לאחר שבתחילת החודש הועלתה הצעת החוק לבטל את חוק טיבי במטרה לעודד חברות זרות לחזור לארץ, ממשלת ישראל אישרה היום (ראשון) את הצעת משרדי התחבורה והאוצר, בשיתוף יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן, להשתתפות המדינה במימון פיצוי לנוסעים במקרה של ביטול טיסות לארה"ב וקנדה. ההחלטה, חלק מחוק עידוד התעופה בזמן מלחמה, נועדה להרחיב את היצע הטיסות לצפון אמריקה, להגביר את התחרות ולהוריד את מחירי הכרטיסים שרשמו זינוק מאז תחילת המלחמה. הסיוע יינתן אך ורק לחברות תעופה שיבצעו לפחות שתי טיסות שבועיות נוספות ליעדים אלו. בפועל, ההחלטה נועדה כדי לעודד חברות כמו ארקיע וישראייר להפעיל טיסות לצפון אמריקה.
ההחלטה הגיעה בעקבות ירידה חדה בכמות הטיסות בין ישראל לצפון אמריקה, במיוחד בעקבות המלחמה וירידת תנועת הנוסעים. מרבית חברות התעופה הזרות חדלו לפעול, והחברה היחידה שממשיכה לטוס היא אל-על, עם קיבולת מצומצמת שלא מצליחה לעמוד בביקוש. כתוצאה מכך, מחירי כרטיסי הטיסה עלו בצורה חדה, מה שגרם לנוסעים רבים להימנע מלטוס.
>> אחת ולתמיד: נמצא הזמן הכי זול להזמין בו טיסה
>> מצאו פירצה: כך חברות התעופה יכולות לשנות את הטיסות מבלי לתת פיצוי
בתוך כך, המדינה תשתתף ב-50 אחוזים מתשלומי הפיצויים שחברות התעופה נדרשות לשלם לנוסעים במקרה של ביטול טיסה עקב תקלה תפעולית, ובכך היא רוצה לעודד עוד חברות להיכנס לשוק. הממשלה הקצתה 15 מיליון ש"ח למימון הסיוע, אשר יינתן רק לחברות תעופה שמוסיפות 2 טיסות שבועיות לצפון אמריקה. הסיוע לא יינתן עבור טיסות קיימות, אלא ייועד להגדלת הפעילות. בנוסף, חברות תעופה יידרשו להפעיל טיסות במטוסים רחבי גוף ולטוס ליעדים בגרמניה וצרפת אם יצטרכו לתכנן טיסות חלופיות עקב המצב הביטחוני.
משרד התחבורה ציין כי 78 אחוזים מההשקעות הזרות בישראל מגיעות מצפון אמריקה, ולכן הרחבת היצע הטיסות חיונית לחזרה לשגרה ולקידום המשק. שרת התחבורה, מירי רגב, ציינה כי מדובר במהלך חשוב לחיזוק הקשר הכלכלי עם צפון אמריקה ולטובת הפחתת מחירי הטיסות: "לשמחתי, ממשלת ישראל הבינה את חשיבות התמיכה בפעילות התעופתית ואישרה את הצעתי להשתתפות המדינה בתשלום פיצויים על ביטול טיסות עקב סיבות תפעוליות". מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, הוסיף כי המהלך יתרום גם להורדת יוקר המחיה ולהגדלת התחרות בענף.
ההחלטה נועדה כאמור להבטיח שחברות תעופה נוספות ייכנסו לשוק הצפון אמריקאי ויביאו פתרונות אטרקטיביים לטיסות ארוכות טווח. הסיוע יתמוך בהרחבת הפעילות של חברות תעופה נוספות ובכך יסייע להורדת מחירים ולהגברת התחרות בשוק, תוך כדי תמיכה בהצלחת התעופה הבין-לאומית של ישראל.
בתחילת החודש התקבלה ההחלטה לעלות להצעת חוק את התיקון לחוק טיבי המאפשר פיצויים לנוסעים במקרה של ביטול טיסות. תיקון החוק נועד להקל על חברות התעופה הזרות ולהחזיר אותן לפעילות בישראל, במיוחד לאור ההפסדים שנגרמו להן בעקבות המלחמה וההגבלות על ביטולי טיסות. החוק בוטל באופן רטרואקטיבי, כך שלטיסות שבוטלו בין אוקטובר לנובמבר 2023 לא יינתן פיצוי מעבר להחזר דמי הכרטיס. בנוסף, התקבלו הקלות נוספות, כמו קיצור זמן ההודעה לנוסעים על ביטול טיסה מ-14 ימים ל-3 ימים.
המהלכים המשותפים נעשים כדי להחיות ולהגדיל את מספר הטיסות לישראל, ובמיוחד לצפון אמריקה. בעוד שההצעה להרחיב את היצע הטיסות על ידי מימון הפיצוי לנוסעים מתמקדת בתמיכה בחברות תעופה שיפעילו טיסות נוספות, ביטול חוק טיבי עוסק בהסרת חסמים רגולטוריים עבור חברות התעופה. יחד, שני המהלכים מיועדים לשפר את התחרות בשוק הטיסות, להוריד מחירים ולהגביר את היצע הטיסות, כאשר כל אחד מהם פונה להיבט אחר של הבעיה, הן במישור הכלכלי והן במישור הרגולטורי.