לאחר שאתמול נחשף מה היו הכשלים, שלב אחר שלב, שהובילו להתרסקות הרכבל שגרם למותם של 14 אנשים, מתוכם 5 ישראלים בני משפחת בירן, היום נחשפים עוד פרטים על מה שאירע לפני יומיים ועל התקנים הנדרשים בעת בדיקת תקינות הרכבל:
"הרבה אזרחים התקשרו אתמול והיום לגבי בטיחות הרכבל"
בעקבות האסון, ישראלים רבים מודאגים ומתקשרים ביומיים האחרונים לאתרים שונים בארץ המפעילים רכבלים כדי לברר האם הם תקינים.
"היו טלפונים של אזרחים מודאגים שרצו לברר לגבי תקינות הרכבל אצלנו", הסביר ל-mako מנהל המפעיל אתר רכבל באחד האתרים בישראל. "פחדו שיקרה להם משהו כמו באיטליה. הסברנו להם שהכול בסדר ושאין מהם לדאוג. הרגענו אותם שאנחנו פועלים על פי כל התקנים הבטיחותיים המחמירים".
באתר החרמון למשל טוענים כי הרכבל עומד בכל התקנים הבטיחותיים ואם הייתה בעיה כלשהי הוא היה מושבת. "אין מה לדאוג הרכבל פה בטוח", הסבירה עובדת באתר. "הרבה אזרחים התקשרו אתמול והיום לגבי בטיחות הרכבל. אנחנו נמצאים תחת פיקוח משרד התחבורה ותקנים בטיחותיים מחמירים. אם הייתה בעיה ולו הקטנה ביותר היינו משביתים את עבודת הרכבל. בטיחות המבקרים אצלנו היא מעל לכול. אני יכולה להרגיע את כולם, תבואו ותיהנו".
גם באתר מצדה מציינים שקיבלו מבול של טלפונים מאזרחים מודאגים לגבי תקינות הרכבל. "אני יכול להבין מאיפה ההיסטריה של האנשים, זה דבר טבעי לגמרי", אומרת אחת מעובדות ההנהלה במקום. "אצלנו באתר הבטיחות היא מעל לכל. אנחנו לא כמו באתרים בחו"ל שפועלים באופן פרטי ואין עליהם פיקוח של גורמים ממשלתיים, פה יש פיקוח צמוד של משרד התחבורה. הרכבל נבדק ומתוחזק כל הזמן".
עובדת באתר ראש הנקרה: "אתה לא הראשון שהתקשר לפה ביומיים האחרונים. אזרחים מודאגים ממה שקרה באיטליה. אצלנו הכול בטוח ואין מה לחשוש, הכול תקין, מזמינה את כולם לבוא".
ממשרד התחבורה מסרו לנו כי הם מקיימים פיקוח שנתי על הרכבלים בישראל באמצעות מעבדות מוסמכות אירופאיות וישראליות המופעלות על ידי מפעילי הרכבלים והכוללת את בטיחות הרכבל והכבל לפי דרישות תקן EN1709 שהינו התקן המתקדם בעולם לתחזוקת רכבלים. הדרישות בארץ כוללות בין היתר את דרישות הרשות לכבאות והצלה, המפקח על התעבורה ודרישות חוק החשמל.
ברכבלים חדשים לתחבורה ציבורית דוגמת "הרכבלית" הנמצאת בשלבי הקמה בחיפה, משרד התחבורה אימץ בנוסף את שיטות ניהול הסיכונים והוכחות הבטיחות הנהוגות בעולם הרכבתי המחייבות בדיקה כוללת ואינטגרציה של כל בטיחות המערכת על ידי צד שלישי - "מעריך בטיחות בלתי תלוי", העסקת בעלי מקצוע ייעודיים לבטיחות, ניהול מערכת פרואקטיבית לניהול הבטיחות ואישורי המערכת על ידי מעבדות מוסמכות בהתאם לתקנים המחמירים בעולם.
משרד התחבורה עוקב אחר הדיווחים מהאסון הרכבל באיטליה, לכשיתבררו באופן מוסמך הסיבות לאירוע, משרד התחבורה מתכוון לוודא שכשלים אלה יקבלו ביטוי במסגרת הבדיקות והדרישות שהוא מקיים.
החקירה באיטליה נמשכת
הרשויות באיטליה פתחו בחקירה בחשד לרשלנות פושעת שהובילה למותם של 14 בני אדם. החוקרים בודקים מהן הנסיבות שהובילו לתאונה הקשה. כפי שנראה כרגע, האסון אירע בעקבות שתי תקלות טכניות חמורות: הכבל שעליו משונע הרכבל נקרע, ובלם היד - מנגנון הבטיחות של הרכבל - לא עבד. עוד יבדקו החוקרים האם נעשו בדיקות הכשירות הנדרשות אחרי שהרכבל היה סגור שנה שלמה בגלל הקורונה.
על פי דיווח בתקשורת האיטלקית, המשטרה החרימה את מצלמות האבטחה שתיעדו את הנסיעה האחרונה של הרכבל, בהן נראה הקרון מתקרב לנקודת הסיום ואז, חמישה מטרים לפני ההגעה, הכבל נקרע והוא מדרדר במורד ההר. כמו כן בתקשורת האיטלקית מדווחים כי ביום שבת נעצר המתקן למשך כחצי שעה בגלל תקלה, אך גם במקרה זה טרם ידוע אם מדובר בתקלה דומה שהביאה למותה של משפחת בירן ותשעה בני אדם נוספים.