אחת מהמדינות היעד האהובות ביותר על הישראלים, לרבות על הצעירים שטסים בהמוניהם לטיול לאחר הצבא - הודו, הפכה בשנה האחרונה ליעד שיותר ויותר קשה להגיע אליו, בעקבות הפסקת הטיסות הישירות מתל אביב לניו דלהי ולמומבאי.

> המדריך המלא למטייל בהודו

> תשכחו מכל מה שחשבתם: היעדים הכי שווים במזרח

זה התחיל מחברות התעופה הישראליות שהפסיקו את פעילותן בקו זה כבר לפני תקופה ארוכה והמשיך עם הביטול של אייר אינדיה בתחילת חודש אוגוסט בעקבות המצב הביטחוני, כאשר נכון לעכשיו הביטול הוא עד "להודעה חדשה", כלומר, ללא תאריך חזרה ברור. כך, נכון להיום, כבר חודשיים וחצי שאין לישראלים אפשרות לטיסה ישירה לאחד מהיעדים הפופולריים ביותר לטיולים אחרי צבא ולחופשות ארוכות. ומתי הטיסות יחזרו? כרגע אין אופק.

מומבאי (צילום:  SNEHIT, shutterstock)
אחד היעדים הכי אהובים על הצעירים הישראלים. מומבאי, הודו|צילום: SNEHIT, shutterstock

בחודשים האחרונים אין טיסות ישירות להודו שהיה אחד מהיעדים המבוקשים לטיולים ובמיוחד לצעירים אחרי צבא", אומרת טלי נוי, סמנכ"לית שיווק ומכירות של איסתא. "עדיין יש הזמנות בכמות יחסית נמוכה לעומת העבר בעיקר עם טיסות קונקשן דרך האמירויות.

"עוד סיבה שבגלל יש ירידה אצל צעירים בתקופה הזו, היא במידה ומקבלים צו 8 החזרה משם יותר קשה. בהודו מרגישים היפוך מגמה, מיעד שהיה חביב על צעירים אחרי צבא הוא הפך יותר ליעד משפחות שכולל הדרכה ומלונות יוקרה לתקופה של מינימום 10 ימים".


למה אין טיסות ישירות להודו כבר תקופה ארוכה?

אחת מהסיבות המרכזיות להפסקת הטיסות הישירות של החברות הישראליות היא בעיית הנתיב. חברות התעופה הישראליות נהנו מאישור מיוחד לעבור מעל ערב הסעודית ועומאן, מה שקיצר את זמן הטיסה בשעתיים וחצי בטיסות למזרח, החליף את הנתיב הישן והארוך והפך את המסלול לכדאי מבחינה כלכלית. בנוסף, ניתן היה לטוס להודו במטוסים צרי גוף (קטנים יותר), וזה הכניס עניין רב גם אצל ארקיע. האישור לטוס מעל סעודיה, ירדן ועומאן שיפר את מצבן של החברות הישראליות ביחס לאייר-אינדיה, שכחברה זרה רשאית לטוס מעל שמי מדינות אלה דרך קבע. גם הן יכלו להציע אורך טיסה דומה, נקודה חשובה עבור הנוסעים בהיבטי נוחות, ועקב נתיב הטיסה המקוצר אף להציע מחירים תחרותיים יותר ללקוחות בעקבות ייעול הוצאות דלק וצוות טייסים מצומצם יותר.

עם זאת, מאז תחילת המלחמה החליטה עומאן שלא לאפשר לחברות התעופה הישראליות לטוס במרחב האווירי שלה. כתוצאה מכך אל על החליטה שלא לחדש את הקווים להודו אחרי הפסקה של שלוש שנים באמצעות שש טיסות שתוכננו להמריא למומבאי ולניו-דלהי החל מאוקטובר 2023. זאת, חשוב לציין, למרות שבעבר כבר נהגה אל על לטוס להודו דרך הנתיב הישן והארוך. גם ארקיע, שכבר שילבה את הודו ברשימת יעדיה, החליטה להמתין לפתיחת המעבר מעל עומאן ושובו של הנתיב המהיר מסיבות זהות.

מסלול הטיסות דרך עומאן
נתיב המסלול המקוצר דרך עומאן

כך למעשה נותרה חברת תעופה אחת שהתמודדה לגמרי לבדה על הקו הישיר מישראל להודו לאורך המלחמה - אייר אינדיה המקומית. כחברה זרה, כאמור, היא היתה רשאית להמשיך לטוס בנתיב המקוצר. יחד עם זאת, החברה הפסיקה לטוס לישראל עם תחילת המלחמה, שבה לפעילות במרץ, השהתה את הפעילות עקב המתקפה האיראנית באפריל עד לחודש מאי, ומאז שבה לפעילות עד לחודש אוגוסט, אז הפסיקה בפעם השלישית לטוס עקב אי הוודאות מהמצב הביטחוני המעורער, בעיקר מול איראן וחיזבאללה.

האם יש סיכוי לחידוש הטיסות להודו ומתי?

נכון לעכשיו, אין תאריך מדויק לחידוש הטיסות הישירות להודו. חידוש הקווים, לפחות לכל הנוגע לחברות התעופה הישראליות, תלוי בשיפור היחסים הגיאו-פוליטיים ואישורי מעבר מעל עומאן, שיאפשרו את קיצור נתיב הטיסה בחזרה. הצפי לשינוי שכזה, ככל שהמלחמה נמשכת, הוא נמוך. במקביל החליטה אייר אינדיה לאחרונה לדחות את חזרתה לישראל עד לסוף שנת 2024. הגזירה הזו חיסלה לחלוטין את הקו הישיר מישראל להודו. על כן, אין צפי לחידוש הטיסות הישירות בטווח הזמן המיידי.

קו החוף של גואה (צילום:  saiko3p, shutterstock)
הודו הפכה ליעד יותר משפחתי. גואה|צילום: saiko3p, shutterstock

 

ההשפעה על התייר הישראלי והפתרונות החלופיים

הפסקת הטיסות הישירות השפיעה בצורה ברורה על תנועת המטיילים להודו. מטיילים רבים, ובעיקר צעירים אחרי צבא, נאלצים לחפש כעת טיסות עם עצירות ביניים דרך יעדים כמו דובאי, אבו דאבי, באקו, טשקנט, ורשה ואדיס אבבה. במקרים רבים טיסות אלה יקרות יותר מאלה הישירות שהציעה אייר אינדיה, וזאת מבלי להתייחס לכך שהרבה מן האופציות כרוכות בקונקשן ארוך, כמו למשל באדיס אבבה עם חברת אתיופיאן.

כך, במקום להגיע בטיסה ישירה לניו דלהי בתוך 6 שעות וחצי באמצעות הנתיב המהיר, טיסות עם קונקשנים נוחים, כמו למשל של איתיחאד באבו דאבי, מאריכים את ההגעה לכדי מסע של כ-10 שעות ויותר. עקב כך, מטיילים רבים החליטו לדחות את החלום לטוס להודו לבינתיים ובוחרים בתאילנד, אליה אל על ממשיכה להפעיל קו ישיר.