בשנה האחרונה החלה להתפשט ברחבי סקנדינביה וצפון-מרכז אירופה מגמה חדשה - יציאה לחופשות מבלי לטוס. הרעיון מאחורי הטרנד המתפתח, שאחת מהמובילות שלו היא גרטה תונברג, פעילת האקלים בת ה-16 שהפכה לדבר הכי מדובר היום, הוא להפסיק ולזהם את השמיים, לצמצם את כמות הטיסות האדירה של השנים האחרונות ובמקום זאת להשתמש באמצעי תחבורה אחרים כמו רכב, רכבת או שיט. מובילי המגמה הם בני עמה של תונברג, השבדים, שגם המציאו את המושג "Flygskam", שמשמעותו "בושה לטוס". 

גם אם בהתחלה נראה שמדובר בתופעה מצומצמת, מחקר של בנק UBS שנערך לאחרונה מצא שהמחאה שמובילים תונברג ורבים אחרים צפויה בעתיד לחתוך בחצי את גידול תנועת הנוסעים במטוסים. אם לוקחים בחשבון את העובדה שבעשור האחרון כולם כל הזמן טסים ומספר הנוסעים בעולם עלה במאות אחוזים, מבינים שהשינוי שמצביע עליו בנק UBS הוא קיצוני. אנשים שטסים באופן קבוע יכולים לצמצם משמעותית את טביעת הרגל הפחמנית שלהם באמצעות שימוש בתחבורה חלופית, או באמצעות הבחירה שלא לטוס. דוגמה אחת לשינוי שכבר מתרחש בחברות התעופה, הוא קמפיין של חברת KLM, שבו היא מעודדת את לקוחותיה לחשוב אם הטיסה שלהם הכרחית - למשל במקרה של פגישת עסקים שאפשר לקיים בווידיאו. 

בעוד שברחבי אירופה קל לעבור ממדינה למדינה, בארץ לא תמצאו אפשרויות מגוונות מדי. ובכל זאת, מי שכן מתעקש להצטרף לטרנד ולצאת לחופשה שכוללת החתמת דרכון ויציאה מגבולות ישראל מבלי לעלות על טיסה, יוכל לעשות זאת. ואם גרטה תונברג יכולה להפליג לניו יורק, אולי גם אנחנו יכולים יכולים לוותר על מטוס לפעמים. ואפילו ליהנות מהדרך.

 

אופציה א': שיט לאירופה - מגיחה לקפריסין ועד שיט תענוגות ארוך

תיאורטית, כדי להגיע מישראל לאירופה בלי לטוס תוכלו לצאת להפלגת נופש ומשם להגיע לכל מקום באירופה. בפועל, נוסעים שיוצאים לשיט לא יכולים לשנות את המסלול או לרדת ממנו לשהייה באחד מהיעדים והם מחויבים לצאת ולחזור על אותה הספינה. לכם, הדרך היחידה להגיע באמת לכל מקום היא לשכור סירה או אונייה פרטית - וזו כמובן הוצאה שאפשרית רק לעשירים מאוד. הנמל היחיד שאליו ניתן להגיע ולצאת לשיט מבלי לעלות על מטוס לפני כן הוא נמל חיפה (נכון להיום, ישראלים לא יכולים לצאת לשיט מאלכסנדריה במצרים). האופציות הקיימות ליציאה ממנו הן של הפלגות קצרות ליעד אחד ועד הפלגות ארוכות שעוצרות בכמה יעדים שונים. 

מלון על המים
ספינה בנמל חיפה

קפריסין

ההפלגה הקצרה ביותר היוצאת מישראל היא לקפריסין השכנה, והיא גם האפשרות הזולה והמהירה ביותר – שני לילות בסה"כ. הספינה יוצאת מנמל חיפה בשעות הצהריים ומגיעה ללרנקה/לימסול בשעה 08:00 בבוקר למחרת. ההפלגה חזרה לישראל יוצאת בשעה 17:00 אחה"צ, מה שמאפשר יום מלא כדי ליהנות ולספוג מעט אווירת חו"ל ים-תיכונית. מחיר: החל מ- 212 אירו לאדם בחדר זוגי.

יוון

לא מעט אפשרויות הפלגה מהארץ כוללות עצירות ביוון, שהמומלצת מכולן היא הפלגה בת 5 לילות שעוצרת בשלושת האיים האטרקטיביים - רודוס, סנטוריני וכרתים. ההפלגה יוצאת מחיפה בשעות הצהריים ומגיעה לנמל רודוס למחרת בצהריים. משך העצירה ב"אי השמש" הינו כ-7 שעות שבהן ניתן לסייר ברחבי העיר העתיקה והנמל, לפני שהספינה מפליגה שוב בשעה 22:00. היעד השני במסע הוא סנטוריני, אחד מאיי הנופש המפורסמים בעולם. גם באי זה יש 7-8 שעות חופשיות. התחנה היוונית האחרונה בטיול הוא האי הגדול ביותר ביוון, כרתים, עם עצירה בעיר הנמל היפה, איוס ניקולאוס, והפעם למשך יום שלם – כ-14 שעות. ההפלגה חזרה לארץ יוצאת מכרתים בשעה 22:00 בלילה, ולמחרת יש יום שלם בים הפתוח שבו ניתן ליהנות מכל שירותי ומתקני הספינה, לפני שחוזרים לארץ בבוקר שלאחר מכן. מחיר: החל מ- 465 אירו לאדם בחדר זוגי.

רודוס (צילום: John_Walker, Shutterstock)
להגיע לרודוס דרך הים|צילום: John_Walker, Shutterstock

יוון, איטליה ומלטה

הטיול הכי מגוון שניתן לעשות מהארץ עובר בשלוש מדיניות ים-תיכוניות בעלות קווי דמיון, אך גם שונות לחלוטין. ההפלגה מתחילה בשיט ארוך של כמעט 48 שעות עד ההגעה ליעד הראשון, קלמטה שביוון הדרומית, מקור מוצאם של זיתי הקלמטה המפורסמים (עצירה של 7 שעות). למחרת, מגיעים לגולת הכותרת של הטיול, קטניה שבסיציליה (7 שעות). התחנה הבאה היא ולטה, בירת האי הקטן מלטה, שאונסק"ו הכריז עליה כאתר מורשת עולמי. בדרך חזרה לארץ הספינה עוצרת ברודוס למשך יומיים כמעט מלאים - הספינה מגיעה בשעות הצהריים לנמל רודוס ומפליגה ממנו למחרת בערב, מה שמאפשר לסייר לא רק בעיר העתיקה רודוס, אלא גם בשאר האזורים באי הפופולרי, כמו "העיר הלבנה" לינדוס. מחיר: החל מ- 736 אירו לאדם בחדר זוגי.

יוון וחופי הים השחור

טיול בן 12 לילות שחוצה את יוון וערי הנמל המפורסמות שלה ומגיע עד לחופי הים השחור. במהלך הטיול הספינה עוצרת בערי הנמל היווניות רודוס (8 שעות), פטמוס (7 שעות), סלוניקי (10 שעות), קוואלה (9 שעות) וסירוס (10 שעות), וגם בערי הנמל הנושקות לחופי הים השחור, ורנה ובורגס הבולגריות וקוסטנצה הרומנית, ליום כיף מלא בן 11 שעות בכל אחד מהיעדים. מחיר: החל מ- 1066 אירו לאדם בחדר זוגי.

ורנה (צילום: Valentin Valkov, Shutterstock)
גם לורנה בבולגריה אפשר להגיע מהארץ בלי לטוס|צילום: Valentin Valkov, Shutterstock

אופציה ב': נסיעה לחצי האי סיני או חופשה תרבותית בקהיר

שכנתנו מדרום היא ככל הנראה האופציה הזולה והנוחה ביותר לחופשה מחוץ לגבולות ישראל אליה ניתן להגיע ברכב או אוטובוס, והיא גם הנפוצה ביותר. מאות אלפי ישראלים חוצים מדי שנה את מעבר הגבול טאבה ע"ש מנחם בגין ויוצאים לחופשה במצרים, בעיקר בחופי חצי האי סיני.

איך זה עובד?

מעבר הגבול בטאבה פתוח 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, למעט יום כיפור וחג הקורבן המוסלמי. הוא ממוקם בנקודה הקיצונית ביותר של החוף הדרומי באילת, כעשר דקות נסיעה בלבד ממרכז העיר. המגיעים עם רכב יכולים לחנות בחניונים מסודרים בעיר ולהגיע באמצעות מונית (כ-50 שקלים) או בקו 15 של אוטובוס אגד היוצא מתחנת האוטובוסים המרכזית בכל 30-40 דקות, ונסיעה בו העולה 4.20 שקלים בלבד.

במעבר הגבול משלמים 107 שקלים בצד הישראלי ועוד 400 לירות מצריות (כ-80 שקלים) בצד המצרי (קיים פטור לשוהים במלונות טאבה). בימים רגילים ושקטים המעבר אורך כחצי שעה בלבד, אך בימים עמוסים כמו סופי שבוע וחגים, המעבר מישראל למצרים עלול לקחת עד כמה שעות, תלוי בעומס. ניתן לשלם עבור אגרת המעבר בצד הישראלי מראש באתר "מילגם", ועל ידי כך לחסוך את העמלה (חמישה שקלים) ואת התור לתשלום במעבר הגבול.

מעבר טאבה (צילום:  ChameleonsEye, shutterstock)
למצרים אפשר להיכנס ברגל או ברכב|צילום: ChameleonsEye, shutterstock

אם הגעתם עם רכב צריך לשלם עוד 22 שקלים בצד הישראלי ו-700 לירות בצד המצרי, אך קיימות מספר הגבלות כמו איסור על רכב שבו מותקנת מצלמת דרך קדמית או אחורית (גם אם ניתן לפרק אותה), רכב חברה, רכבי שטח ועוד. עם הרכב ניתן לנסוע בתוך גבולות חצי האי סיני ולאורך קו החוף, ממעבר הגבול בטאבה ועד שארם א-שייח' ותעלת סואץ, אך לא ניתן לחצות את התעלה ולהמשיך לתוך מצרים היבשתית, אליה ניתן להיכנס רק בתחבורה ציבורית. 

טאבה

בהסכם השלום עם מצרים הוכנס סעיף מיוחד שהפך את טאבה, הנמצאת ממש על הגבול, לעיר נופש שישראלים יכולים להיכנס אליה חופשי, ולכן הנופשים במקום פטורים מתשלום אגרת מעבר בצד המצרי, ומקבלים החזר כספי בצד הישראלי לאחר החזרה מהחופשה (בהצגת אישור תשלום מהמלונות). במתחם, הממוקם פחות מקילומטר מהגבול, נמצאים שלושה מלונות יוקרה: טאבה סאנדס (4 כוכבים), מובנפיק (5 כוכבים), ומלון טאבה (5 כוכבים, לשעבר הילטון טאבה), המציעים חופשה מפנקת על בסיס לינה וארוחת בוקר, חצי פנסיון או פנסיון מלא, יחד עם בתי קזינו בכל מלון.

הילטון טאבה (צילום: באדיבות Hilton Taba Resort & Nelson Village​)
הילטון טאבה|צילום: באדיבות Hilton Taba Resort & Nelson Village​

עלות חופשה בטאבה:

אוטובוס מת"א לאילת הלוך ושוב- 112 שקלים.
אוטובוס מאילת למעבר טאבה הלוך ושוב- 8.40 שקלים.
אירוח במלון טאבה, 3 לילות, כולל א. בוקר- 600 שקלים לאדם, כולל מיסים.

סה"כ: כ-720 שקלים.

דהב

דהב, הממוקמת כשעתיים נסיעה מהגבול, אהובה מאוד על ישראלים שמחפשים חופשה שקטה על חוף הים. ברצועת החוף בראס אבו גלום מציעה אירוח בחושה והתנתקות מוחלטת מצרות היום-יום, ללא תשתית רשת סלולרית, חשמל או מים חמים. בדהב עצמה וסביבותיה, גם מי שרוצה להתפנק ימצא את מבוקשו בזכות כמה מלונות יוקרה מפנקים. האטרקציה המרכזית בדהב היא הים, ובמיוחד אתרי הצלילה הייחודיים שהפכו את העיירה לשם דבר ברחבי העולם: "החור הכחול"- בור בעומק 130 מטרים הנצפה ממרחקים, "הפעמונים", המעבר אל החור הכחול המעוטר בקירות אלמוגים יפהפיים, ו"הקניון", אתר בעל צורה ייחודית המזכירה קניון תת-קרקעי, שהצלילה בו היא חוויה צבעונית במיוחדת בזכות משחקי האור והצבע המתחלפים במים. עוד אתר חובה בדהב הוא "הלגונה הכחולה"- שמורת טבע קסומה צפונית לראס אבו-גלום, שם המים צבועים בצבעי טורקיז מהפנטים.

דהב, סיני (צילום:  kerenby, Shutterstock)
דהב, סיני|צילום: kerenby, Shutterstock

עלות חופשה בחופי סיני-דהב:

אוטובוס מת"א לאילת הלוך ושוב- 112 שקלים.
אוטובוס מאילת למעבר טאבה הלוך ושוב- 8.40 שקלים.
אגרות מעבר – כ-200 שקלים.
מונית שירות – כ-22 שקלים (100 לירות מצריות).
3 לילות בחושה ממוזגת כולל ארוחת בוקר – 120 שקלים לאדם כולל מיסים.

סה"כ: כ-470 שקלים.

קהיר

כדי להגיע לקהיר, ולכל מקום מחוץ לחצי האי סיני, יש להוציא ויזה מראש. את הויזה מנפיקים בשגרירות מצרים בתל אביב בעלות של 150 שקלים והליך ההוצאה לוקח כשבועיים. לאחר שקיבלתם ויזה, עברתם את הגבול ושילמתם את המיסים השונים, ניתן להגיע לקהיר באמצעות אוטובוס ישיר מטאבה (התחנה נמצאת כ-900 מטרים אחרי הגבול), היוצא פעם ביום בשעה 09:00 בוקר ומגיע לקהיר בסביבות 18:00 בערב. האוטובוס עוצר להורדת והעלאת נוסעים בנואיבה וסנטה קתרינה, ומחיר כרטיס נסיעה הינו 150 לירות לכיוון (כ-33 שקלים). מי שלא יכול להגיע בזמן לאוטובוס היומי, יכול לקחת אוטובוס או מונית לדהב או שארם א-שייח, משם יוצאים אוטובוסים בשעות היום והלילה על בסיס קבוע.

בירת מצרים נחשבת לאחת מבירות התרבות העולמיות והחשובות ביותר, ומציעה חופשה שמשלבת בין המודרניזציה המתפתחת בעיר לבין ההיסטוריה העשירה של העם המצרי הקדמון. בין האתרים ההיסטוריים והמפורסמים של קהיר ניתן למצוא את משכן הפירמידות הגדולות והספינקס בגיזה, מצודת קהיר המרשימה, מסגד מוחמד עלי והשוק הענק, בזאר חאן אל-חלילי. חובבי התרבות ישמחו לבקר בכמה מעשרות המוזיאונים המוקדשים לתרבות ולהיסטוריה המצרית, כשהבולט מכולם הוא "המוזיאון המצרי" המציג 5,000 שנות היסטוריה מצרית. כיאה לעיר גדולה ומרכזית, בקהיר ניתן למצוא את כל סוגי הלינה, מאכסניות והוסטלים ועד מלונות פאר בדירוג חמישה כוכבים.

טיול בקהיר והסביבה (צילום: אילייה ליבין ומורן מגנאג’י​)
לקהיר והסביבה אפשר להגיע באוטובוס|צילום: אילייה ליבין ומורן מגנאג’י​

עלות חופשה בקהיר:

הוצאת ויזה - 150 שקלים
אוטובוס מת"א לאילת הלוך ושוב- 112 שקלים.
אוטובוס מאילת למעבר טאבה הלוך ושוב- 8.40 שקלים.
אגרות מעבר – כ-200 שקלים
עלות אוטובוס לקהיר הלוך ושוב – כ-70 שקלים
3 לילות במלון 4 כוכבים במיקום מרכזי, כולל ארוחת בוקר – 600 שקלים לאדם כולל מיסים.

סה"כ: כ-1,150 שקלים.

אופציה ג': נסיעה לירדן, פנינת תיירות אמיתית

בדומה למצרים, גם ירדן, שכנתנו ממזרח, מעניקה לישראלים אפשרות לחופשה בחו"ל באמצעות מעבר רגלי או עם רכב. בשנים האחרונות חלה עלייה מסיבית במספר הישראלים העוברים מדי יום במעבר הגבול ע"ש יצחק רבין.

איך זה עובד?

מעבר רבין (ערבה) נמצא כ-3 ק"מ צפונית מאילת, והוא פתוח מדי יום בין השעות 06:30 עד 20:00 (בימי שישי ושבת החל מ- 08:00). בדומה למעבר הגבול למצרים, גם אגרת המעבר לירדן עולה 107 שקלים בצד הישראלי.  ניתן לחסוך עמלה של 5 שקלים אם משלמים מראש באתר "מילגם", ובנוסף יש לשלם 15 דולר בכניסה לירדן וביציאה ממנה (כ-105 שקל לשני הכיוונים).

מעבר רבין (צילום:  Nickolay Vinokurov, shutterstock)
מסוף יצחק רבין|צילום: Nickolay Vinokurov, shutterstock

ניתן לעבור עם רכב פרטי ולנסוע בחופשיות ברחבי המדינה או להגיע למעבר רבין באמצעות רכב פרטי ולחנות בחינם בחניון הרכבים הגדול הסמוך לגבול. מונית מאילת תעלה לכם 40 שקלים. ניתן גם לרדת בתחנת "אילות" שלפני הכניסה לאילת, המרוחק כרבע שעה הליכה מהגבול וללכת משם ברגל, או לחכות לאוטובוס העובר במקום ונכנס לכביש 109, המוביל למעבר הגבול. מונית בתוך ירדן ממעבר הגבול למרכז עקבה, העיר הסמוכה, עולה 5 דינר ירדני (כ-25 שקלים).

עקבה             

בשנים האחרונות עקבה הפכה להיות יעד תיירותי חם עבור ישראלים. העיר התפתחה מאוד בעשור האחרון והפכה לפנינת תיירות אמיתית, עם תשתיות ומתקנים חדשים, וגם שפע של מלונות מפוארים, חדשים ומפנקים. החדשנות המודרנית של העיר המתפתחת משתלבת יפה עם אתרי העתיקות בעיר, שבראשם מבצר עקבה שנבנה במאה ה- 14, שלמרות שהכניסה אליו נאסרה לפני מספר שנים, הוא בהחלט שווה ביקור. גם שרידי העיר העתיקה 'איילה', שנוסדה בשנת 622, שווים ביקור, יחד עם מוזיאון המורשת של עקבה. מי שרוצה להתפנק ישמח לבקר ב"ספא זארה" שבמפרץ טאלה, המילה האחרונה בכל הנוגע למתקני ספא יוקרתיים, הכולל בריכה הידראולית, חדר אדים ומזרקת קרח שנועדה להמריץ את מחזור הדם. אחד הבילויים הפופולריים בעיר הוא צלילה, מקצועית או עם שנורקלים, בזכות המים הצלולים וריבוי האלמוגים.

עקבה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
חוף בעקבה|צילום: אימג'בנק / Thinkstock

פטרה             

אי אפשר לטייל בירדן מבלי לקפוץ לביקור באתר הכי מפורסם במדינה, ואחד משבעת פלאי העולם החדש, העיר פטרה. העיר העתיקה שחצובה כולה בסלע האדום היא האטרקציה התיירותית המרכזית בירדן. ניתן להגיע לאתר הידוע באמצעות מגוון סיורים היוצאים מעקבה, או פשוט לחצות את הגבול ולקחת נהג מונית שיסתובב איתכם יום שלם. עלות הכניסה לפטרה היא 90 דינר (כ-450 שקלים) לאורחים אקראיים, או 50 דינר (כ-250 שקלים) לאורחים השוהים במלון בירדן. מחיר ממוצע לנסיעת הלוך חזור במונית מעקבה לפטרה הוא 60 דינר (כ-300 שקלים), ובאוטובוס המחיר הוא 20 דינר לנסיעת הלוך חזור (כ-100 שקלים).

עלות חופשה בירדן:

אוטובוס מת"א לאילת הלוך ושוב- 112 שקלים.
אגרות מעבר – בסביבות 200 שקלים.
מונית לעקבה וחזרה לגבול – 25 שקלים.
3 לילות במלון 5 כוכבים כולל א. בוקר – בסביבות 650 שקלים.
נסיעה לפטרה כולל כניסה – כ- 350 שקלים.

סה"כ: כ-1,400 שקלים.