הקורונה עדיין לא מאחורינו, אבל היא בכל זאת מתחילה לפנות את מקומה ל"שיגרה החדשה" של החיים לצידה. כך למשל, חברת התעופה האמריקאית יונייטד הודיעה לאחרונה, שלאחר ההכרזה שארה"ב תפתח לתיירים מחוסנים מכל העולם (8 נובמבר), כמות ההזמנות לטיסות עתידיות השתוותה בפעם הראשונה לזו שהיתה ב-2019, טרום הקורונה. 

כדי לבדוק מה עומד מאחורי גל האופטימיות הזה שמוביל לחזרה לשיגרה, ערכה Booking.com מחקר בשיתוף יותר מ-24,000 תיירים ותיירות מ-31 מדיניות שונות, במטרה לחזות איך ייראה ענף התיירות בשנה הקרובה.

תחושה של פעם ראשונה

כחמישית מהנשאלים הגלובליים (19%) וקרוב לרבע מהישראלים (23%) מחכים יותר מכל דבר אחר לתחושות ההתרגשות והציפייה שמלוות את תחילת הנסיעה. על פי הנשאלים, אפילו רגעים סתמיים, כמו לבהות מבעד לחלון הרכבת או ללכת לאיבוד במבוך של סמטאות בדרך לאסוף את המפתחות לדירת הנופש – אלה יהפכו להיות אושר טהור לשלושת-רבעי (75%) מהאנשים בעולם ושני שליש מישראלים (67%).

שני-שליש ממטיילי העולם (58%) ו-46% מהישראלים העידו כי הם ייהנו מחוסר הוודאות שמתלווה לנסיעות בתחבורה ציבורית בעיר חדשה בה מדברים בשפה זרה. אחרי תקופה כל-כך ארוכה שבה האפשרויות שלנו היו מוגבלות, הצורך לחוות מחדש את התחושה של 'הפעם הראשונה' ולהתמסר לכל רגע ורגע יהיה זה שיאפיין את חוויית התיירות בשנת 2022.

נכנסת לסגר (צילום: ODD ANDERSEN, AFP)
הטיולים ייראו אחרת - כולם הפכו לספונטניים יותר. ברלין|צילום: ODD ANDERSEN, AFP

פשוט אומרים "כן"

63% מהמטיילים בעולם ומישראל (אחוז זהה) ינסו להימנע מסיטואציות שהן יותר מדי מובנות מראש, ויעדיפו חופשה שבה הם נשארים גמישים ויכולים לזרום עם מה שמתחשק להם, במקום לתכנן לוח זמנים קפדני ועמוס בתוכניות. ההחזרה לחופשות תהיה בסימן של ספונטניות כשזה מגיע לתיירות.

כמעט שלושה-רבעים (72%) מהמטיילים הגלובליים וכשני שליש (67%) מהישראלים טוענים שהם יגידו 'כן' לכל הזדמנות שתצוץ במהלך טיול או חופשה – כל עוד התקציב שלהם מאפשר את זה. בשביל 49% מהמטיילים בעולם ו-44% מאלו בישראל שחסכו שקל לשקל ונמנעו מנסיעות רציניות מאז שהתחילה המגפה, הכסף לא משחק תפקיד בכל הקשור לנסיעות שהם ייצאו אליהן ב-2022.

כ-61% מהמטיילים בגלובוס ומעל למחצית מהישראלים (51%) יותר פתוחים לנסות סוגים שונים של חופשות בהשוואה לתקופה שלפני המגפה, ו-65% מאלו בעולם לצד 66% מהישראלים ציינו שלא חשוב להם מה היעד כל עוד סוג החופשה מדבר אליהם – וזה כי הם פשוט שמחים לצאת מהבית ולנסוע לאנשהו. ב-2022 לטכנולוגיה יהיה תפקיד מרכזי בכל הקשור לספונטניות כשאומרים 'כן', עם יותר אפשרויות לבצע הזמנות 'על הדרך' ויותר גמישות לשנות את התוכניות ולזרום עם מה שקורה בזמן אמת. 

מתרגלים לבלתי צפוי

תחושת חוסר הוודאות תמשיך להיות חלק משמעותי מענף התיירות גם ב-2022. שכשני שליש מהמטיילים הגלובליים (69%) ו-70% מהישראלים אמרו שהם ישמחו להשתמש בשירות חדשני שיחזה לאילו מדינות בטוח לנסוע, אפילו בטווח של כמה חודשים קדימה, או שיציע באופן אוטומטי יעדים שאפשר לנסוע אליהם כרגע בקלות על-בסיס המצב הנוכחי של הקורונה (גלובליים - 67%; ישראלים – 72%).

מבחינת המטיילים והמטיילות, אלה שלושת הגורמים החשובים ביותר עבורם לקראת החופשה הבאה: הביטחון שהם לא יפסידו כסף (גלובליים - 42%; ישראלים – 41%), האפשרות לבטל (גלובליים - 33%; ישראלים – 37%) והאופציה לשנות תאריכים בלי תשלום (גלובליים - 32%; ישראלים – 35%). 

"אנחנו מחכים בקוצר רוח לשנה הקרובה ורואים שאנשים מאוד מתרגשים ומצפים לנסוע ולצאת שוב לטיול של פעם בחיים או סתם כי תצוץ הזדמנות לנסיעה והם יקפצו על המציאה, בין אם בגבולות המדינה שלהם או במדינות אחרות", אומר ד"ר איציק מזרחי, מנהל בוקינג ישראל. "המשימה שלנו היא לעזור לכולם ולכולן לעשות בדיוק את זה. אנחנו נהיה שם בשביל התיירים והתיירות. נציע להם את המבחר הרחב ביותר, את הערך המוסף הגדול ביותר ואת חוויית המשתמש הנוחה והפשוטה ביותר מכל מקום ובכל מכשיר, כדי שיוכלו לחזור ליהנות מטיולים ומחופשות ולצבור עוד מהחוויות הבלתי נשכחות שיש לעולם להציע".