גם לכם קרה פעם שהטיסה שלכם התעכבה? אם טסתם כמה פעמים בחייכם, אנחנו מניחים שהתשובה היא כן. הרבה פעמים הסיבה לאיחור נובעת מאפקט דומינו – עיכוב ביעד ממנו יצא המטוס גורמת לכך שהוא נוחת באיחור ביעד שלכם ובעקבות כך גם ממריא ממנו באיחור.
>>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש
מסתבר שיש איך לעצור את כדור השלג הזה, או לפחות להקטין אותו על ידי טריק קטן ופשוט שמטרתו לפצות על הזמן האבוד וכמעט כל חברות התעופה עושות אותו.
פטריק סמית', טייס בחברת תעופה גדולה מסביר איך זה עובד: "לכל מטוס יש נתיב תעופה ליעד שהוא חייב להיצמד אליו. אותו נתיב בין שני שדות תעופה הוא בדרך כלל לא בקו ישר, אלא עובר בכל מיני נקודות ציון שקצת מאריכות את המסלול ואת זמן הטיסה כמובן. אם טייס יודע שהוא באיחור ורוצה לקצר זמנים, הוא יכול לעלות מול מגדל הפיקוח ולבקש "לגלח" חלק מהנקודות הללו, או לחתוך פינות, על מנת להגיע יותר מהר ליעדו הסופי. הטריק הזה לא חוסך שעות, אך הוא בהחלט יכול לקצר בדקות רבות".
השיטה הזו, חשוב לציין, אפקטיבית בעיקר בטיסות קצרות בהן כל דקה משמעותית והטיסות יוצאות מיד אחרי שהן נוחתות. בטיסות ארוכות ה"גילוחים" הללו יהיו פחות מורגשים, ולרוב המטוס ימתין זמן בשדה התעופה ולכן פחות משתמשים בהן.
כמו כן, סמית' מציין שבניגוד למה שאולי נהוג לחשוב, הטייס לא יכול להחליט שהוא פשוט "לוחץ על דוושת הגז" של המטוס ומגביר את המהירות. "זו לא אופציה בגלל שכל החלטה כזו מלווה בהמון כסף. כל קמ"ש שאנחנו מעלים מגדיל מאוד את צריכת הדלק וגורמת להוצאות שחברות התעופה לא רוצות להגיע אליהן. יש מהירות אופטימלית ונצמדים אליה".
סמית' מסביר שהרבה פעמים, למרות כל המאמצים, לטייסים אין שליטה על האיחור בטיסה, גם אם היא המריאה בזמן. זאת כמובן בגלל תנאי מזג אוויר, רוחות וזרמי סילון. "מי שאחראי על לוחות הזמנים בשדות תעופה לוקח את כל הנתונים הללו בחשבון כאשר הוא מפרסם את זמן ההמראה או הנחיתה בלוח הגדול".