"אל תשכח כשאתה חוזר מחו"ל להביא לי טובלרון!", המשפט הזה נשמע לכם מוכר? נראה שלא משנה כמה שנים יעברו, איזה שוקולדים חדשים ישווקו ואיזה יעדי טיסה חדשים יפתחו, הטובלרון האייקוני ימשיך ללוות את הישראלים כשהם טסים לחו"ל. למה השוקולד הזה הפך לכל כך פופולרי בשדות תעופה, והאם הוא עדיין בטופ? יצאנו לפתור את תעלומת הטובלרון.

רבים מאיתנו נסכים ששוקולד הטובלרון, אותו שוקולד חלב המורכב ממשולשים עבים מחוברים, לא נוח למאכל בעליל. קשה ללעוס אותו, לבצוע אותו עם הידיים או השיניים, ובאופן כללי הוא לא מי יודע מה מיוחד, בטח שלא בשנת 2023, כשכל כך הרבה סוגי ממתקים ושוקולדים חדשים מקיפים אותנו מכל עבר. ובכל זאת, הוא הפך לפופולרי בישראל ובעולם, בעיקר בטיסות חו"ל בתור מתנה למי שנשאר בבית. אי אפשר שלא לתהות – למה?

הכל התחיל לפני כמאה שנה, כשהטובלרון נוצר לראשונה בשוויץ. הצורה המשולשת הייחודית שלו שעוצבה בהשראת הר המטרהורן ( Matterhorn) שבאלפים השוויצרים, הבדילה אותו משוקולדים אחרים ועזרה לו לבלוט על מדפי החנויות. אבל לא רק הצורה חיזקה את הפופולאריות שלו, כאשר גם למילוי הייחודי המכיל נוגט, דבש ואגוזים היה תפקיד עצום בכך.

טובלרון דיוטי פרי (צילום: Sorbis, shutterstock)
הסמל של החופשות בחו"ל. הטובלרון|צילום: Sorbis, shutterstock


מאז, הפופולריות של הטובלרון רק המשיכה לגבור. כנראה שאחת הסיבות לכך, היא השיווק הנרחב שלו בשדות תעופה ברחבי העולם. חנויות פטורות ממכס בנמלי תעופה מסביב לעולם מחזיקות במלאים גדולים של טובלרון מזה עשרות שנים, מה שהופך את השוקולד לאופציה נוחה למטיילים. גם האריזה והמיתוג שיחקו תפקיד משמעותי כאשר האריזה עוצבה במיוחד עבור מטיילים, כדי שיוכלו לצרוך את השוקולד תוך כדי תנועה.

הנוהג של להביא שוקולדים כשטסים לחו"ל, ובין היתר טובלרון, הפכה לנפוצה בעבר בישראל בזמנים בהם טיסות לא היו פופולאריות כל כך כמו היום. בתקופות אלו, בהן לא יובאו מגוון נרחב של שוקולדים כמו היום ולא יכולנו למצוא בכל מכולת טובלרון, הבאת שוקולד מחו"ל נחשבה למותרות, למתנה מפנקת וייחודית.

לאחר שיחות עם גורמים בענף אנו יכולים לאשר שאחרי כל כך הרבה שנים, גם בשנת 2023 הטובלרון הוא עדיין בין מותגי השוקולד הנמכרים ביותר בקרב ישראלים שטסים לחו"ל. אז למרות שכיום אנו טסים הרבה יותר, וניתן למצוא כמעט כל שוקולד בסופר הקרוב לבית, כנראה שהנוהג והמסורת שנשמרה לאורך השנים נשארה כסימן לזיכרון מתוק מימים עברו.

"טובלרון היה השוקולד שהביאו לי מחו"ל, בזמנים שאני רק חלמתי לטוס. הוא בעצם טעם של חלום רחוק. בכל פעם שאני רואה טובלרון אני מרגישה שאני בטיול בחו"ל", משתפת נגה (50) מירושלים שעדיין נוהגת לקנות טובלרון בחו"ל לקרוביה ושמחה לקבל טובלרון כמתנה בכל זמן, "אני ממש אוהבת את הטעם שלו והמרקם, את זה שהוא רך מבחוץ וקשה מבפנים. אני נהנית לאכול אותו ואין עוד שוקולד שטעים לי כמוהו. אולי זה רק משהו רגשי, ואולי השוקולד לא כזה טעים באמת, אבל הוא טעים לי כי הוא מזכיר לי נשכחות. גורם לי לחלום חלומות".

אך לצד ההיצמדות לנוסטלגיה ולטעם המקורי, חל שינוי אחד קטן בקרב הצרכנים בישראל מאז ועד היום. המגמה הנוכחית היא רכישת מארזים בגודל נוח ובניהם מארזים זעירים - Tiny - אישיים של טובלרון, לעומת המארזים הגדולים יותר של השוקולד שנרכשו בעבר. הסיבה לכך, היא שהחלוקה למארזי Tiny מאפשרת הענקת שקית מוקטנת ואישית למקורבים וחברים – בגודל מדויק למתנה.

טובלרון מטרהורן (צילום: Dragon Claws, shutterstock)
הטובלרון קיבל את צורתו בהשראת פסגת הר המטרהורן בשווייץ |צילום: Dragon Claws, shutterstock

לצד הטובלרון - רגוזה בלונד, m&m כחול ומלטיזרס

היום, לצד הטובלרון, בראש הרשימה מככבים גם שוקולדים אחרים. אחד מהם הוא מותג השוקולד השוויצרי "רגוזה" (Ragusa), מותג ותיק הקיים בשוק כבר למעלה מ-80 שנה. השוקולד הפך לפופולארי הודות לטעמו הייחודי, כאשר הוא מיוצר מחומרים טבעיים בלבד בשילוב אגוזי לוז שלמים, על פי אותו מתכון מסורתי משנת 1942. הטעם המועדף על הישראלים הוא הוא רגוזה בלונד – שוקולד לבן במילוי טראפל אבקת חלב מקורמלת ואגוזי לוז שלמים.

שוקולד רגוזה (צילום: יח
אחד השוקולדים הפופולריים ביותר. רגוזה בלונד|צילום: יח"צ

לצידם מככב גם מותג השוקולד m&m, אותן עדשי שוקולד צבעוניות שהפכו לפייבוריטיות של מיליוני מעריצים מרחבי העולם. מארזי ה-m&m הכחולים, הממולאים בשוקולד קריספי, הם הטעם המבוקש ביותר על הישראלים. גם המותג "מלטיזרס" (Maltesers), כדורי שוקולד חלב פריכים במילוי דבש, פופולארי ואהוב על הישראלים לא פחות.

מלטיזרס (צילום: יח
לא מעט חוזרים עם כדורי השוקולד האלה מחו"ל. מלטיזרס|צילום: יח"צ
אמ אנד אמ (צילום: יח
בין השוקולודים המפורסמים בעולם.m&m|צילום: יח"צ

אז אין ספק שלצד האופציות הנרחבות החדשות, הפופולריות של שוקולד הטובלרון כנראה לא תעלם בקרוב. בין אם הוא מצליח בזכות צורתו הייחודית, הטעם או הזמינות הרחבה שלו בשדות התעופה – הטובלרון כאן כדי להישאר.