ישנה אמונה ארוכת שנים בתרבויות רבות שהמספר 13 הוא חסר מזל. ולמרות שזה נראה קצת מוגזם, לא מעט חברות תעופה בינלאומיות פשוט ביטלו את שורה 13 במספור המושבים שלהן, והן קופצות ישר משורה 12 ל-14.

רוב ההחלטות והתהליכים במטוסים מחושבים היטב כדי לשמור על בטיחות הנוסעים, ולכן אם שורה 13 אכן הייתה קיימת, היא הייתה בטוחה באותה מידה שהשורה מלפניה ומאחוריה בטוחות. אבל מצד שני, למה לא לגרום לנוסעים להרגיש קצת יותר בטוחים? 

באילו חברות תעופה לא קיימת שורה 13?

באופן די מפתיע חברות תעופה רבות מיישמות את הנוהג זה, וכמה דוגמאות עיקריות כוללות בין היתר את איבריה (Iberia), לופטהנזה (Lufthansa), אייר פראנס (Air France), איי.טי.איי (ITA) וריינאייר (Ryanair), כולן מדלגות על שורה 13. עם זאת, בין חברות התעופה המובילות בבריטניה, למשל, רק וירג'ין אטלנטיק (Virgin Atlantic) מדלגת על השורה.

עבור ארצות הברית, ברוב מטוסי יונייטד איירליינס (United Airlines) ובמטוסי ב-737-800 של אלסקה איירליינס (Alaska Airlines), לא תמצאו את שורה 13. דלתא איירליינס (Delta Airlines), אמריקן איירליינס (American Airlines) וסאות'ווסט איירליינס (Southwest Airlines), כולן החליטו לוותר על הנוהג וכן שומרות על המספור הרגיל. לעומת זאת, במזרח התיכון, קטאר איירווייס (Qatar Airways) ואמירייטס (Emirates) כן עוקבות אחר הנוהג. באסיה, חברות התעופה המאמצות את האמונה כוללות את קת'אי פסיפיק (Cathay Pacific), הונג קונג איירליינס (Hong Kong Airlines), תאי איירווייס (Thai Airways) וסינגפור איירליינס (Singapore Airlines).

מטוס לופטהנזה, ארכיון (צילום: לופטהנזה)
מוותרת על שורה מספר 13. לופטהנזה|צילום: לופטהנזה

מדוע המספר 13 כל כך מפחיד אנשים?

למה המספר 13 נחשב חסר מזל? למה יום שישי ה-13 הוא יום מבשר רעות? המונח הנכון לפחד מהמספר 13 הוא, למעשה, "טריסקאידקפוביה".

ישנן דעות שונות מדוע המספר נחשב לחסר מזל, כשהסבר אחד הוא שעל פי האמונה הנוצרית, ליד שולחן הסעודה האחרונה של ישו ישבו 13 תלמידים, ויהודה איש קריות (שבגד בישו) היה התלמיד ה-13.

הסבר אחר מתייחס למיתולוגיה הנורדית ולסיפור שבו אורח 13 לא קרוא הצטרף ל-12 אלים במהלך ארוחת הערב. האורח ה-13 הזה היה האל הזדוני לוקי, שהונה את האל הור להרוג את באלדר, מה שהוביל לאבל רב על פני כדור הארץ.

ללא קשר לסיבה המקורית, המספר 13 בולט בשל הדיון בו, והוא עדיין משפיע על קבלת ההחלטות של רבים. קשה לקבוע כמה אנשים עוקבים אחר אמונה זו, אבל לא רק חברות תעופה בוחרות לדלג על המספר 13. בתי מלון ובנייני משרדים רבים ברחבי העולם משמיטים את קומה 13. למעשה, סקר שערכה חברת האנליטיקה Gallup ב-2007 שבחן בתי מלון, מצא שכ-13 אחוזים מהאמריקאים יהיו מוטרדים משהייה בחדר בקומה ה-13.

הקומה ה-13 מעלית (צילום: Nicole Glass Photography, shutterstock)
בבניינים מסוימים לא תמצאו את המספר 13|צילום: Nicole Glass Photography, shutterstock

למה שורות 14 עד 17 גם מבוטלות?

אמונות טפלות הן כמובן תלויות בתרבות ומשתנות מאזור לאזור ברחבי העולם. לכן, אם חברות התעופה מתכוונות לעקוב אחרי האמונה שצריך להסיר את שורה 13 במדינות מסוימות, הגיוני שהן יפעלו גם לפי אמונות תפלות אחרות.

המספר 17 נחשב חסר מזל במדינות מסוימות (כולל איטליה וברזיל) בשל משמעותו בספרות רומיות. על ידי סידור מחדש של הספרות XVII ניתן לכתוב VIXI, אשר בלטינית ניתן לתרגם כ"חיי נגמרו". לופטהנזה היא חברת תעופה בולטת שהסירה את שורה 17 כדי לכבד את האמונות הטפלות הללו.

בסין ובכמה מדינות אחרות באסיה, דווקא המספר 4 נחשב חסר מזל. בסינית, ההגייה שלו ('si') זהה לזו של הערך של המילה "מוות". בניינים רבים מחסירים בכוונה את הקומה הרביעית מסיבה זו, אך נראה שהדבר אינו מתפשט לשורות המטוסים (אם כי גם לקת'אי פסיפיק וגם להונג קונג איירליינס אין שורה 4 בשל מערכות המספור שלהן).

אבל הנוהג אכן נוגע במספר 14, שיש לו דמיון פונטי דומה למוות. לא תמצאו שורה 14, למשל, בקת'אי פסיפיק או בהונג קונג איירליינס. אייר צ'יינה (Air China) כן שומרת על המנהג, אבל כמה חברות תעופה סיניות אחרות (כולל צ'יינה איסטרן) נוטשות אותו. יונייטד היא גם חברת תעופה זרה בולטת שמכבדת את האמונה הסינית.

קתאי פסיפיק (צילום:  Acambium64, shutterstock)
קת'אי פסיפיק הסירה את המספר מהשורה ה-14|צילום: Acambium64, shutterstock

אמונה או רווחים?

מנהלי חברות התעופה לא בהכרח מבצעים את השינוי במספור בגלל האמונות האישיות שלהם. בפועל, מדובר בהחלטה שיכולה לחסוך הרבה זמן ודיונים מביכים עם לקוחות שמאמינים באמונות טפלות ומבקשים להחליף מקומות. לדוגמה, כ-30 אחוזים מהמבוגרים בארה"ב מאמינים באמונות טפלות כלשהן במידה מסוימת. עם אוכלוסייה של למעלה מ-300 מיליון, לקוחות רבים מרגישים בנוח עם מהלכים כאלה.

יוזמות קטנות מסוג זה יכולות להשפיע בטווח הארוך על שביעות רצון הלקוחות. כשלעצמן, אולי אין להן הרבה משמעות, אבל הפעולות האלה הן חלק מחוויית הנוסע הרחבה יותר.