אם בעבר טיילנו עם תרמיל ומקל, כיום כבר הכרחי להוסיף לרשימת הציוד גם סמארטפון, ולא רק כדי לצלם ולהעלות תמונות לפייסבוק. אפליקציות בתחום התיירות תופסות בשנים האחרונות תאוצה עם מיזמים שונים שמנסים לצוד את המטיילים ולסייע להם לחוות טיול מלא וקליל ככל הניתן.

האפליקציות מציעות נוחות ונגישות למידע לתיירים בעת ביקור ברחבי העולם, הן מחליפות את מפות הטיולים המודפסות והמסורבלות, מנגישות לנו מידע בזמן אמת על תחבורה ציבורית וכמובן גם ממליצות לנו לאן ללכת ועל מה 
אפשר לוותר.

מתוך הבנה שלשם פונה עולם התיירות, משרד התיירות מעוניין ליצור שוק אפליקציות מגוון בתחום התיירות, שיאפשר בניית נוכחות דיגיטלית חזקה של ישראל בתחום זה, וישפר את חוויית התייר. לשם כך יזם המשרד תחרות פיתוח אפליקציות שתתקיים בשבוע הבא בתערוכת התיירות הבינלאומית IMTM בגני התערוכה בתל אביב, שבה המשרד קרא ליזמים להציע לו אפליקציות יצירתיות וחדשניות. 32 צוותים הגישו מועמדות, ומהם נבחרו 15 לשלב הסופי. בתחרות ישפטו בכירים מתעשיית התיירות בארץ ובעולם, בהם מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי; דירקטור אירופה, המזרח התיכון ואפריקה באקספדיה, לוקה רומזי; ומנהל בכיר בגרופון, שון קנדל, שמגיעים 
במיוחד לתערוכה.

לדברי שר התיירות, יריב לוין, "כחלק מהשינוי שאנו מובילים במשרד והתאמת השיווק לעולם הדיגיטלי תוך שימוש גובר ברשתות חברתיות, יזמנו את ההאקאתון (מרתון פיתוח של משרד התיירות) הראשון לפיתוח אפליקציות תיירותיות, שיתבססו על מאגרי המידע שהקמנו במשרד. הסטארט־אפיסטים שמשתתפים בפרויקט נהנים, מעבר לחוויה האישית, גם מתרומה לקידום התיירות לישראל״.

בנוסף, תתקיים בתערוכה זו הפעם השנייה ועידת החדשנות בתיירות ביוזמת משרד התיירות ומנהלת עיר עולם ותיירות בעיריית תל אביב־יפו, שבה גם כן יוצגו עשרות מיזמים תיירותיים שנמצאים בהליכי הקמה ופיתוח. איציק מזרחי, מנהל תיירות בעיר עולם ותיירות, אומר כי "התייר החדש הוא הרפתקן דיגיטלי, והסמארטפון הוא המצפן שלו. אנחנו מטפחים מיזמי תיירות חכמים במסגרת האמצעים העומדים לרשותנו, 
הן על ידי מתן שטח עבודה ללא תשלום במרכז המידע שלנו ביפו, והן בחשיפה לקהל בפרס ראש העיר. המטרה ארוכת הטווח היא להטמיע את המוצרים האלה בתשתית התיירות של העיר, ולשדרג את חוויית התייר".

תינוק עם פסים צוחק בעגלה בצ'ק אין (צילום: dbabbage, Istock)
מבלי לקחת את כל הבית|צילום: dbabbage, Istock

לטייל בעולם בלי להיסחב עם ציוד לילדים ולתינוקות

היזמת: איילת שוורץ

סטטוס: האתר פעיל אך עם מלאי הצעות מצומצם

הרעיון לאתר זה עלה בראשה של שוורץ מניסיון אישי, לאחר שנסעה עם בן זוגה וילדתה לחו"ל ולא רצתה להיסחב עם שלל הציוד הכרוך בהתניידות וטיול עם ילדים, כמו עגלה וכיסא בטיחות לאוטו. לאחר שגילתה אתר שסיפק בעבורה את כל שהיתה צריכה לאותו טיול, החליטה לפתוח אתר דומה בישראל שיציע לתיירים שמגיעים לכאן את אותו השירות.

בתחילה פתחה את babygear4rent.com, שבו היתה היחידה שהציעה מוצרים להשכרה, ואחרי שראתה שזה עובד ושיש היענות, היא החליטה להרחיב את היריעה ולהפוך את האתר לשיתופי, כך שהורים מכל מקום יוכלו לעזור להורים אחרים, ועל הדרך גם לעזור לעצמם עם הכנסה קטנה נוספת. "השיווק של האתר מכוון להורים שרוצים להרוויח כסף מהצד באמצעות מוצרים וציוד שיש להם בבית והם לא משתמשים בהם, אך גם לא רוצים למכור או לזרוק כי הם מתכננים בעתיד להשתמש בהם שוב", אומרת שוורץ. "החזון הרחוק הוא שאפשר יהיה להגיע לחור נידח ולשכור מהורה מקומי שנמצא שם כל מה שצריך לילד, וזה יחסוך את עלויות השילוח והטרחה".

הכניסה לאתר כרוכה ברישום, גם למשכירים וגם לשוכרים. כדי למצוא את המוצר שאתם צריכים עליכם לבחור את האזור הרלוונטי, ואחר כך לבחור את סוג המוצר (כמו עגלה, כיסא לאוטו, מיטת תינוק או אמבטיה). יש מקום להעלות תמונה של המוצר, תמונה של ההורה המוכר עם קצת פרטים עליו וגם חוות דעת, וכמובן מחיר ההשכרה ליום.

"בינתיים היו לנו עסקות ספורות בלבד, אבל זה רק עניין של צבירת תאוצה. היתה אמא אחת מרמת אביב שהשכירה לתייר מברזיל מושב ילדים לאוטו ב-7 דולרים ליום במשך 19 יום", אומרת שוורץ. "כרגע יש מוצרים שמציעים ישראלים אבל אין מספיק מוצרים בחו"ל. אני מקווה שככל שישמעו על האתר יותר - כך מלאי המוצרים יגדל".

שיתוף פעולה מעניין קיימה שוורץ עם עמותת לבבי, שמחזיקה ציוד רב למשפחות נזקקות ברחבי הארץ, והסכימה להעלות את המוצרים שלה להשכרה לאתר וכך לעזור לממן את הפעילות שלה.

איה פלוטו (צילום: באדיבות ספריית פועלים,  יחסי ציבור )
קיבוץ מגידו גם יהיה באפליקציה?|צילום: באדיבות ספריית פועלים, יחסי ציבור

GPS: books on map לציטוטים מפורסמים

היזמים: דדי צוקר (ח"כ לשעבר) ומשה דוד

סטטוס: יצאה גרסת בטא לאנדרואיד

מטרת האפליקציה היא לקשר בין תוכן למקום, כשהתוכן הראשוני שעליו היא מתבססת הוא ציטוטים ופסקות ספציפיים מספרים של סופרים שונים כמו אשכול נבו, א.ב יהושע, לאה גולדברג ואחרים. בהמשך צפויים לעלות לאפליקציה גם תכנים נוספים כמו סרטים או תמונות, כשהשאיפה היא להגיע להיצע של מסלולים בעקבות תכנים, שאנשים יגיעו לערים מרכזיות בעולם ויהיו להם מסלולים ונקודות עם מידע, כמו למשל 6 מסלולים בנושא באוהאוס, שקיימים כבר עכשיו באפליקציה, ואותם העלו מדריכי טיולים מתל אביב שזו המומחיות שלהם.

"אנחנו עובדים מול עיריות תל אביב־יפו וירושלים, ועוד ערים בעולם שכרגע עוד סודיות", אמר דוד. "אפשר להעלות לאפליקציה הזו אפילו נקודות מהתנ"ך או מהברית החדשה והקוראן, ואנחנו באמת מתכננים לעשות את זה בחצי השנה קרובה. זו אפליקציה שמצד אחד תאפשר למומחים להציג מסלולים ונקודות מידע בהקשר של מיקום, ומצד שני תיירים או אנשים שגרים בכל מקום בעולם יוכלו להסתכל על העיר בצורה אחרת".
בתוך כך, זכו היזמים (עם עוד 11 מיזמים נוספים) בתחרות תיירות שאירגנה עיריית פריז לקראת אליפות אירופה בכדורגל שתיערך בצרפת בקיץ.

העירייה מתכוונת להתקין כ-2,000 מסכי מגע בתחנות אוטובוס ברחבי העיר, שבהם יוכלו התיירים והמקומיים להשתמש באפליקציות. "במסכים יוצג מידע ענייני של איזה קווים עוברים בתחנה ומתי צפוי האוטובוס להגיע, אך העירייה רצתה להוסיף קצת עניין. האפליקציה שלנו מוטת מקום, וזה אומר שהמשתמש יוכל לגלות נקודות ציון מעניינות בסביבתו של אתר ספרותי או היסטורי, עם תמונה וציטוט רלוונטי. זה יהיה מידע שקשור איכשהו לתרבות או היסטוריה, תוך שימוש בארכיון התמונות ההיסטורי של עירית פריז", אמר דוד.

עוברי אורח ותיירים יוכלו להשתמש במסכים כדי למצוא את האתרים הספרותיים הנמצאים באזורם, וקוד QR יאפשר להם להוריד במהירות את האפליקציה.

צליל בגליל (צילום: אלברט אדוט,  יחסי ציבור )
צימרים במכרז הפוך|צילום: אלברט אדוט, יחסי ציבור

צימר במחיר הכי נמוך שאפשר

היזם: האפליקציה היא חלק ממיזם אידיאולוגי ועסקי הנקרא StartAppist המיועד לבני 45+ יוצאי חברות היי־טק, ומאפשר יצירת הכנסה שוטפת באמצעות פיתוח אפליקציות סלולריות

סטטוס: בשלבי פיתוח מתקדמים, צפויה לצאת בעוד כשלושה חודשים

זוהי פלטפורמה להזמנת צימרים וחדרי אירוח על בסיס עיקרון המכרז ההפוך. הלקוח מגדיר את הצימר שהוא מחפש לפי אזור, תאריך ומספר לילות, מרכיבי החדר כמו בריכה או ג'קוזי, מותאם למשפחות וכדומה, בעוד בעלי הצימרים מתחרים על כיסו של הלקוח ומציעים לו את המחיר הכי נמוך שהם חושבים שיגרום לו להגיע אליהם, הכל כדי לא להישאר ריקים.

"הרעיון לאפליקציה עלה מתוך הנתון שב-70% מימות השנה הצימרים נשארים ריקים. יתרונות השיטה הם כפולים. מבחינת בעלי הצימרים, הם אינם מפרסמים הנחות קבועות שמקטינות את ערך המותג שלהם, ומאידך, הנופשים נהנים ממחירים אטרקטיביים תוך שימוש באפליקציה נוחה ושימושית לצורך הזמנת חופשה באופן מהיר וקל", אומר יהודה בן יעקב, אחד היזמים. "הרעיון של המערכת הוא לקחת את היוזמה מהלקוח הסופי ולהעביר אותה לבעל הצימר, כך שמי שרודף אחרי הלקוח הוא בעל הצימר, אבל עדיין הוא זה שקובע את המחיר ומחליט האם זה מתאים לו או לא".

בהתחלה יביאו היזמים את בעלי הצימרים באמצעות שיווק עצמי ופנייה אישית אליהם, מתוך תקווה שכשהאפליקציה תרוץ הם יגיעו אליהם מפה לאוזן. "דיברנו עם לא מעט צימרים שכבר אמרו לנו שהם מעוניינים להשתלב, אבל טכנולוגית אנחנו לא מוכנים. ברגע שנהיה מוכנים הם כבר אמרו שהם אתנו", אומר בן יעקב.

פקיד קבלה בבית מלון (צילום: Dr. Heinz Linke, Istock)
לא צריך אותם יותר|צילום: Dr. Heinz Linke, Istock

כל שירותי המלון אצלכם בכף היד

היזם: משה בנימין

סטטוס: פיילוט ב-12 בתי מלון בישראל

איבוד הכרטיס לחדר בבית המלון בים המלח הוביל את משה בנימין לחשוב על הרעיון לאפליקציה שתנגיש את כל שירותי בית המלון לטלפון הנייד. לא מדובר באפליקציה אחידה, אלא כזו שהחברה, שקמה לפני שנה וחצי ויש לה 8 עובדים, תתאים לכל בית מלון בנפרד, לפי הצרכים שלו.

הרעיון הוא לאפשר ללקוח לגלות הכל על שירותי המלון דרך הסמארטפון. עם ביצוע ההזמנה, המלון ישלח ללקוח לינק להורדת האפליקציה עם סיסמה, ומאותו רגע הוא יוכל לבצע את כל הפעילות מהמכשיר. האפליקציה מבוססת מיקום, כך שכשהאורח יתקרב למלון האפליקציה תבצע בעבורו את הצ'ק־אין ותשלח לו את מספר החדר שלו, שכבר נקי ומוכן לקראתו, והוא יוכל להיכנס למלון בכלל בלי לעבור בקבלה. איך הוא ייכנס לחדר? הסמארטפון ישמש מפתח אלקטרוני (בדומה לכרטיס האלקטרוני הניתן כיום לאורחים).

בנוסף, יוכל האורח להזמין דרך הסמארטפון שירות חדרים או טיפולי ספא ולדעת על כל התנאים הקיימים בבית המלון, כמו שעות פתיחת הבריכה וחדר האוכל. האפליקציה תעדכן ותסייע לתייר לנווט בעיר ותציג בפניו את כל האירועים, האטרקציות והמסעדות בעיר, בשפה שייבחר המשתמש.

כרגע האפליקציה פעילה בקרב כ-12 בתי מלון בתל אביב ובירושלים, שאינם שייכים לרשתות גדולות (בנימין סירב לציין את שמם), אך השאיפה היא להתרחב לאירופה. "אנחנו בקשר עם כמה בתי מלון שם", אומר בנימין, "אבל אין עדיין משהו ספציפי".

פריז (צילום: Sweet In)
סוויט אין פריז. בית, עם הורים מאחוריו|צילום: Sweet In

Airbnb עם שירות חדרים

היזם: פול בסנינו, איש עסקים יהודי־צרפתי צעיר שעלה לישראל ומתגורר בשנים האחרונות בירושלים

סטטוס: פעיל

האתר מאפשר לתיירים המטיילים בערים שונות בעולם להתארח בדירות להשכרה בלי החסרונות של דירה להשכרה לעומת השירותים שמציע בית מלון. Sweet Inn הושקה בסוף 2015 בפריז, ברצלונה, בריסל, רומא, ליסבון, תל אביב וירושלים, וב-2016 צפויה להתפרש גם בערים נוספות, בהן אמסטרדם וברלין.

הדירות נמצאות בחזקת Sweet Inn ולא אצל בעל דירה שמשתנה מדירה לדירה. מנהלי האתר בוחרים את הדירות באזורים שונים של העיר הסמוכים לתחבורה ציבורית ומוקדי עניין, ולאחר מכן משקיעים בשיפוצן ועיצובן לקראת השכרה. כשהאורחים יגיעו לדירה הם ימצאו, בדומה לבתי מלון רבים, שוקולדים וערכות טיפוח שיחכו בחדר האמבטיה, כמו כן יחכה להם מארח, שישמש כמו קונסיירז', שיחלוק עמכם כמה טיפים שרק מקומיים יודעים, וידאג לכל דבר שיחפצו, בתשלום כמובן: הסעות משדה התעופה ואליו יעלו כ-65 יורו, השכרת סמארטפון מקומי - 5 יורו ושירותי כביסה - 30 יורו.

בקרוב גם צפוי להיות מושק בכל עיר שבה מושכרות הדירות באפליקציה כרטיס RestoCard מקומי, שיעניק הנחות במסעדות נבחרות ובתי קפה סמוכים לדירה שבה תתארחו, ושאותו ניתן יהיה לטעון מראש. "חוויית האירוח החדשה של Sweet Inn מתאימה לדור חדש של תיירים בינלאומיים, שרוצים להתפנק אבל לא להישאר בבועה של בית המלון, תיירים שרוצים חוויה שונה, אופנתית ומודרנית", אומר בסנינו. בדומה לבתי מלון, גם כאן הדירות מוצעות בתעריף יומי נמוך ב-15% מהתעריף הרגיל, ללקוחות שמוכנים להתחייב כי לא יקבלו החזר כספי במקרה של ביטול העסקה (אפשרי אם מועד האירוח הוא בעוד 14 יום ויותר). מי שלא מוכן לקחת את הסיכון יצטרך לשלם יותר.

מחיר האפליקציות של
מבצעים בבקשה|צילום: CNN

לחסוך בחו"ל עם מבצעים מקומיים

היזם: רון בן יוחנן

סטטוס: פעיל, אך בשלב זה מציג הצעות לקופונים של אתר גרופון העולמי

נקודת המוצא של בן יוחנן היתה שתיירים אינם נחשפים למידע מקומי של מבצעים, הטבות או הנחות של בתי עסק, וכך מחמיצים עסקות במחירים נמוכים - וגם בתי העסק מפסידים הרבה לקוחות. הרעיון הוא לחבר בין עסקים מקומיים לתיירים ולתת להם כלים לטייל בצורה חכמה, לקבל חוויה מקומית יותר ולא להרגיש פראיירים שמשלמים מחירים של תיירים.

בשלב הנוכחי החברה מציגה באתר מידע קיים שהיא אוספת מאתרים אחרים כמו גרופון, המתורגמים לשפה שבוחר הגולש, ולכן כרגע כל רכישת שובר שירצה התייר לבצע תעביר אותו מאתר travless.com לאתר גרופון. "זה מינוס שאין לנו כרגע איך להתמודד אתו, אבל אנחנו מרוצים כי נתנו את המידע לתייר", אומר בן יוחנן. "חשפנו אותו למידע של בתי עסק שהוא כלל לא ידע על קיומם. גם העיריות צריכות להיות מרוצות, כי חלק מהמטרה היא לחלק את הכסף של התיירים בין כלל העסקים בעיר, ולא רק אלה שנמצאים באזורים המתוירים - אלא גם בשכונות שהסיכויים של תייר מהשורה להגיע אליהן קלוש".

כדי שהתייר יוכל לקבל את ההצעות הרלוונטיות, הוא צריך להקליד את תאריכי החופשה שלו כך שרק דילים רלוונטיים לתקופת השהייה שלו בחו"ל יוצגו. "אם הוא אמור לנסוע רק בעוד חודשיים, לא מעניינות אותו הטבות שתקפות רק לעוד שבוע או שבועיים", אומר בן יוחנן.

שלב הבא צפויים לעלות באתר חומרים ייחודיים של עסקות שנרקמו באופן ייעודי לפלטפורמה זו, אך כרגע עדיין המטרה היא לאסוף מידע על קופונים או כרטיסיות הטבה (כמו אלה שיש בבתי מלון) שכבר נמצאים בחוץ, לאגד אותו תחת קורת גג אחת, לתרגם לשפת התייר ולהנגיש אותו לרכישה.

כרטיס טיסה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
יד שנייה מרופא|צילום: אימג'בנק / Thinkstock

כרטיסי טיסה יד שנייה

היזמים: מיקה שץ, אלכסיי זצפין וקארין סביצקי

סטטוס: האתר בשלבי בנייה, ההשקה צפויה בחודשיים הקרובים

דמי ביטול של חברות תעופה מגיעים לפעמים למאות שקלים, ויש גם חברות תעופה שכלל לא מאפשרות לבטל את הכרטיס, כך שהדרך היחידה לא לספוג אובדן מלא של הכסף ששילמתם, הוא למצוא מישהו שירצה לטוס ליעד שאתם התכוונתם לטוס אליו בדיוק בתאריכים שבהם הזמנתם את כרטיסי הטיסה, וזו לא משימה פשוטה כל כך. כאן הפלטפורמה של Jettaplus תוכל לסייע.

האתר יכול לסייע לאנשים שמחפשים כרטיסי טיסה במחירים נמוכים מאלה שסוכני הנסיעות וחברות התעופה מציעות, ומצד שני רלוונטי לנוסעים שהזמינו כרטיס טיסה ליעד מסוים אך מסיבות שונות לא יוכלו לעלות על המטוס.
השלב הראשון יהיה להיכנס לאתר ולראות האם בכלל ניתן לשנות את שם הנוסע בכרטיס הטיסה שרכשתם, שכן לא כל חברות התעופה מאפשרות זאת וגם אם הן כן מאפשרות את השינוי צריך לוודא כמה הן גובות על כך.

אחרי שהנוסע הכניס את פרטי הטיסה שלו, המערכת תזהה האם הכרטיס הוא בר שינוי שם, ואם כן - הוא יעלה לאתר ויוצע ללקוחות. לא המוכר יהיה זה שיקבע את המחיר החדש של הכרטיס, אלא האתר, כשהוא מביא בחשבון את מחיר כרטיס הטיסה ביום העלאת המוצר לאתר, דמי השינוי שעוברים על ידי האתר לחברת התעופה וגם עמלה של 5%–10% שנשארים אצל בעלי האתר.

אירוס הארגמן - פריחה משתוללת (צילום: אורלי גנוסר, גלובס)
תכירו, אירוס הארגמן|צילום: אורלי גנוסר, גלובס

כך תדעו באיזו חיה או צמח נתקלתם במהלך הטיול

היזם: יצחק (צוקי) חייט

סטטוס: פעילה

האפליקציה מיועדת לחובבי הטבע בארץ ובעולם. היא מכילה מגדיר דיגיטלי רחב, שבאמצעותו כל אחד יכול לזהות ולהגדיר אלפי צמחים, ציפורים, יונקים וזוחלים שבהם הוא נתקל במהלך הטיול שלו.

אם למשל נתקלתם בחיה מסוימת, כל שעליכם לעשות הוא להיכנס לאפליקציה, לבחור בתחום מגדיר חיות הבר, לציין האם מדובר ביונק, ציפור או זוחל - ומשם להתחיל לסנן לפי קריטריונים של צבע, גודל, צורת מקור, אורך זנב או כל סימן זיהוי ייחודי אחר, עד שתגיעו לתוצאה המדויקת. אם אתם מנחשים שמדובר בחיה מסוימת, אתם יכולים גם להקליד את שמה ולראות אם צדקתם.

גם בקטגוריית הצמחים, מסננים לפי חודשי הפריחה, צבע הפרח, מספר עלי הכותרת, שפת העלה או סימן זיהוי אחר שיכול לסייע, עד שמגיעים לצמח שחיפשתם.
בנוסף, האפליקציה מאפשרת לגלות את סוג הצמח או בעל החיים באמצעות צילומו. היא תבצע חיתוך אוטומטי שמבוסס על GPS של המינים הנמצאים בסביבה, ואז תשאל עוד כמה שאלות כדי להגיע לתשובה המדויקת ביותר (כמו צבע, גובה וסוג העלים), תציג את התוצאות מהנפוץ לנדיר. כל התמונות נשמרות בעמוד שנקרא "הגן שלי" למזכרת, וניתן לשתף אותן עם חברים.

חייט מתכנן להוסיף אפשרות שיתוף של תמונה בין משתמשי האפליקציה, כך שיוכלו לעזור אחד לשני להגדיר את הצמח או החיה. עוד מתוכננת אפשרות לקבל מידע על אזור ספציפי לפי החיות והצמחים שניתן למצוא בו. "ככה אנשים יוכלו לתכנן טיול לפי ציפור נדירה שנראתה שם. כמו כן בעתיד משתמשים יוכלו לקבל הודעה על דברים מעניינים שיקרו סביבם - לא נשלח להם הודעה על ציפור דרור שנראתה על יד ביתם, אבל על מקרים נדירים יותר הם יקבלו הודעה", אומר חייט.

הכתבה התפרסמה במקור באתר TheMarker. עוד באתר:

>> הסוף של יאהו? מריסה מאייר מאותתת על מכירה אפשרית ומקצצת משרות
>> 4 דרכים לחסימת הצד האפל של הרשת