אחרי שנתיים של קורונה, בהן הדיילים לא עבדו בצורה מסודרת, הקיץ האחרון היה אחד העמוסים, ונאלצו להתמודד עם לא מעט קשיים. ביקשנו מ-2 דיילים: כריס מייג'ור הבריטי ואלי מאליס האמריקאית, לענות על כמה שאלות שכולנו היינו רוצים לדעת את התשובה עליהן, במיוחד עכשיו:

האם עדיף לטוס ביום או בלילה?

"זה תלוי כמובן בזמן שאתה רוצה להגיע ליעד, אך באופן כללי תמיד עדיף לטוס ביום. לרוב, בלילה יש סיכוי גבוה יותר שהטיסה תתעכב, היות והיא יכולה לצבור איחורים של כל היום. בבוקר לעומת זאת, לרוב מצליחים לאפס את האיחורים והטיסות לא מתעכבות".

> 25 שאלות לא חשובות, אבל ממש מעניינות, על טיסות

> עוד 21 שאלות לא חשובות, אבל ממש מעניינות, על טיסות


איך מסתדרים עם ג'ט לג כל הזמן

"פיתחנו שיטות שונות כדי להתמודד עם זה. למשל, לא לישון עד הלילה גם אם מאוד עייפים אחרי הנחיתה. בטיסות שבהן חוזרים אחרי מעט זמן, מקפידים לשמור על השעון הביתי, כדי לא לחוות ג'ט לג פעמיים. גם תזונה נכונה מאוד עוזרת לגוף במצבים כאלה".

נוסעת עצובה בטיסה (צילום: 123rf)
צילום: 123rf

האם אתם משדרגים נוסעים?

"רוב השידרוגים קורים על ידי דיילי הקרקע במעמד הצ'ק אין ולא על המטוס. דיילי האוויר לא ישדרגו נוסעים בדרך כלל, אלא רק במקרים מיוחדים, כמו נוסעים ספציפיים שיקבלנו עליהם בקשה, או על מנת לסייע לנוסע שיושב ליד נוסע אחר שמתנהג לא כמו שצריך".


של מי המשענת באמצע?

"מדובר בשאלה קשה. ההיגיון אומר שהאדם שיושב באמצע זכאי למשענת באמצע, כי הוא לא נהנה מהחלון או מהמעבר. אבל זה חוק לא כתוב כמובן".


איך אתם מסתדרים עם העמידה הממושכת בטיסה?

"אין ספק שלהיות דייל זה הרבה יותר קשה פיזית ממה שחושבים. משתמשים במדרסים טובים בנעליים ובכלל, לנעליים יש חשיבות עצומה בעבודה שלנו".

דיילות מטוס (צילום: photosounds, shutterstock)
צילום: photosounds, shutterstock

מה אתם עושים בזמני המנוחה שלכם בטיסה?

"בטיסות ארוכות יש מטוסים עם מיטות אז לפעמים נלך לישון. בדרך כלל מעבירים את הזמן כמו שאר הנוסעים, רואים סרט או קוראים ספר. יש גם הרבה דיילים ודיילות שלומדים תוך כדי, אז זה זמן טוב לקרוא מאמרים ולהשלים מטלות אקדמאיות".


אתם אוכלים ושותים את אותו האוכל של הנוסעים

"בעיקרון כן, אבל הרבה דיילים ודיילות יעדיפו להביא אוכל מהבית, כי אחרת הם יאכלו רק אוכל מטוסים, וזה לא הכי מזין. יש כאלה שגם מביאים את השתייה החמה מהבית. יחד עם זאת, יש חברות תעופה שלא מסכימות לחמם אוכל מהבית במטוסים וגם אם כן, לא תמיד יש לנו את הכלים המתאימים".


איך מתמודדים עם נוסעים שמפחדים מטיסות?

"אנחנו מנסים להבין מה גורם לפחד הזה. אם נדע מה הסיבה, בדרך כלל אנחנו גם יכולים להציע פתרון או לפחות להקל קצת על התחושה. הכי חשוב זה להיות סבלניים ולא לתת הרגשה שהנוסע מעכב את הטיסה או מהווה מטרד כלשהו. אנחנו לרוב גם נעקוב אחריו במהלך הטיסה כדי לראות שהוא בסדר ונמליץ לו לקרוא ספר או לראות סרט כדי להסיח את דעתו".

מטוס עמוס (צילום:  Viktor Konya, shutterstock)
מטוס עמוס|צילום: Viktor Konya, shutterstock

מה עושים במצב רפואי חריג בטיסה?

"הקלישאה שאנחנו ישר צועקים 'יש רופא על המטוס?' היא לא נכונה. אנחנו דבר ראשון נבין מה מצב הנוסע, היות ובדרך כלל מדובר במשהו די פשוט. אחרי זה נבין אם אפשר להשתמש בציוד שיש לנו על המטוס ובהכשרה הבסיסית שלנו ורק בסוף, אם המצב חמור, ננסה למצוא רופא על המטוס".


איך זה כשיש סלב על הטיסה?

"כמעט בכל טיסה ארוכה יש סלב על המטוס. אנחנו לא מקבלים התראה על כך ונדע זאת כשנסתכל על רשימת  הנוסעים. כשיש מישהו ממש מפורסם, כמו ממשפחת המלוכה, רק אז נקבל התראה מראש. חלקם נחמדים וחלקם לא, כמו כל אדם אחר".


מה אתם חושבים על נוסעים שמוחאים כפיים בנחיתה?

"לא כולם עושים את זה, זה תלוי בתרבות. האיטלקים למשל, לרוב מוחאים כפיים. גם אחרי טיסה קשה עם הרבה מערבולות, אז נוסעים מרגישים צורך למחוא כפיים, כדי לשחרר מתח ולחץ. באופן אישי אני חושבת שזה מאוס, אבל זו רק דעתי".

מטוס מלא (צילום: טוויטר)
צילום: טוויטר

האם אפשר להביא לדיילים טיפ או מתנה כדי לשדרג את השירות?

"מותר לנו לקבל רק חבילות סגורות משיקולי ביטחון. זה נחמד לקבל הערכה, אבל גם סתם חיוך יכול לעשות הבדל. אתה לא מבין כמה נוסעים פשוט מתעלמים ממך. יצא לי לקבל הרבה שוקולדים ושוברים לסטרבאקס. פעם היה נוהל שאסור לנו לקחת מזומן, אך זה כבר לא קיים".