כבר שנה שלמה שהקורונה מלווה אותנו בכל תחום בחיינו: בעסקים, בתרבות וכמובן גם בתיירות ובמלונות. יחד עם זאת, בתחילת השבוע ישראל החלה לצאת מהסגר השלישי בהדרגה, לא מעט בזכות החיסונים הרבים, ובתי המלון קיבלו אישור לחזור לארח, הכל תחת מגבלות התו הסגול בהצגת התו הירוק

גם באתר בוקינג, אחד מאתרי הנסיעות הגדולים בעולם, כבר מרגישים את השינוי באוויר אחרי שנה לא קלה של עליות וירידות בכל העולם. "באופן לא מפתיע, ההכנסות של בוקינג וכמות ההזמנות ירדו, כחלק מההשפעה הנרחבת של התפרצות נגיף הקורונה על העסקים בארץ ובעולם", אומר ד"ר איציק מזרחי, מנהל בוקינג ישראל. "יחד עם זאת, תעשיית התיירות היא בעלת כושר עמידות מופלא, לכן אנו סמוכים ובטוחים כי מדובר במצב זמני."

אתם נערכים לאפשרות שיהיה סגר נוסף?
"אנחנו מלאי תקווה שזהו הסגר האחרון. יחד עם זאת, אנחנו מבינים שייקח זמן לייצר כמויות גדולות של חיסונים ולשנע אותם לכל קצוות העולם ולפיכך מדובר בשנים, לא רבעונים, עד שתעשיית התיירות והטיולים העולמית תחזור לרמות של 2019 - לפני המגפה." 

לצד הציפייה של ד"ר מזרחי לעלייה בכמות הנופשים, לכולם ברור שגם כשהמספרים יעלו עולם התיירות כבר לא יראה אותו הדבר ויש לעשות התאמות רבות. "בזמני חוסר ודאות זה בהחלט נורמלי שאנשים מתכננים תוכניות ברגע האחרון, וזו מגמה בה אנו חוזים לאחרונה", הוא אומר." למרות זאת, כעת אנו מתחילים לראות הזמנות רחוקות יחסית גם לתקופת חג הפסח. לאלו המתכננים טיולים, אנו ממליצים לבחור בחבילות הכוללות מדיניות גמישה, כדי להבטיח שבמידה ומשהו לא צפוי יקרה הם יוכלו לשנות תוכניות בקלות. חשוב להזכיר ולומר שעל המטיילים להמשיך ולעקוב אחר ההנחיות הממשלתיות כל העת."

במחקר שנעשה לאחרונה על ידי בוקינג כמעט 79 אחוזים מהמטיילים ברחבי העולם הצהירו שינקטו משנה זהירות כשיטיילו בעתיד. כמו כן, Booking.com מצאה שהשימוש במילים "ניקיון" ו"היגיינה" בחוות הדעת של המטיילים עלה בכ-60 אחוזים מאז פרוץ המגפה. 

משהו חשוב ייעלם מאחד המלונות שאתם הכי אוהבים (צילום: Edvard Nalbantjan, shutterstock)
"ניקיון" ו"היגיינה" הפכו למילות מפתח בחופשה|צילום: Edvard Nalbantjan, shutterstock

שיניתם דברים בממשק שלכם כדי שלמטיילים יהיה יותר מידע על הדברים הללו?
"אנחנו מחדשים כל העת כדי להקל על הלקוחות למצוא את מבוקשם, באמצעות חוויית חיפוש מעודכנת הכוללת פילטרים ללינה בבתים פרטיים העומדים לרשותם בשלמותם, ונכסים שמיישמים אמצעים לשמירה על בריאות ובטיחות המטיילים. נוספו אפשרויות חיפוש לחופשות קונספט, כמו 'חופים' או 'טיולים רגליים', תוך מתן דגש על מקומות אירוח ידידותיים לאלו שעובדים מרחוק, וכאלו שמספקים אפשרויות לינה מותאמות אישית או שמציעות נקודות חן חבויות עבור מטיילים. אנחנו גם מקדמים מדיניות מחירים גמישה ללקוחות שעשויים לשנות את תוכניות החופשה שלהם בהתאם למקרים בלתי מתוכננים שקורים בתקופה הזו, ומאפשרת לשותפים להתאים בקלות את המדיניות של מקום האירוח כדי שיוכלו להבליט את היתרון של אתר הלינה שלהם ככזה שמציג תנאים גמישים.

"בוקינג דואגת גם להמשיך ולספק שקיפות מוגברת בנושאי הניקיון וההיגיינה למשתמשים בפלטפורמה. לדוגמה, מקומות האירוח יכולים להציג באופן פשוט ונוח בדף של מקום האירוח שלהם באתר את אמצעי הניקיון, החיטוי וההיגיינה בהם הם משתמשים."

שמים דגש על תיירות פנים

לצד השינויים בספונטניות וברצון מוגבר בהיגיינה השנה החולפת התאפיינה כמובן בעלייה משמעותית בתיירות המקומית, כשיעדים פופולריים היו ים המלח וצפון הארץ. "אנו מצפים שהמגמה הזו תימשך בחודשים הקרובים, לאור ההקלה במגבלות, ובמיוחד לאור החיסונים", אומר ד"ר מזרחי. "תיירות הפנים נמצאת בקידמת הבמה כרגע, מכיוון שהיא נחשבת קלה ובטוחה יותר. כאשר אנו מסתכלים קדימה, המחקר שלנו מגלה כי 47 אחוזים מהמטיילים ציינו שימשיכו לתכנן טיולים בתוך מדינותיהם בטווח הזמן הבינוני (7 עד 12 חודשים), ו-38 אחוזים מהמטיילים מתכננים לעשות זאת לתקופה ארוכה יותר (מעל שנה).

"עם זאת, המטיילים אינם שוללים לחלוטין את חלומות 'הבריחה' ליעדים רחוקים. בהתאם לכך עולה מהמחקר כי כרבע מהנשאלים (21 אחוזים) מתכוונים לטייל לצידו השני של העולם עד סוף 2021, בהשוואה ל-6 אחוזים בלבד שציינו זאת לגבי סוף 2020."

גם ההעדפות לסוגי האירוח השתנו?
"ברבעון השלישי המשכנו לראות עליה בתמהיל הלקוחות שהזמינו מקומות לינה אלטרנטיביים לעומת השנה הקודמת. אך ככל שהתקדמנו ברבעון הרביעי לתוך חודש אוקטובר, ראינו שחל מיתון מסוים בעליית כמות ההזמנות של מקומות לינה אלטרנטיביים.

"עם העלייה בתחלואה והתפתחות הוראות חדשות בנוגע לסגרים ברחבי העולם, הירידה הזו צפויה להמשך. יחד עם זאת, אנו מאמינים כי העניין במקומות לינה אלטרנטיביים זו מגמה שתישאר לאורך זמן. זו הסיבה שבוקינג ממשיכה להוסיף לאתר מקומות אירוח מהתחום הזה, כמו דירות וצימרים. יחד עם זאת, אנחנו גם מבינים שעדיין יש, ותמיד תהיה, דרישה גבוהה למלונות המסורתיים."

ד
"תמיד תהיה דרישה למלונות המסורתיים". ד"ר איציק מזרחי|צילום: אלישר אחמדוב

כל השינויים הללו מתרחשים בצורה זהה בכל העולם?
"כן. אלה מגמות שראינו גם בישראל וגם ברמה העולמית. באופן די טבעי קטגוריות הבריאות וההיגיינה עדיין גבוהות בסדר העדיפויות של מטיילים, כש-79 אחוזים מהתיירים בעולם וכ-83 אחוזים מהישראלים, מצהירים כי ינקטו משנה זהירות בנוגע להחלטות שיקבלו בנושא כשיטיילו בעתיד.

"השנה הזו היתה מיוחדת עבור כולנו, ומובן שהיו לה השלכות רבות על תוכניות הטיולים שלנו. תאוות הנסיעות שלנו רק הדגישה כיצד המגפה הגבירה אף יותר את הגעגוע לטיולים, לעומת העבר, כאשר כ-40 אחוזים מהמטיילים בעולם ויותר מ-35 אחוזים מהמטיילים הישראלים העידו כי הם מעוניינים לטייל אפילו יותר מאשר לפני מגפת נגיף הקורונה, כדי לפצות על הזמן האבוד.

"בנוסף, המודעות הסביבתית של מעל למחצית (53 אחוזים) מהמטיילים בעולם ובישראל (55 אחוזים) גברה בתקופה זו. כמו כן, גם לא מפתיע שהתפרצות נגיף הקורונה הגבירה את החששות בנושא הבטיחות בזמן הטיולים כש-73 אחוזים מהמטיילים בעולם ו-75 אחוזים מהמטיילים הישראלים העידו כי יזמינו מקומות לינה רק אם יוכלו לדעת באופן ברור מה מדיניות ורמת הבריאות וההיגיינה במקום."

יש לך הערכה מתי נוכל לטייל בחופשיות כמו פעם?
"קשה לחזות את התשובה לשאלה הזו. ישראל ממשיכה להיות אחת המדינות עם אחוז המתחסנים הגבוה ביותר והתוצאות הראשונות המדווחות על ידי הקהילה המדעית מעודדות ביותר. אחרי תקופה ארוכה של הגבלות נסיעה, זה לא מפתיע שאנשים משתוקקים לצאת ולחוות את העולם ואני בטוח שנראה סוג של חזרה לשגרה עוד השנה, אך כעת עדיין יש מגבלות ביעדים רבים ברחבי העולם, כך שעלינו להתמקד ולתעדף באופן מוחלט את הבריאות והבטיחות של כולנו, יחד עם המשך הפעילות התיירותית בהתאם להנחיות הממשלה."