בשלושת השבועות האחרונים, מאז החלו החברות הזרות לבטל את הטיסות שלהן לארץ, ובמיוחד ב-48 השעות האחרונות, צצות לא מעט טענות על כך שחברות התעופה שכן טסות לארץ, לרבות הישראליות, דוחות את שעות ההמראה שלהן בצורה קיצונית. לאחרונה היו כל כך הרבה תלונות על כך, עד שהיו נוסעים שטענו שמדובר ביד מכוונת.
> מעצבן: הזמינו טיסה בחברה ישראלית וקיבלו מטוס של חברה זרה
חשוב לציין ששינוי שעת הטיסה זו תופעה שקורית לא מעט, גם בזמנים "רגילים"' וניסינו לבדוק האם ייתכן שיש חברות תעופה שמוכרות למשל טיסות לזמנים אטרקטיביים, אך מזיזות לאט לאט את השעות, עד שההמראה יוצאת בפועל בשעה הרבה פחות מבוקשת.
עו"ד אשר רוטבאום, מתמחה בתביעות תיירות ותעופה, אליו פנינו בעניין, ציין שטיסה שנדחית במעל 8 שעות מהשעה שמצוינת על כרטיס הטיסה המקורי, דינה כטיסה שבוטלה ויש לפצות את הנוסע על כך. סעיף 10 לחוק טיבי קובע: "מפעיל טיסה, מארגן או מי שהסמיכו לכך לא ינפיקו לנוסע כרטיס טיסה שמועד הטיסה הנקוב בו אינו המועד שרשות שדות התעופה אישרה מראש ובשל כך הטיסה לא היתה אמורה להמריא במועד הנקוב".
יחד עם זאת, עו"ד רוטבאום מציין שחברות התעופה וחברות הנסיעות מצאו פירצה בחוק: "המארגנים (בחברות התעופה והנסיעות) מתחכמים ומדפיסים 'הזמנה' ולא 'כרטיס טיסה' בדיוק בשביל להמשיך ולשחק עם השעות ולא להיתפס בתוך סעיף 10 שעוסק 'בהנפקת כרטיס טיסה' ומתחייב מתן פיצויים", הוא אומר. "יחד עם זאת, ראיתי פסק דין שבו בית המשפט חייב את הספקים לפצות נוסעים במקרה כזה ולא קיבל את ההתחכמות של הנפקת הזמנה ולא כרטיס טיסה". בתוך כך, חשוב לציין גם שבימי מלחמה חברות התעופה לא צריכות את ההתחכמות הזו, והן יותר גמישות לשנות שעות בטענה של כוח עליון, שיכול להגן עליהן בבית המשפט בעת הצורך.
באשר לטענה שמדובר באסטרטגיה מכוונת, טוען עו"ד רוטבאום: "צריך להבין האם מדובר בהטעיה שיווקית, כלומר האם המארגן ידע מלכתחילה שהטיסה תמריא בשעה מאוחרת אך שיווק את החבילה בשעה מוקדמת ואטרקטיבית יותר. אם ידע והטעה את הצרכנים מדובר באירוע חמור מאד". כך או כך, הוא לא יכול להצביע על מגמה.
גורם בכיר בענף התעופה איתו דיברנו, שולל את הטענה שמדובר בשיטה או ביד מכוונת אבל מציין שאין ספק שחברות התעופה, לרבות הישראליות, הרבה פעמים נאלצות לשחק עם שעת ההמראה ודוחות את הטיסות מסיבות שונות. "אפשר להגיד לא מעט דברים רעים על החברות הישראליות, אבל יש כל כך הרבה נסיבות שמובילות לשינויים בשעת הטיסה, וזה קורה במיוחד בתקופות לא יציבות של שינויים במצב הביטחוני וביטולים של חברות תעופה זרות", הוא אומר. "המצב כל כך שברירי ולחברה אין דבר יותר גרוע משינוי בלוח הטיסות, אז בטח שאין כאן קונספירציה".
הוא ממשיך: "אם למשל חברת תעופה זרה לא רוצה לישון בישראל וצוות הטיסה מוכן להגיע רק עד קפריסין, זה משבש את כל המערכת. צריך להוסיף עוד טיסה לארץ, יש זמן שמותר לשהות בשדה תעופה, יש זמן ספציפי שמותר להמריא, יש לצוות זמן מוגדר שהוא יכול לעבוד בו ועוד. כל שינוי קטן יוצר תגובת שרשרת שמשפיעה על כל הטיסות הנוספות באותו היעד. התוצאה הישירה של זה, זה דחיית טיסה. בזמני מלחמה זה קורה כל הזמן, בעיקר עם הצוותים הזרים. נגיד השדה באתונה, בו תקועים נוסעים, כל תזוזה של שעה אחת גורמת להזזה של צוותי הקרקע, צוותי הביטחון, צוותי המטוס, אישור להמראה מול הנמל ועוד. אין סיכוי שחברת התעופה רוצה לשנות שעות בתוך כל הכאוס הזה".
"החברות הישראליות יכלו להגיד שהן מבטלות את כל הצוותים הזרים, אבל אז מה שהיה קורה זה שלהמוני נוסעים היו מתבטלות הטיסות ולא רק נדחות, ואז גם היו כועסים עליהן, אז נראה לי שבמצב הנתון זה הרע במיעוטו". זו סיטואציה קשה ובעולם התעופה יש חוקים מאוד נוקשים, אי אפשר לשנות טיסה למתי שרוצים".
יהודה זפרני, מנהל תחום התיירות במועדון הצרכנות הוט' מחזק טענות אלה ואומר: "בסופו של דבר, כל עולם התעופה חי ממשבר למשבר ומדי שנה זה הולך ומשתפר. פעם היית מזמין חבילת נופש לטיסה בבוקר ובסוף טס בערב מבלי שמישהו היה צריך לפצות אותך. היום זה כבר לא משתלם ואין הרבה שינויי שעות בשוטף".
"פעם היה משתלם לדחות, היום זה כבר לא ככה, לחברות התעופה לא כדאי להתעסק בזה. אם יש יד מכוונת כלשהי היא של ניצול המצב על מנת להגדיל רווחים ולהתחמק מפיצויים על ביטולים".