הכתבה בקצרה: אחרי כ-15 שנים חברות התעופה הישראליות אמורות לקבל אישור לטוס לטורקיה בקרוב. אך לצד הבשורות המשמחות, תחכה להן תחרות קשה מול חברות טורקיש ופגסוס שמציעות מספר גדול של טיסות ביום ויעדי המשך רבים בעולם. בישראייר בטוחים שיוכלו להתחרות במחירים.


בטורקיה ובישראל נערכים לחזרת הטיסות הישראליות למדינה, לראשונה מאז 2007, אחרי שהמחלוקת הביטחונית נפתרה. נכון לעכשיו, חברות ארקיע וישראייר כבר הגישו בקשה לטוס, וייתכן שהאישור ייתקבל בתחילת ספטמבר. מדובר בצעד משמעותי, היות וטורקיה הינה המדינה עם כמות הטסים הכי גבוהה מהארץ, רבים מהם לטיסות המשך, כאשר בחודש יולי למשל טסו אליה כ-300 אלף ישראלים.

>> טסים לטורקיה? היכנסו למדריך המלא

>> לא קם יורש: אין מתחרים להכל כלול בטורקיה

>> מרמרה מי? הישראלים חזרו לטורקיה בהמוניהם

כעת יש שתי שאלות שעומדות על הפרק: 1. האם האישור המיוחל אכן יגיע בספטמבר, או שהחגיגה, כמו שקרה עם החגיגה של פתיחת הטיסות מעל סעודיה שעדיין לא קרתה, הינה מוקדמת מדי? יש מי שטוען שהאישור לטוס לטורקיה יגיע בסוף רק כשהעונה החמה תגמר כדי לא לפגוע בחברות הטורקיות. 2. האם לחברות הישראליות יש באמת סיכוי להתחרות בתדירות ובמחיר של חברות התעופה הטורקיות הוותיקות ששולטות בשוק טורקיש (145 אלף נוסעים ביולי) ופגסוס (82 אלף נוסעים ביולי)?

מטוס טורקיש איירליינס (צילום: Bernd von Jutrczenka/picture alliance via Getty Images)
טורקיש שולטת בשוק עם כ-10 טיסות ביום|צילום: Bernd von Jutrczenka/picture alliance via Getty Images

בישראייר אמרו ל-mako שנכון לעכשיו הם נערכים לטיסה יומית אחת לאיסטנבול עקב שיקולי בטחון ובהמשך תצטרף גם כנראה אנטליה. נכון לעכשיו טורקיש מציעה מעל 10 טיסות ביום לאיסטנבול ופגסוס מפעילה 8 טיסות ביום לאיסטנבול ואנטליה.

בישראייר מציינים שמבחינת סטנדרט ביטחון ואופרציה, הם נערכים כמו ההערכות שהייתה לדובאי ושארם ושהם מאמינים שיוכלו להתחרות במחירים ובתדירויות של החברות הטורקיות כשהאישור יגיע. "ישראייר נערכת בימים אלו להפעלת טיסה יומית לאיסטנבול וממנה כמו כן לסגירת חבילות נופש במגוון מלונות", אומרת הילה הרמולין רונן, סמנכ"לית שיווק ומכירות של ישראייר. "הישראלים אוהבים מאוד את טורקיה עקב זמן הטיסה הקצר מישראל, רמת המלונות והאירוח, הבילויים הקניות והשווקים. אנו רואים בתקופה האחרונה ביקושים רבים בשוק הישראלי לכרטיסי טיסה וחופשות ליעד לצד היצע נמוך בחברות התעופה ולכן מחירי כרטיסי הטיסה גבוהים מאוד. אנו מעריכים שעם הפעלת הטיסות לטורקיה ע"י החברות הישראליות מחירי הטיסות ירדו והישראלים יוכלו ליהנות מחופשה במחיר אטרקטיבי ובמרחק קצר מאוד".

התחרות תגרום לפתיחת טיסות ליעדים חדשים בטורקיה

בניגוד להצהרת ישראייר, יש מי שמאמין שהתחרות הולכת להיות קשה בהרבה: "ישראייר וארקיע יצטרכו להציע חבילות נופש זולות לישראלים בדגש על אנטליה כדי להתחרות מול טורקיש ופגסוס. הישראלים אוהבים את טורקיה בעיקר בגלל מחירי הטיסות וחבילות הנופש לאנטליה שהם במחיר נמוך בהרבה מבתי המלון באילת", הסביר גורם בענף התיירות. "קשה לי להאמין שארקיע וישראייר יצליחו לנגוס נתח גדול מטורקיש  ופגסוס אבל במחירים נמוכים הכול יכול להיות וזה ישחק לטובת הצרכנים. מעבר לזה, יחד עם זאת, יהיו לא מעט ישראלים שיעדיפו לטוס לטורקיה עם חברות ישראליות בין השאר מטעמי ביטחון ושפה".

מלון ריקסוס אנטליה (צילום: גיא הוכמן, mako חופש)
הישראלים חזרו בהמוניהם ל"הכל כלול" באנטליה|צילום: גיא הוכמן, mako חופש

אביגדור אורגד, סוכן נסיעות וותיק טוען כי לטורקיש ופגסוס אין תחרות בשוק הטיסות לטורקיה. במיוחד בגלל שטורקיש מציעה לנוסע הישראלי טיסות קונקשן זולות למגוון יעדים בעולם, מה שייתן לה יתרון בבחירה לצאת איתה מהארץ. "טורקיש היא חברה חזקה מאוד מבחינה כלכלית ואין סיכוי שהיא תיפגע מהתחרות מצד החברות הישראליות וכך גם פגסוס. אני מאמין שהן תיקחנה מהן נתח קטן שלא ישפיע עליהן, לכל היותר נפח הטיסות לטורקיה יגדל יותר", הסביר אורגד.

לדבריו, לאחר שיינתן האישור לחברות הישראליות לטוס לטורקיה, החברות הטורקיות יחלו להציע לישראלים יעדים חדשים בנוסף לאיסטנבול ואנטליה, כמו דלמן וטרבזון. "אלו שתי ערים שגם ככה קולטות הרבה מטיילים ישראלים שמגיעים אליהן מגיאורגיה. יש לא מעט ישראלים שטסים לטרבזון ומשם ממשיכים לגיאורגיה וחוסכים 200 דולר שזה לא מעט", ציין אורגד. "אז אתה מרוויח עוד ערים בטורקיה או נוסע לגיאורגיה, מרוויח פעמיים וחוסך כסף".

ד״ר עוזי פרוינד פיינשטיין,מומחה לכלכת תעופה ומרצה במכללה האקדמית כנרת, מוסיף: "כניסת חברות התעופה הישראליות מחדש לפעילות בשוק הטורקי צפוי להתבצע בחודשים הקרובים, לאחר סיום תהליך אישור ההסכם בשתי המדינות ולאחר תהליך תכנון וקבלת אישורים וכן חתימה על הסכמים מסחריים עם גורמים שונים בטורקיה.

"החברות הישראליות ימצאו את עצמן מתחרות מול חברות תעופה מקומיות רבות, המציעות טיסות סדירות וטיסות שכר (צ'רטר). בין אלו ניתן למנות את טורקיש איירליינס, פגסוס וקורנדון. עבור חברות התעופה הישראליות מדובר באתגר לא פשוט אשר יחייב אותן לגבש מוצרים תחרותיים (הן במחיר והן בשירות) אשר יאפשרו להן לכבוש נתח שוק ולהיות רווחיות. חשוב לציין כי חברות התעופה הישראליות מחזיקות במספר יתרונות חשובים מבחינת הנוסע הישראלי, כגון אבטחה הדוקה וצוות הדובר את השפה העברית. יהיה מעניין לראות כיצד השוק הישראלי יקבל את כניסת חברות התעופה הישראליות לשוק שהוא רווי בתחרות גם כך, והאם הביקושים העצומים לטיסות לאחר החזרה לפעילות של תעשיית התיירות יאפשרו לחברות הישראליות למצוא ברכה גם בשוק הטורקי".