של קרניים קוסמיות וקרינת שמש בעוצמות אדירות, בעיות שגם נאס״א עדיין לא פיצחו.