המחירים הגבוהים והטיסות הארוכות הרחיקו עד היום את מרבית הישראלים משורה של יעדים אקזוטיים בעולם. ואולם כבר באפריל המצב עשוי להשתנות, ויעדים באפריקה, במזרח הרחוק וגם באירופה, ייהפכו לנגישים וזולים יותר מתמיד - כשחברות תעופה יציעו אליהם טיסות ישירות. הירידה במחירי הטיסות מתווספת לשורה של יעדים באירופה, בזכות כניסתן של חברות הלואוקוסט לכמה מהקווים בישראל והתחרות שנוצרה בעקבות זאת.

"החברה שלנו מנגישה יעדים רחוקים ואקזוטיים, שעד כה לא היה קל להגיע אליהם, במחירים משתלמים. בעבר כדי להגיע ליעדים האלה היה צריך לעשות עצירות ביניים, והם היו יקרים. כעת אנחנו מציעים טיסות ישירות במחירים הרבה יותר נמוכים - וככה נוצרת בשורה צרכנית", אומר יגאל אבני, מנכ"ל חברת כרמל תיירות.

אבני מציין כדוגמה את סרילנקה, שאליה הם ישווקו בקרוב טיסות: מאוגוסט עד אוקטובר. "סרילנקה היא יעד שיכול להתאים לישראלים, אבל כיום כדי להגיע אליו צריך לטוס 13–15 שעות לפחות, ואילו אנחנו נפעיל טיסות ישירות במחצית מהזמן, כאשר מחיר הטיסה יתחיל ב–950 דולר. כיום לטיסה לא ישירה משלמים יותר". גם ישראייר שמה עינה על סרילנקה ומתכננת להפעיל עוד הקיץ טיסות ליעד זה.

לדבריו, המטרה היא "לתת מכה כפולה" למוצר התיירות - לייצר נגישות וגם להציע מחיר נוח. "אחד מהשניים לא מספיק", הוא מסביר. "אם אתה מייצר נגישות טובה יותר, אבל המחיר נשאר גבוה - זה לא יכול לייצר הסטה משמעותית של הקהל שאתה מחפש. צריך גם לייצר נגישות מהפכנית וגם לעשות את זה במחירים משתלמים. אם אתה מצליח להביא את שני המשתנים האלה ביחד, יש בזה בשורה ואפשרות לשינוי מגמה".

"צרכן צריך להשוות 
גם את זמן הטיסה"

"מכה כפולה" כזו הוצעה על ידי חברת אופקים כבר לפני עשור, כשהיתה הראשונה שהנגישה את לפלנד לציבור הישראלי. כיום מוצעים ליעד זה טיסות ישירות וטיולים מאורגנים, שרבים מהם כבר מלאים חודשים מראש. עד לפני עשור, טיסה מישראל ללפלנד כללה עצירות ביניים וזמן רב עד להגעה ליעד, ואילו כיום ניתן לעשות זאת במחיר סביר ובאופן ישיר. המחיר הסופי לנוסע ללפלנד ירד לכ–2,000 יורו לטיול מאורגן לשבעה לילות על בסיס פנסיון מלא.

בייג'ינג, טיולי משפחות
בייג'ין. קו חדש נפתח

עידית פדן, מנכ"לית חברת אופקים, אומרת כי "בטיסות ישירות ליעד יש אבחנה בין חכירת מטוסים לתקופה מוגבלת, כפי שחברות ישראליות רבות עושות, לבין טיסות ישירות במשך עונה שלמה. ההשוואה שצרכנים עושים צריכה להיות לא רק במחיר, אלא גם בזמן. כשחברות מתחילות להציע טיסות ישירות ליעדים שהישראלים כלל לא חשבו לטוס אליהם בעבר, כמו טנזניה, הן מנגישות את היעד לציבור - והנגישות הזאת פותחת אופק טיולי תיירותי. כך העולם נהפך לאטרקטיבי יותר".

בייג'ין: הסינים באים - והמחירים יורדים

הטיסה הישירה היחידה שעמדה לרשות ישראלים שרצו להגיע לסין עד כה היתה של אל על, ששלטה בקו התעופה הזה ללא תחרות. ואולם ב–28 באפריל המצב עתיד להשתנות: חברת התעופה הסינית, האינאן איירליינס, תתחיל להפעיל שלוש טיסות בשבוע מנתב"ג לבייג'ין - ואל על תיאלץ להתמודד עם שחקן חדש.

האינאן איירליינס תפעיל שלוש טיסות בשבוע בימים ראשון, שלישי וחמישי, שינחתו בשדה התעופה הבינלאומי של בייג'ין קפיטל. משך הטיסה יהיה 9.5 שעות הלוך ו–11 שעות חזור. הטיסות בקו זה יופעלו במטוסי איירבוס A330, עם 178 מושבים במחלקת התיירים ו–36 מושבים במחלקת העסקים.

את המהלך של כניסת חברת התעופה לקו ניתן לזקוף לזכות שגריר ישראל בסין, מתן וילנאי, ומשרד התיירות הישראלי, שפעלו לפתיחתו כדי לעודד תיירות נכנסת מסין לישראל. כתוצאה מכך גם הישראלים יוכלו ליהנות מהתחרות.

"תג מחיר של 800–900 דולר לטיסה לסין שכיח יותר מבעבר", אומר יגאל אבני, מנכ"ל כרמל תיירות. "אמנם גם פעם יכולנו למצוא מחירים כאלה, אבל בתדירות נמוכה יותר. המחיר השכיח יותר היה 1,100–1,200 דולר, ורק בנקודות זמן מסוימות המחירים ירדו".

מחיר טיסה ישירה לשבעה לילות במאי עם האינאן איירליינס: 771 דולר.
מחיר טיסה ישירה לשישה לילות במאי עם אל על: 844 דולר.

חופי סיישל
איי סיישל. מונגשים גם לכם


איי סיישל: כבר לא לעשירים בלבד

המחירים של חבילות נופש לאיי סיישל החלו בעבר ב–3,500 דולר לאדם. התוצאה היתה שעם הזמן היעד נהפך למילת קוד לעשירים בלבד. הסיבה היתה שרק חברה אחת הפעילה לאיים טיסות ישירות ורק פעמיים בשנה - טיסה אחת בפסח ואחת בסוכות. "כשמרימים טיסה אחת - יש לזה משמעות אופרטיבית מיידית: המחיר", אומר יגאל אבני, מנכ"ל כרמל תיירות.

"במקרה כזה החברה סופגת אמפטי לג (טיסה לכיוון אחד ללא נוסעים) כפול: היא צריכה לחזור עם מטוס ריק בטיסה הלוך ולהמריא לשם עם מטוס ריק בטיסת החזור, ומשלמת פעמיים על מטוס מלא במושבים ריקים. כשנכנסנו ליעד באוקטובר בנינו סדרות ארוכות יותר של טיסות ארוכות ברצף, ואז העלות לכל מושב קטנה יותר. לזה הוספנו רכש אגרסיבי של שירותי קרקע ובתי מלון - וכך הורדנו את המחיר", מסביר אבני.

לדבריו, הוא מבין את הסיבה לכך שבעבר פעלה רק טיסה אחת בחג. הכל עניין של סיכון, שאותו מנסים בחברה להפחית באמצעות הפעלה של מטוסים, שאת המושבים שלהם היא חולקת עם ארקיע - כך שלא כל הסיכון נופל עליה. "להפעיל שתיים־שלוש טיסות זה לקחת סיכון, זה אומר שאתה מכפיל או משלש את הסיכון שלך. בסוכות ובחנוכה עשינו שתי טיסות ובפסח אנחנו מתכננים שלוש טיסות. הכמות הגדולה של המושבים נתנה לנו כוח קנייה משמעותי יותר מול בתי המלון. בנוסף, לקחנו רווח סביר שלא קורע את הכיס של אף אחד, וזה הצליח להוריד את חבילות הנופש מרמה של החל ב–3,500 דולר לרמה של החל ב–1,500 דולר".

האם נראה בקרוב יותר טיסות לאיי סיישל? לדברי אבני, נראה שלא. "לא צריך יותר טיסות, יש גבול. עד כה הצענו שתי טיסות בכל חג, ובפסח השנה עלינו לשלוש טיסות, אבל אנחנו לא היחידים בשוק".

מחיר בפסח: טיסה ישירה, שישה לילות במלון 5 כוכבים על בסיס ארוחת בוקר והעברות עם חברת כרמל תיירות: 2,345 דולר.
מחיר טיסה ישירה, שישה לילות במלון 5 כוכבים על בסיס ארוחת בוקר והעברות עם חברת ספיריט הפקות עולם: 2,400 דולר.

זנזיבר (צילום: iStock)
זנזיבר. עוד יעד חלומי|צילום: iStock


זנזיבר: חופשת בטן־גב גם בשיא החורף

עד לפני שנתיים היה האי זנזיבר באפריקה מבוקש לירח דבש או לטיולים אקזוטיים, אך ההגעה לשם היתה מורכבת ויקרה. חברות התיירות והתעופה הפעילו ליעד טיסות ישירות רק במועדים נקודתיים, ובמטוס אחד בלבד - כך שמלאי המושבים היה מצומצם. ואולם החל בקיץ 2014 החברות אשת טורס וארקיע השיקו טיסות ישירות בסדרות רציפות, ולא רק בחגים כפי שהיה נהוג עד כה.

מעבר לירידה הניכרת במחיר, הצליחו החברות לקצר את מרחק זמן הטיסה לחמש שעות וחצי בלבד - לעומת טיסה לא ישירה (דרך אדיס אבבה לרוב), שאורכת כ–13 שעות.
עדות לביקושים הגבוהים רואים בכך שגם השנה מפעילות החברות טיסות ישירות ליעד. לאחר הפסקה שהחלה בדצמבר, החברות חזרו להפעיל כעת את הקו עד לאחר חג הפסח. בנוסף, לאחר הפסקה נוספת של חודשיים, ישובו החברות להוציא טיסות בקיץ הקרוב (יולי) ואף יגדילו את מספר המושבים בכל שבוע.

"חזרנו עם טיסה שבועית מקיץ 2015 ועד דצמבר, וכעת אנחנו ממשיכים כמו קודם, עם סדרות מלאות", אומר ישי בוך, מנהל מסחרי בתיירות היוצאת בחברת אשת טורס. "אנחנו מוכרים חבילות של שבעה לילות עם טיסה, מלון והעברות במחיר של 1,200 דולר, כשרק טיסה לא ישירה עם חברות כמו אתיופיאן איירליינס עולה בערך 1,000 דולר.

"אנחנו מצליחים להוציא טיסות מלאות אף שמדובר בתאריך סתמי, כי היעד הזה מאפשר נופש בטן־גב גם בחורף. עכשיו אין חבילות נופש ליוון או לבורגס, ולזנזיבר יש. זה פתח עונה חדשה לתיירות בטן־גב שלא היתה קיימת פעם, למעט זו שבקיץ".

מחיר טיסה ישירה עם ארקיע ל–7 לילות במארס: 755 דולר.
מחיר טיסה לא ישירה ל–7 לילות עם אתיופיאן איירליינס במארס: 943 דולר.
מחיר חבילת נופש 5 לילות ב–19–24 באפריל במלון 5 כוכבים על בסיס חצי פנסיון והעברות עם כרמל תיירות: 1,195 דולר.
מחיר חבילה דומה עם אשת טורס: 1,394 דולר.

מונטנגרו (צילום: SXC)
מונטנגרו. קרובה, ליטרלי|צילום: SXC

מונטנגרו: שלוש שעות בלבד מתל אביב

למרות העובדה שהיא נמצאת במרחק של שלוש שעות טיסה בלבד מתל אביב, המדינה הקטנה השוכנת לחופי הים האדריאטי בדרום אירופה, לא היתה עד כה יעד פופולרי במיוחד בקרב ישראלים בשל מחסור בטיסות ישירות.

ואולם כל זה צפוי להשתנות באפריל, אז תתחיל ישראייר להפעיל קו תעופה חדש ליעד זה. החברה תפעיל שתי טיסות שבועיות, בימי שני ושישי. זו הפעם הראשונה שחברת תעופה ישראלית מפעילה טיסות לנמל התעופה הבינלאומי של מונטנגרו טיבאט, הנמצא ליד חוף הים ובמרחק של פחות מ–20 דקות נסיעה מעיר הנופש הפופולרית בודבה.

מונטנגרו היא מדינה שמציעה מצד אחד חופשת בטן גב ומצד שני נופי טבע מרשימים וטיולי ג'יפים בהרים. המדינה מחולקת לשני אזורים: קו החוף האדריאטי, המשתרע על פני 293 ק"מ, והחלק של ההרים שבו יערות, שמורות טבע ייחודיות, ערים עתיקות ואגמים. העיר העתיקה קוטור נחשבת לאחת היפות ביותר לאורך החוף, ונכללת ברשימת אתרי אונסק"ו. העיר בודבה, הגדולה ביותר לאורך החוף, נחשבת לבירת התיירות של מונטנגרו בזכות 17 חופי רחצה ואתרי נופש רבים לצד חיי לילה תוססים.

מחיר בפסח: טיסת ישירה לחמישה לילות ב–25–30 באפריל עם ישראייר: 447 דולר.
מחיר טיסה לחמישה לילות עם עצירת ביניים ב–25–30 באפריל עם אירופלוט: 691 דולר.

ליסבון (צילום: Arsenie Krasnevsky, Shutterstock)
ליסבון. סוף סוף נוכל להכיר אותה לעומק|צילום: Arsenie Krasnevsky, Shutterstock


ליסבון: לשלם קצת יותר כדי לקצר את משך הטיסה

ישראלים שרוצים לטוס מחר, בשבוע הבא או אפילו בעוד חודש לליסבון יצטרכו לעלות על שני מטוסים כדי להגיע אליה. הטיסה עם עצירת הביניים יכולה להיות עם טורקיש איירליינס, בריסל איירליינס, סוויס וחברות תעופה אחרות שממריאות מישראל ונוחתות במדינות מעבר, אבל טיסה ישירה אין.

ואולם החל באפריל תציע חברת סאן דור, אחד ממותגי התעופה של אל על, טיסות ישירות לליסבון. ביוני תצטרף אליה ארקיע, שתציע טיסות ישירות ליעד זה עד אוקטובר.
סאן דור תפעיל שתי טיסות שבועיות לליסבון, בימי ראשון וחמישי, ואילו ארקיע תפעיל את קו התעופה הזה בימי רביעי לסירוגין: שבוע אחד היא תנחת בליסבון ואילו שבוע לאחר מכן היא תנחת בפורטו.

"אנשים שמגיעים לליסבון לא בהכרח נשארים בה כל השבוע. הם שוכרים רכב, ומשם ממשיכים לטייל ביתר פורטוגל. כדי למנוע מהם את הצורך לחזור לליסבון עם הרכב ולעשות טיול מעגלי, אנחנו מאפשרים להם לנחות בעיר אחרת ולהמריא חזרה הביתה מאחרת - מה שיכול לחסוך להם כסף", מסבירים בארקיע. "זו השנה השנייה שאנחנו פותחים את הקו בעונת הקיץ לליסבון, כי בשנה שעברה הביקושים ליעד היו טובים מאוד. כבר כעת יש לנו טיסות מלאות".

הטיסות לליסבון, שכרוכות בעצירה במדינה אחרת, אמנם זולות יותר מהטיסות הישירות, אך הן עשויות להיות ארוכות גם פי שניים (יותר מ–10 שעות) מטיסה ישירה ליסבון, שנמשכת חמש שעות וחצי.

מחיר טיסה לשבעה לילות במאי וביוני עם סאן דור: 490 דולר.
מחיר טיסה לשבעה לילות ביולי עם ארקיע: 610 דולר.

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker. עוד באתר: 
>> טקס האוסקר ה-88: ליאונרדו דיקפריו זכה באוסקר ראשון
>> קודי על הכוונת: בית המשפט אסר מכירת סטרימרים עם תוכנות פיראטיות