בסוף השבוע שעבר הודיעה חברת הדגל הטורקית-  טורקיש איירליינס - כי היא לא מתכוונת לחזור לפעול בישראל בקרוב, ונקבה ב-26 באוקטובר 2024 כתאריך החזרה המשוער שלה. מדובר בצעד די צפוי לנוכח המתיחות שמתקיימת כעת בין המדינות, אך ההחלטה הזו יכולה להשפיע על ענף התעופה והתיירות גם בלי קשר לטיסות לטורקיה. 

לדברי ד"ר ערן כתר, ראש המחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת, ההכרזה של חברת התעופה הטורקית היא לא פחות מאשר רעידת אדמה תיירותית. "בשנת 2023, כ-2.3 מיליון ישראלים ביקרו בטורקיה, והיא הייתה היעד הפופולרי ביותר עבור תיירות יוצאת מישראל", הוא אומר ומוסיף כי "הפופולריות הרבה של טורקיה נתמכה על ידי הדומיננטיות של טורקיש אירליינס, אשר בשנת 2023 הייתה מדורגת במקום הרביעי מבחינת היקף הפעילות בנתב"ג והטיסה למעלה ממיליון נוסעים".

בתור חברת התעופה הלאומית של טורקיה, טורקיש איירליינס היא חברה מסובסדת ולכן מחיריה נוחים יחסית, והיא עומדת בסטנדרטים די גבוהים. מסיבה זו ישראלים רבים נהגו לטוס עם החברה גם לטורקיה אבל גם כדי לתפוס טיסות קונקשן ליעדים אחרים. "טורקיש היוותה כחמישה אחוזים מסך תנועת הנוסעים בשדה התעופה בן-גוריון, כאשר הרוב טסו לאסטנבול אבל לא רק, גם ליעדי המזרח וגם לארצות הברית כאשר היא אפשרה לקחת שתי מזוודות גדולות בכבודה", אומר יוני וקסמן, משנה ליו"ר בחברת אופיר טורס.

מטוס טורקיש איירליינס (צילום: Bernd von Jutrczenka/picture alliance via Getty Images)
חברת התעופה הרביעית בהיקף הפעילות בנתב"ג. טורקיש איירליינס|צילום: Bernd von Jutrczenka/picture alliance via Getty Images

השינויים הדרמטיים הם חלק משינויים רחבים יותר במפת התיירות היוצאת והנכנסת בישראל, אשר עברו טלטלה בעקבות המלחמה וצפויים לייצר איומים והזדמנויות חדשות בתיירות בשנת 2024 אומר ד"ר כתר. "לרעידת אדמה תיירותית זאת שלוש השלכות עיקריות. ראשית, ניתן להעריך כי הטיסה הבאה שלנו כתיירים ישראלים תהיה יקרה יותר, עקב ירידה בהיצע התעופה והקטנת מידת התחרות. שנית, יש כאן הזדמנות לחברות תעופה אחרות, ובראשן חברות כגון ישראייר וארקיע, לצמוח ולהגדיל את נתח השוק שלהם, על חשבון הירידה בפעילות התעופתית של טורקיש אירליינס. שלישית, העדר התעופה הישירה צפוי לפגוע קשות בתיירות הישראלית לטורקיה, וצפוי לייצר הזדמנויות ליעדי תיירות מתחרים להגדיל את הנתח שלהם בתיירות היוצאת לישראל. בין יעדים אלה ניתן למנות את יוון, קפריסין, בולגריה, ויעדים נוספים המציעים טיסה ישירה ונמצאים במרחק של עד 3 שעות טיסה מישראל".

נתב
עליית מחירים מצד אחד וצמיחה של יעדים אחרים מצד שני|צילום: גיל יערי, פלאש 90

ברחבי טורקיה, ובייחוד בעיר הגדולה איסטנבול, התקיימו הפגנות ענק עם עשרות אלפים שמחו נגד מדינת ישראל, נתלו שלטים בבתי עסק שהדגישו כי הם אינם מעוניינים לקבל אורחים מישראל ותושבים דרכו על דגלי ישראל ושרפו אותם. כעת מחפשים הנוסעים מישראל יעדים שיכולים להוות תחליף לטורקיה ולהיצע שלה. "אנחנו לא רואים ישראלים חוזרים בקרוב לטורקיה, אם זה לאיסטנבול שהיו טסים לשם בעיקר לטיפולים אסתטיים כמו השתלות שיער וטיפולי שיניים או לקלאבים של אנטליה", אומר וקסמן ומוסיף, "גם לזה יש תחליפים אם זה טיפולים אסתטיים בטביליסי בגיאורגיה ואיי יוון וקפריסין שגם קרובים וגם ניתן למצוא שם קלאבים מפנקים. בטיסות עם חזרת החברות הזרות בהחלט יש אופציות אחרות, אם זה אמירייטס ואתיופיאן ארליינס שטסות למזרח, או החברות האירופיות".

לדברי שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס, השהיית הקו של טורקיש איירליינס לישראל הופך את איחוד האמירויות ואבו דאבי ליעד המועדף לטיסות המשך. "זוהי מגמה שהחלה עוד בשנה שעברה אך כעת מתחזקת משמעותית ומתרחשת במקביל להתעצמותם של יעדי קונקשיין אחרים באירופה – אתונה, פריז, ונמלי תעופה בגרמניה. כיעד נופש, היעלמותה של טורקיה ממפת התיירות מסמנת את הדרך לתחרות על פלח עצום של תיירים ישראלים בין יוון, קפריסין, מונטנגרו, אלבניה ומדינות הבלקן".