@perchpoint The more ya know, yanno? #fyp #aviation ♬ original sound - PerchPoint
כריזות כמו "אנא ודאו כי כל המכשירים האלקטרוניים כבויים או במצב טיסה" הן חלק בלתי נפרד מהחוויה בכל טיסה. כולנו שמענו את ההודעה הזו לפני ההמראה, אך מה עומד מאחוריה? עם השנים נוצרו תיאוריות קונספירציה שונות בנוגע להשפעה של מכשירים ניידים על מערכת המטוס, וכעת טייס פותח את הדיון מחדש ומסביר את הנושא בסרטון טיקטוק שהפך לוויראלי.
בסרטון שבו כבר צפו מעל 2 מיליון אנשים, הטייס מבהיר כי הפעלת מצב טיסה אכן חשובה, אך לא מדובר בסיכון חיים. "אם תשכחו להפעיל את מצב הטיסה, המטוס לא יפול מהשמיים", הוא אומר. "והמערכות על המטוס לא יפגעו באופן רציני". אז מהי הסיבה האמיתית לאיסור? העניין קשור לתקשורת הרדיו בין הטייסים לבין פקחי הטיסה.
>> הגיע הזמן: בקרוב נפסיק להעביר ל"מצב טיסה"
>> תעבירו הלאה: החוק בנמלי התעופה שמאפשר לקחת את הטלפון שלכם
>> מטורף: זה מספר הטיסות שצריך לעשות כדי להיות בתאונה קטלנית
לטענת הטייס, במטוס הנושא עשרות, ולעיתים מאות נוסעים, צריך שרק שלושה או ארבעה טלפונים סלולריים ינסו להתחבר למגדל רדיו לצורך שיחה כדי ליצור תקלה. המכשירים שולחים גלי רדיו, ואלו יכולים להפריע למכשירי הקשר של הטייסים: "זה לא סוף העולם, אבל זה בהחלט מטריד כשאתה מנסה לרשום הוראות, ופתאום אתה שומע רעש כמו צרעה שעפה סביבך", הוא משתף מנסיונו האישי.
בעבר היו ספקות בנוגע להשפעת המכשירים הניידים על טיסות, אך מומחים כבר הבהירו כי אין בכך סכנה אמיתית. לפני עשור ארגון הבטיחות האווירית האירופי (EASA) קבע כי מכשירים ניידים לא מהווים איום בטיחותי במהלך טיסה, וגם איגוד הטייסים, Aeropers, סבור כי אפשר להפעיל טלפונים סלולריים במהלך הטיסה, ואין צורך בהפעלת מצב טיסה באופן קבוע. המקרה היחיד שבו יש חובה להפעיל את מצב הטיסה הוא כאשר הטיסה היא בארצות הברית, שם החוק מחייב זאת.
אף על פי כן, במציאות המודרנית, בעיית המכשירים האלקטרוניים מטופלת מזווית אחרת – הסוללות. הסוללות המתקדמות במכשירים הסלולריים של היום הרבה יותר חזקות מבעבר, והסיכון להתחממות יתר או אף התלקחות גדל. בשנה החולפת נרשמו מספר מקרים שבהם מטוסים נאלצו לבצע נחיתות חירום לאחר שמכשירים ניידים החלו להתחמם יתר על המידה. עם זאת, האחריות להפעיל את מצב הטיסה על המכשירים על מנת למנוע עומס על הסוללה, נותרת על כתפי הנוסעים עצמם.