מטייל (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
לשמחת המטיילים, מחירי הגלישה בחו"ל ירדו משמעותית בשנתיים האחרונות|צילום: אימג'בנק / Thinkstock

עד לא מזמן, אנשים שמכורים לסמארטפון שלהם נאלצו להיגמל כשנסעו לטיולים בחו"ל. תעריפי הגלישה השערורייתיים שגובות חברות הסלולר הישראליות מהנוסעים לחו"ל אילצו רבים לוותר על מקור המידע החשוב ביותר, דווקא כשהם זקוקים לו יותר מתמיד.

איפה נמצאת המסעדה הסינית המגניבה ביותר בפריז? איזה אוטובוס מגיע לוורסאי? מהן שעות הפתיחה של הלובר? מידע חשוב זה משדרג מאוד את חויית הטיול, במיוחד כשאפשר לגשת אליו מהטלפון הנייד. לשמחת המטיילים, מחירי הגלישה בחו"ל ירדו משמעותית בשנתיים האחרונות. אפשר גם להשתמש בכרטיסי SIM מקומיים שמוזילים את הגלישה. האינטרנט הנייד משנה את חויית הטיול, ומהווה הזדמנות גדולה ליזמים, שמפתחים מגוון רחב של אפליקציות למטיילים.

בתערוכת התיירות הבינלאומית השנתית IMTM תוקם השנה לראשונה "שדרת יזמי סטארט־אפ", שבה יוצגו 11 אפליקציות, אתרים ומיזמים טכנולוגיים שונים בתחום התיירות, שנבחרו על ידי מינהלת עיר עולם של עיריית תל אביב מתוך 30 מיזמים שהציגו את מועמדותם. "זה הערך המוסף שיש לתל אביב", אומרת מנכ"לית המינהלת, הלה אורן. "כשאומרים כיום בעולם את השם תל אביב, כולם מיד חושבים על 'אומת הסטארט־אפ', וחשוב לנו להמשיך להעביר את המסר הזה, שתל אביב היא עיר ללא הפסקה שמלאה ביזמות וחדשנות. חשוב לנו להיתפש כחדשניים, מובילים ונותני שירות מעניין בעיני תעשיית התיירות".

המטרה של אורן היא לשים את התיירות הדיגיטלית בתל אביב על המפה. "אם ישאלו את משרד התיירות, הם יגידו שהם לא בטוחים שזה תיירות - מבחינתם התייר הקלאסי הוא זה שבא לבטן גב ולראות אתרי תיירות", אומרת אורן. "אנחנו אומרים שהתיירות החדשה היא תיירות בלז'ר - ביזנס אנד פלזר, עסקים והנאה, "כדי לקדם בתל אביב תיירות שהיא מעבר לתייר הקלאסי, צריך לחפש את הפוקוס השיווקי שאתו אפשר להביא בשורה לעולם, ותיירות דיגיטלית זו הדרך. במיוחד עכשיו כשהפנים של כולם למזרח - זו הנקודה שבה אנחנו יכולים לפרוץ. סיורי חדשנות זה בדיוק מה שהתייר הסיני וההודי יוכל למצוא בתל אביב".

אייל שמואלי, מיזמי IMTM, אומר כי התחזית היא שבשנה הבאה החידושים הטכנולוגיים יתפסו חלק גדול יותר בתערוכה. "זה מקובל בירידי תיירות בעולם. לדוגמה, ביריד ITB בברלין יש ביתן גדול שעוסק אך ורק בטכנולוגיה חדשה ובאפליקציות בתחום התיירות ויש עשרות כאלה"

"כמו בכל תחום, גם עולם התיירות הולך ונהיה טכנולוגי דיגיטלי וחוכמת ההמונים רלוונטית לגביו יותר מאי פעם - החל מאתרים כמו טריפ אדוויזר שהפכו להיות תחנת חובה לכל מטייל עצמאי, וכלה באתרי השוואת מחירים ואפליקציות של מדריכי אתרים עם GPS מובנה", אומר שמואלי. "אני חושב שסוד ההצלחה של ריבוי האפליקציות והאתרים בתחום, הוא ביכולת להשתמש באפשרויות שיתוף. רשתות חברתיות הופכת את חווית המטייל לבטוחה יותר – הוא יודע שהוא הולך למסעדות שאלפי אנשים ביקרו בה והמליצו עליה, הוא יכול למצוא את האטרקציות שמעניינות אותו לפי פרופילים דומים של אישיות ותחומי עניין של ממליצים אחרים, והסיכוי ליפול או לחוות חוויה לא טובה במהלך החופשה קטן משמעותית".

בנוסף לחממת הסטארט־אפים יתקיים ביריד התיירות גם מושב smart tourism. "אנחנו בהחלט צופים שגם התערוכה, כמו הענף כולו, תלך ותתבסס יותר ויותר בשנים הקרובות על חידושים טכנולוגיים", מסכם שמואלי.

אופניים ליד מגדל אייפל (צילום: רויטרס, רויטרס1)
אז איפה המסעדה הכי מגניבה בפריז?|צילום: רויטרס, רויטרס1

1. ללכת בעקבות הרשתות החברתיות

המיזם: Trippin–in

המטרה: מדרג אתרים בעיר לפי ניתוח של פעולות ברשתות החברתיות (social foot traffic)

היזמים: ז'ק יולזרי ורועי עמיר

פלטפורמה המוטמעת באתרים שונים, המאפשרת לגולש לקבל המלצות על מקומות בילוי באזור המבוקש, המבוססות על תיוגים המתבצעים ברשת החברתית.

ההמלצה על מקום זה או אחר מתבצעת על סמך אלפי תיוגים שנאספים מהפייסבוק והטוויטר, שמשוקללים בסופו של דבר לציון לעסק. "הנחת העבודה שלנו היא שכל תיוג שנעשה הוא חיובי. נעשו מחקרים בנושא הזה בעולם והמסקנה היא חד משמעית - אנשים שמתייגים ו"משוויצים" בעצם היותם במקום מסויים, מנסים להאיר את עצמם באור חיובי בעיני חבריהם ברשת, והם מוכנים לשתף בפומבי רק משהו שיגרום להם להראות טוב בעיני החברה", אומר יולזרי.

כל אחד שהלך לבר ועשה צ'ק־אין, צילם מנה במסעדה והעלה לאינסטגרם או כתב משהו בטוויטר, מגיע ל–Trippin–in, ועל סמך כמות המידע נקבע הציון שלו. "יש כאלה שעושים לעתים רחוקות צ'ק־אין, יש כאלה שכל הזמן ויש כאלה שלא עושים אף פעם. המשותף לשני הטיפוסים הראשונים הוא שהם עושים את זה תמיד במקומות מדליקים וחווייתיים, ולא סתם במסעדת פועלים, אלא אם הם היו במסעדת פועלים מדליקה באמצע הלילה", אומר יולזרי. "עם מספר התיוגים למקום הוא נמוך הוא יקבל ציון נמוך". לדבריו, היתרון בפלטפורמה זו הוא בהתבססות בעיקר על תיוגים של מקומיים ולא של תיירים, וכך האפשרות להכיר עסקים קטנים ומיוחדים, שרק מי שגר באזור מכיר, ושלא מופיעים בטריפ אדוויזור ובספרי לונלי פלאנט, גדולה יותר.

2. להיות חלק מהעלילה

המיזם: Quesity (אנדרואיד)

המטרה: לסייר בעיר, כשכל סיור מספר סיפור ומהווה משחק

היזמים: ליאור צימרמן, תומר צימרמן וניר שחרור

האפליקציה, הזמינה בשלב זה במכשיר אנדרואיד בלבד, מאפשרת למטיילים להגיע לעיר ולהכיר סיפור מעניין הקשור אליה בדרך אקטיבית תוך כדי משחק. "בשונה מאפליקציות אחרות שמציעות אינפורמציה, אצלנו מציעים טיול עם סיפור שבו האדם שמטייל הופך להיות שחקן בעלילה", אומר צימרמן.

ההרשמה לאפליקציה היא באמצעות פייסבוק, ולאחריה יכול המטייל להוריד את הטיול שמתאים לו. כרגע יש באפליקציה שבעה סיורים בירושלים ובתל אביב, כשבעתיד מבטיחים היזמים להגדיל את הרשימה לערים נוספות.

על כל אחד מהטיולים מפורט המרחק שיצטרכו המטיילים לעבור, אורך הטיול וכמה אנשים כבר שיחקו בו. לדוגמה, טיול שנכתב יחד עם גלילה רון פדר, ובהתאם מיועד לילדים, שנקרא "מתן האספן ותעלומת האקדח" ונמשך שעתיים וחצי. הטיול מרוכז באזור שער יפו בירושלים, כשהסיפור העומד מאחורי הוא הניסיון להתחקות אחר האקדח של ז'בוטינסקי באמצעות כתבי חידה שונים. טיולים נוספים באפליקציה אפשר למצוא בעיר העתיקה ובפארק מיני ישראל.

3. לגלות את סצינת הלילה של הקהילה הגאה

מיזם:  TLV Scene (אייפון, אנדרואיד)

המטרה: עדכוני חיי לילה לקהילה הגאה

היזמים: גיא לייטרסדורף, ראובן ון סכאמ, יניב דגן

תיאור: אפליקציה שסוקרת את חיי הלילה הגאים של ערים שונות בישראל, בהן כמובן תל אביב אבל גם ערים שפחות מזוהות עם הסציגה הגאה כמו ראשון לציון ובאר שבע.

האפליקציה, שזמינה גם באייפון וגם באנדרואיד, מאפשרת לבליינים הגאים למצוא את כל המידע הרלוונטי להם לגבי חיי הלילה הפעילים באותו יום וגם לדעת באמצעות הפייסבוק מי האנשים שמתכננים להגיע למסיבה שמעניינת אתכם. "הבעיה היתה שלא היה מקום אחד שאירגן את כל המידע ביחד, הקהילה הלסבית בכלל היתה פחות מסוקרת, ואירועים קטנים לא היו מוזכרים", אומר לייטרסדורף.

שנתיים לאחר השקתה, מפורסמות ב–TLV Scene מדי סופשבוע (חמישי־שבת) כ–30 מסיבות. "אנחנו מחפשים בדפי פייסבוק את המסיבות הפחות מוכרות, נכנסים לקבוצות משתמשים רלוונטיות, ולשמחתנו כבר הגענו למצב שמפיקי הליינים ובעלי העסקים דואגים לעדכן אותנו", אומר לייטרסדורף. אחת הפונקציות באפליקציה מאפשרת רכישת כרטיסים למסיבות במכירה מוקדמת, ובנוסף היזמים עובדים בימים אלו על מפה גאה - Gay friendly map, להומואים חשוב לדעת את המקומות שהם גיי פריינדלי, ואנחנו נאפשר לו לגלות אילו בתי עסק סביבו עומדים בקריטריון הזה וכך בתור תייר, להגיע למקומות הנכונים". בנוסף הם מתחילים לעבוד על שיתופי פעולה עם בתי מלון, מארגני סיורים גאים וחדרי כושר שיקבלו פרסום חינם באפליקציה ובתמורה יעניקו הטבות לגולשים. "כרגע זה עובד מצויין במסיבות - הם נותנים לאנשים שמגיעים דרכנו כניסה חינם או דרינק חינם, דברים בסגנון הזה", אומר לייטרסדורף.

צעירים תומכים בקהילה הגאה (תמונת AVI: mako)
מעתה, הבליינים הגאים יכולים למצוא את כל המידע הרלוונטי להם|תמונת AVI: mako

4. לתרגם תוך כדי תנועה

המיזם: Lexifone (אנדרואיד)

המטרה: שירות תרגום טלפוני סימולטני לשיחות בינלאומיות

היזמים: איתי שגיא, רפאל דרייפוס ואייק שגיא

טכנולוגיית Lexifone מצליחה לפתור בעיות תקשורת בין שני אנשים, שכל אחד מהם דובר שפה זרה אחרת. היא עוזרת להם להבין אחד את השני באופן סימולטני תוך כדי השיחה עצמה באמצעות תרגום המלים לשפות שונות בהן: עברית, אנגלית, ספרדית, גרמנית, איטלקית, צרפתית, סינית מנדרינית, רוסית ופורטוגזית.

לא צריך חיבור לאינטרנט או אפילו להוריד תוכנה כלשהיא למכשיר, וגם לא חובה להשתמש בסמארטפון כדי שהמערכת תוכל לתרגם את השיחה, אבל כן צריך להיות במקום יחסית שקט כדי שהשיחה תהיה ברורה והתרגום יהיה מדוייק. יש לחייג למספר הגישה המקומי של השירות, להקיש את המספר, לבחור את השפה שאליה תרצו לתרגם את השיחה ולהתחיל לשוחח. לאחר כל משפט שנאמר תהיה המתנה של מספר שניות על מנת שהמערכת תעבד את המידע ואז יתבצע התרגום לצד השני.

זה אומנם לא יעזור לתייר שמבקש לשאול באמצע הרחוב כיצד מגיעים ליעד כלשהו, אך אם השיחה מתבצעת בטלפון הפתרון של לקסיפון יהיה לו לעזר רב.

5. ווייז של התרמילאים

המיזם: Trekkingin

המטרה: ניווט מבוסס מידע חברתי לתרמילאים ברחבי העולם

יזמים: רון רוזן ואייל דוד

היזמים קוראים לרעיון שלהם ווייז של התרמילאים. Trekkingin הוא אתר אינטרנט שמאפשר לתרמילאים להוריד מפת ניווט המתעדכנת באופן שוטף על ידי תרמילאים אחרים שהיו בשטח. המטרה היא לייעל את התקשורת בין התרמילאים המטיילים בעולם, באמצעות חכמת ההמונים, כך שהם יוכלו לשתף את המידע שהם רואים ומגלים בטיולים שלהם, בזמן אמת, עם המטיילים האחרים שבשטח או אלה שמתכננים להגיע אליו.

"הבעיה כיום היא שהמפות שהתרמילאים משתמשים בהן אינן עדכניות, ומי שמטייל רואה המון דברים בדרך שיכולים לעזור לתרמילאי שיעבור במסלול אחריו, אבל אין לו שום יכולת להעביר את המידע הלאה", אומר רוזן. הוא מספר על מקרה שבו חברה שלו חזרה להוסטל שבו שהתה, לאחר שפספסה פנייה בטראק וסיפרה את שקרה לה לתרמילאים אחרים במקום. "אחד התרמילאים אמר לה שיום קודם לכן הוא כמעט עשה את אותה הטעות כי נפל שם שילוט שמסמן לפנות שמאלה, אך לא היתה לו שום דרך לקחת את המידע הזה ולשתף אותו עם התרמילאים שיגיעו למקום אחריו".

לפני היציאה לטיול, התרמילאי מתבקש להוריד את המפה הרלוונטית לו מאתר האינטרנט למכשיר הסלולרי. במהלך הטיול אין צורך בגישה לאינטרנט כדי להשתמש במפה אלא רק ב–GPS. הוא יוכל לראות שם מי טייל שם לפניו, לקבל מידע על המסלול עצמו, רמת הקושי, המרחק ועוד.

כרגע האפליקציה עדיין בפיתוח והיא אמורה לעלות במאי, ולכן כרגע אין אפשרות לציבור התרמילאים לעדכן את המפות, אך לכשהיא תושק, התרמילאים יתבקשו להעלות את כל המידע שצברו במהלך הטיול שלהם, שיסונכרן עם המידע הקיים במערכת. כך אפשר יהיה לחפש את השינויים ולעדכן את התרמילאים.

בחורים מטיילים (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
"הבעיה כיום היא שהמפות שהתרמילאים משתמשים בהן אינן עדכניות"|צילום: אימג'בנק / Thinkstock

6. לסייר עם מדריך טיולים סלולרי

המיזם: TourPal (אפל, אנדרואיד)

מטרה: מדריך טיולים אינטראקטיבי גלובלי בשפות שונות לערי תיירות ברחבי העולם

היזמים: יואב בן דוד, רון וייסברג, מוטי סופר, בועז בארי

לא צריך יותר לקנות ספרי טיולים או לחפש מידע על מסלול הטיול באינטרנט ולהדפיס אותו טרם היציאה. האפליקציה TourPal מציעה כ–90 הדרכות קוליות ב–23 יעדים פופולריים, כמו לונדון, פריז, ניו יורק ורומא.

היתרון הוא שההדרכות מושמעות על ידי מדריכים מקצועיים שחוו את הטיול בעצמם לא פעם, ושמחפשים את החשיפה בפלטפורמה הזו מבלי להשקיע משאבים משלהם וכמובן מעוניינים בהכנסה צדדית. המדריכים מעלים את המידע הקולי לצד תמונות שהם צילמו אך גם מציעים מידע בכתב למעוניינים. את התכנים שמציעה האפליקציה אפשר להוריד למכשיר הסלולרי עוד לפני היציאה לאתר, כך שאין צורך גלישה אינטרנטית זמינה. באפליקציה אפשר למצוא מידע על המדריך שמכוון אתכם בטיול, וניתן לשלוח לו משוב על המסלול לאחר השימוש בו.

תוכלו לקבל מידע בסיסי על כל אחד מהמסלולים כמו אורכו מבחינת קילומטרים וגם מבחינת זמן, החנויות יש שם, אתרים היסטוריים ועוד. ההדרכות מושמעות בשבע שפות: עברית, אנגלית, גרמנית, צרפתית, איטלקית, ספרדית ויפנית.

7. להזמין כרטיסים לפי שיקולים חברתיים

המיזם: Seat ID

מטרה: פלטפורמה שהופכת תהליך קניית כרטיסים והזמנות לחברתית

יזמים: ערן סביר, דוד רחמים וגדעון גור

כדי להשתמש בפלטפורמה שמציעה Seat ID תחפשו באתרים השונים את האייקון see who booked. הלקוחות הפוטנציאלים הם אתרי הזמנת חדרי בתי מלון, איצטדיונים, רכבות, חברות תעופה, חברות המוכרות כרטיסים להופעות ולמעשה כל אתר שמושך אותו רעיון social seating & booking - זאת אומרת להוסיף מימד של חוויה חברתית לקנייה.

כדי לראות מי הזמין בעבר חדר למלון שאתם שוקלים ללון בו, צריך להתחבר באמצעות פייסבוק או לינקדין ואז אפשר לראות חברים שלכם, חברים של חברים ואנשים עם תחומי עניין משותפים כמו קבוצת כדורגל או אותו בית ספר. הקבוצה הרביעית של האנשים שתוכלו לראות הם כאלה שביצעו בעבר הזמנה למלון שהסכימו שתראו אותם. "יש כל כך הרבה בתי מלון ובתי עסק בהם התייר יכול לבקר, המגוון הוא כל כך רחב, והשירות שלנו מאפשר לו להרגיש יותר טוב לגבי הבחירה שלו בכך שהוא רואה שיש אנשים שהוא מכיר שכבר היו במקום, זה סוג של אפקט העדר", מסביר ערן סביר.

החברה פועלת כבר כשנתיים מחזיקה כ–150 לקוחות בעולם, אך בישראל היא עדיין בתחילת הדרך ורק אכסניית אברהם הוסטל בירושלים עושה בה שימוש.

חדר במלון JADE בניו יורק (צילום: אתר מלון JADE)
אפליקציה שתראה לכם מי הזמין בעבר חדר למלון|צילום: אתר מלון JADE

8. טייל עם המומחה

המיזם: Mekomy

מטרה: פלטפורמה המחברת בין תייר לבין נותן שירות מקומי לפי תחומי עניין משותפים

היזמים: ניצן שנער וגלעד עוזיאלי

טיול טעימות בשוק הכרמל או שוק לוינסקי, סיור במוזיאון אמנות מודרנית או סיור ציורי גראפיטי בתל אביב - את כל אלו אתם יכולתם להזמין תמיד אצל מדריכי טיולים, אבל אתר זה מציע לכם לחוות את הסיור דרך עיניים מקומיות של אנשים, שמתמחים ומכירים רק נושא מסויים. בין הנושאים המוצעים באתר: צילום, אמנות, קולינריה והיסטוריה ובעתיד צפויים להצטרך נושאים נוספים כמו מוזיקה, ספורט, ארכיטקטורה ואופנה.

האתר עלה לאוויר לפני כחמישה חודשים ועד היום טיילו דרכו כ–1,000 איש. כיום פועלים בו 60 מדריכים מקומיים, מחציתם בתל אביב והיתר ברומא ובברצלונה. "אנחנו מנסים לעשות לשוק ה–tour&experience את מה ש–airbnb עשו לשוק הדירות. הם נתנו טוויסט ללינה המסורתית וזה גם מה שאנחנו עושים - במקום ללכת למדריכי הטיולים המסורתיים אנחנו מציעים סיורים עם מקומיים שידעו לקחת את התייר למקומות שהם לא מלכודות תיירים אלא למקומות שרק המקומי מכיר", אומר שנער.

באתר מוצגים מחירים פר חוויה - כך שהמחיר יהיה אחיד ללא קשר לכמות האנשים שיצטרפו לסיור. בעתיד צפויה לעלות אפליקציית מובייל ותתאפשר הזמנה לחוויות פתוחות. התייר יוכל להצטרף לקבוצה קיימת ואז גם להכיר אנשים שחולקים את התשוקה שלו וגם להוזיל את המחיר. "במובייל אנשים בדרך כלל מחפשים פעילות להיום או למחר והאפשרות להצטרף לחוויה פתוחה תענה על הצורך הזה", אומר שנער.

אטרקציות: דוכן זיתים בשוק לווינסקי תל אביב (צילום: איל שפירא)
המקומיים ילוו את התיירים. שוק לווינסקי בתל אביב|צילום: איל שפירא
>> כולנו נרוויח: בקרוב יינתן תו תקן לצימרים

* הכתבה פורסמה באתר TheMarker

* סוכני הנסיעות נגד המלונאים: מעדיפים סוכנים
* מלון חדש יוקם בטבריה בהשקעה של 70 מיליון שקל