זה קורה לא מעט פעמים לפני ההמראה: בזמן שעולים למטוס ומתיישבים במקום פתאום רואים שמפתחי האיורור שצמודים לתאי האחסון יוצא משהו שנראה כמו עשן שמתפזר במטוס. לפעמים הדבר אף מצליח להדאיג את הנוסעים שחושבים שמדובר בתקלה. בזמן הקורונה גם עלו תאוריות קונספירציה שמדובר בתרסיס חיטוי למטוס. התשובה האמיתית היא כמובן פשוטה הרבה יותר.
> 25 שאלות לא חשובות אבל ממש מעניינות על מטוסים
בפועל, מדובר פשוט באוויר קר שיוצא מהמזגן במטוס ופוגש את החום והלחות שיש בתא הנוסעים, במיוחד כשכמות גדולה של אנשים נכנסת. המפגש של הקור והחום גורם לאוויר הקר להפוך לטיפות טל שיוצרות ערפל, שנראה גם כמו עשן. ככל שהניגודיות גדולה יותר, בימים חמים למשל, כך הערפל שנוצר רב יותר.
לרוב, התופעה הזו חולפת מהר מאוד בגלל שההבדל בין הטמפרטורות מתאזן, טיפות הטל נעלמות והאוויר הקר ממשיך לצאת מבלי שנראה אותו. זו גם הסיבה שנראה את ערפל הזה רק לאחר העלייה למטוס, לפני שהוא ממריא, ולא לאורך הטיסה כולה.
@savinnyc Nothing better than being on a 4hr flight back to new york soaking wet and cold #flying #plane #vacation #pilot #fyp ♬ Paper planes M.I.A - songs for u <3
הטייס ערן רמות מסביר: "התופעה הזו היא בעצם אדי מים שמתעבים להיות ענן או ערפל. האוויר מאוד לח בחוץ והמיזוג או הקירור שהוא עובר דרך מערכות מיזוג האוויר המטוס או המנוע, גורם להתעבות של האוויר ויוצרים מעין ערפל. זה לא עשן. זה נורמלי לחלוטין".