המצב הביטחוני הלא יציב בארץ הוביל לצמצום הפעילות של חברות תעופה רבות ולדחיית חזרתן של אלו שפעלו כאן באופן נרחב במשך שנים. כך למשל איזי ג'ט שהחליטה להשהות את פעילותה בישראל עד אוקטובר וחברת וויזאייר שביטלה בשבוע שעבר קווים רבים וצמצמה תדירות בקווים פעילים.
המבחר המצומצם הוביל לעליית מחירים משמעותית גם בקרב חברות הלואו-קוסט, עד כדי כך שפתרון ותיק נעשה אטרקטיבי במיוחד – הזמנת טיסת קונקשן (עצירת ביניים) גם בטיסות הקצרות לאירופה. מהם סוגי הקונקשן האפשריים ומה היתרונות והסיכונים שכרוכים בכל אחד משני סוגי הקונקשנים?
אילו סוגי קונקשן קיימים?
אופציה אחת, מסורתית ופשוטה במיוחד, היא קונקשן מובנה שמוצע על ידי חברות התעופה ונמכר על ידי חברת תעופה אחת מנתב"ג כיעד המוצא ועד ליעד הסופי אליו אתם מעוניינים להגיע. האופציה השנייה היא קונקשן בהרכבה עצמית, שנעשה פופולרי במיוחד בשנים האחרונות ומאפשר להגיע באמצעות חברות לואו-קוסט כדוגמת וויזאייר וריינאייר ליעדים שאליהם אין טיסות לואו-קוסט ישירות מישראל. אומנם מדובר בשני המקרים בטיסות קונקשן, כלומר עם עצירה ביעד ביניים ועלייה לטיסה נוספת ליעד הסופי, אך ההתנהלות בכל אחד מן הסוגים היא שונה לחלוטין – מתהליך ההזמנה ועד להתנהלות בשדה התעופה.
>> טיול בתוך טיול: כך תנצלו קונקשן ארוך ללילה חינם "על הדרך"
שתי הזמנות נפרדות מול הזמנה אחת
את טיסת הקונקשן המורכבת באופן עצמי יש להזמין באמצעות שתי הזמנות נפרדות לגמרי, למשל כדי להגיע ללונדון ניתן לבצע הזמנה אחת של נתב"ג-וינה-נתב"ג והזמנה נוספת של וינה-לונדון-וינה. זאת בעוד שאת הקונקשן המובנה שחברות תעופה מציעות ניתן להזמין מיעד ההמראה ועד יעד הנחיתה באמצעות הזמנה אחת בלבד (בהצמדות לדוגמה, במקרה זה נתב"ג-לונדון).
צ'ק-אין מחודש בנמל התעופה
בקונקשן העצמי יש צורך לאסוף את הכבודה עם הנחיתה ביעד הביניים, לבצע ביקורת גבולות של הכניסה למדינת יעד הביניים ואחר כך להתחיל את הליך שליחת הכבודה, את הבידוק הביטחוני ואת ביקורת הגבולות (יציאה ממדינת יעד הביניים).
ההליך הרבה יותר פשוט בקונקשן המובנה של חברות התעופה, כשהכבודה נשלחת מנתב"ג והאיסוף מתבצע רק ביעד הסופי. בנוסף, עם הנחיתה ביעד הביניים אין צורך לבצע את כל ההליך של שדה התעופה אלא לעקוב לאחר הנחיתה אחר השילוט של Connecting Flights, כלומר "טיסות מקשרות". ההליך הרבה יותר מהיר ופשוט.
מחשבים סיכונים
בקונקשן העצמי, בייחוד לאור המצב הביטחוני המתמשך בישראל, תמיד קיים הסיכון שהמקטע שיוצא מנתב"ג אל יעד הביניים או מגיע אליו לבסוף מיעד הביניים, יבוטל על ידי חברת התעופה. זאת בעוד שהסבירות לביטולים של המקטע שמוזמן בנפרד מיעד הביניים ליעד הסופי ובחזרה נמוכה הרבה יותר.
הסיכון שמקטע אחד יבוטל תמיד נלקח בחשבון בקונקשן בהרכבה עצמית, אך אנחנו עדים לאחרונה לשינויים תכופים של חברות התעופה, בעיקר הלואו-קוסט, בפעילות אל ישראל. לכן קיים סיכון שמי שיזמין קונקשן בהרכבה עצמית "ייתקע" לבסוף עם מקטע אחד בלבד בין יעד הביניים לבין היעד הסופי, ולא יוכל לקבל בעבורו החזר כספי.
כיסוי במידה של שיבוש במקטעים
המזמינים טיסות קונקשן מובנות שמוצעות על ידי חברות התעופה מכוסים לחלוטין במקרה של ביטולים מצדן. זאת גם אם מדובר בטיסה אחת בלבד מתוך כל ארבעת המקטעים. במצב כזה, שינוי במקטע אחד יאפשר לנוסע לבקש החזר כספי מלא על כל ההזמנה או לבצע שינויים כוללים.
סיכון נוסף כרוך בעיכוב במקטע אחד, שעשוי לגרור איחור למקטע הבא. במצב שכזה, בקונקשן בהרכבה עצמית נאלץ הנוסע להתמודד עם ההשלכות לבדו, לספק לעצמו פתרונות חלופיים בזמן אמת ולהתמודד עם אי הנוחות. בקונקשן מובנה חברת התעופה מחויבת לספק טיסה חלופית.
המחיר הוא המלך
היתרון הבולט והחשוב של קונקשן בהרכבה עצמית, שהפך אותו לרלוונטי ואטרקטיבי מלכתחילה, הוא המחיר. חברות הלואו-קוסט לא מציעות קונקשנים מובנים משלהן, ולכן האפשרות היחידה לביצוע קונקשן באמצעות טיסותיהן הזולות הוא על ידי הרכבה עצמית. ברוב המקרים מדובר בחיסכון משמעותי מאוד של לפחות עשרות דולרים לנוסע, וכאשר הפערים בין החלופות ברורים, השיקול הזה נעשה מרכזי במיוחד ומאפיל על החסרונות.
בתוך כך, טיסה לניו יורק בסוף אוגוסט (21-27) עולה 1,328 דולרים אצל United בטיסה ישירה, בעוד שחברת LOT הפולנית מתמחרת בתאריכים אלה קונקשן מובנה עם עצירה קצרה בורשה ב-1,088 דולרים, פער של 240 דולרים לנוסע, כ-18 אחוזים. מחיר של טיסה בהרכבה יכול אף להגיע לכ-800 דולרים.
אם תרצו לטוס בחול המועד סוכות לפריז (18-23), הטיסה הישירה הזולה ביותר בתאריכים אלה תעלה 574 דולרים אצל חברת טרנסאוויה. לעומת זאת, לופטהנזה מציעה קונקשן מובנה עם עצירה קצרה בפרנקפורט ב-395 דולרים בלבד. הפער הוא 179 דולרים לנוסע, או 31 אחוזים. מחיר טיסה בהרכבה יכול להגיע לכ-350 דולרים.