גידול בתיירות למרות אירועי הטרור בעולם, חיזוק השוק הסיני כמשאב תיירותי והרחבת גיל המטיילים לכיוון דור המילניאלס - כך קובע דו"ח המגמות בתיירות ל-2017, שיוצג במארס ביריד התיירות ITB בברלין.
את הדו"ח מכינים מדי שנה עשרות מובילי דעה ומקבלי החלטות בכירים מענף התיירות העולמי, והשנה השתתף בו גם ד"ר ערן כתר, מומחה למשברי תיירות במחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת.
כותבי הדו"ח מעריכים כי מחזור הפעילות של ענף התיירות ב-2016 הסתכם ב-2 טריליון דולר - גידול של כ-8% לעומת 2015. עד סוף ספטמבר 2016 תנועת התיירות העולמית עמדה על כמיליארד בני אדם - גידול של 4%.
לפי הדו"ח, החופשות אחראיות לכ-75% מכלל הנסיעות - והיתר נחלק בין נסיעות עסקים לבין ביקור אצל מכרים ומשפחה. הסגמנט שגדל בביקוש על-ידי תיירים ברחבי העולם הוא טיולי ערים, בעיקר באירופה. יעדי הבטן-גב צמחו ב-6%.
מומחי התיירות סבורים כי גם ב-2017 יחול גידול בתיירות העולמית בקצב של כ-4% בשנה, חרף אירועי הטרור והשפעתם על יעדי תיירות. עם זאת, יעדים המועדים לטרור יסבלו מירידה בתיירות, ולכן יעדים הנהנים מתדמית בטוחה ייהנו מגידול בשיעורים שמעבר לממוצע.
"ב-2016 חל גידול במספר המקרים שבהם המטרה לפיגועי טרור הייתה קבוצות תיירים או תשתיות תיירות", אומר ד"ר כתר. "כך, ארגוני טרור יכולים להשיג חשיפה תקשורתית נרחבת ולייצר נזק עצום. לראיה - ב-2016 התיירות הנכנסת לטורקיה ירדה ביותר מ-30%, נתון המייצג אובדן הכנסות של כ-8.5 מיליארד דולר ואובדן של כ-600 אלף מקומות עבודה.
"עם זאת, אנחנו עדים לעמידות הולכת וגוברת של תעשיית התיירות לאירועי משבר. ב-2001, אחרי הפיגוע במגדלי התאומים, נרשמה ירידה של 0.6% בתיירות העולמית וירידה של 10.7% בתיירות לארה"ב.
"לעומת זאת, למרות פיגועי הטרור של 2016 בצרפת, בבלגיה, בטורקיה וביעדים נוספים, השינוי היחיד הוא ביעד הנסיעה: את תיירות החופים בטורקיה ובמצרים החליפו יעדים שנתפסים כבטוחים, וכתוצאה מכך נהנו מצמיחה דו-ספרתית בתיירות הנכנסת.
"יעדים נוספים שנהנו מצמיחה הקשורה בתדמית בטוחה יותר הן מדינות מזרח אירופה, שמייצרות אלטרנטיבה למדינות כמו גרמניה וצרפת, בהן יש פליטים רבים. אפיק נוסף של צמיחה הוא במוצרי תיירות חלופיים, כגון קרוזים. ב-2016 נרשמה עלייה של עשרות אחוזים בביקוש לתיירות שיט, הנתפשת כנהנית מסביבה מאובטחת".
מגמה נוספת העולה מהדו"ח תואמת לגישה שנוקט משרד התיירות הישראלי, ששם יהבו על הגדלת מספר התיירים המגיעים מסין. השוק הסיני מהווה היום את מקור בתיירות הגדול בעולם, והגידול הזה צפוי להמשיך. השינוי המשמעותי הוא במעבר מתיירות הממוקדת ביעדים הקרובים לסין ליעדים רחוקים יותר.
יחד עם גידול בתנועת התיירים מסין תעמיק מגמת השימוש באינטרנט לביצוע הזמנות ולקבלת מידע. מגמה אחרת מתייחסת למעבר מטיולי רוחב לטיולי עומק ולטיולים ביעדים מרוחקים יותר, ובמקביל תחול ירידה ב"קדחת הקניות" המאפיינת למשל תיירים מסין.
סעיף מעניין בדו"ח מתייחס לגידול בתיירות של דור המילניאלס (ילידי 1980-1995), שיהוו כשליש מתנועת התיירות היוצאת מאירופה. לפי הדו"ח, התיירות היא חלק בלתי נפרד מאורח חייו, כשתיירים אלה פתוחים להתנסויות חדשות, כלומר חיפוש אחר חוויות תיירותיות אותנטיות, חדשניות ומרגשות. בארץ, למשל, תיירים אלה היוו את מרבית המבקרים במסגרת קמפיין החורף באילת.
בראייה גלובלית טוען הדו"ח כי התיירות האמריקאית תוסיף לשגשג, בשעה שהתיירות מברזיל תצנח. בדו"ח תוהים אם נשיא ארה"ב החדש, דונלד טראמפ, ישפיע על תעשיית התיירות ועל הביקוש לביקורים בארה"ב.