הבלגן חוגג: זה כמה חודשים שישראלים המעוניינים לחדש את הדרכון או את תעודת הזהות שלהם מגלים שאין תורים זמינים ללשכת האוכלוסין וההגירה כמה חודשים קדימה.

הבעיה החלה עוד בתחילת גל האומיקרון, אז נטען שלא מעט עובדי הלשכה חולים ואין מספיק כוח אדם לעמוד בכמות הבקשות לחידוש הדרכונים. כעת, כשהגל כבר מאחורינו והשמיים נפתחו, נוצרה בעיה חדשה – כולם רוצים לחדש דרכון, אחרי שנתיים שבהן מיעטנו לטוס, וכמות הבקשות גבוהה מאי-פעם.

בערים כמו ירושלים ותל אביב לא ניתן למצוא תורים עד לחודש יוני במקרה הטוב, וגם במקומות מרכזיים פחות כבר אין תורים פנויים, כי כולם מגיעים אליהם כתחליף. טריק אחר שרץ בין יודעי דבר, אך גם הוא כבר לא פותר את הבעיה, הוא להיכנס למערכת ההזמנות בבוקר ולראות אם נפתחו תורים שלא היו קיימים קודם, לאותו היום או לימים הקרובים.  

 >> כל מה שצריך לדעת על חידוש הדרכון

>> איזה תוקף צריך להיות לדרכון שלכם לפני הטיסה לחו"ל?

"הזמנתי תור בתחילת פברואר ומצאתי רק לתאריך 11 במאי. הטיסה שתכננתי תהיה בתחילת יוני, כך שהייתי בלחץ" מספרת ליאת ברקוביץ' מראשון לציון. "פחדתי שגם הדואר יעכב את התהליך, ופשוט לא נספיק לטוס בזמן. בכל בוקר הייתי נכנסת למערכת של זימון התורים בכל אזור המרכז, אשדוד, יבנה, רמלה רחובות והסביבה. בפריפריה יש תורים זמינים יותר מבמרכז. התורים שקיבלתי היו רק ליוני, ואם הייתי ממש לחוצה אז היה באפריל בקריית שמונה. היום מצאתי במקרה ב-11:30 בראש העין, יצאתי מהעבודה, לקחתי את הילדים ואת בעלי – ונסענו לשם 40 דקות רק כדי לחדש את הדרכון. אפשר לחדש דרכון גם בנמל התעופה, אבל זה עולה פי שלושה לאדם הממוצע. לחמש נפשות זה כבר סכום לא מבוטל".

"כרגע אנחנו בפער של 700 אלף בקשות עודפות... ברגע שפתחו את השמיים כולם נזכרו בבת אחד לחדש את הדרכון שלהם"

גם ליבי ברגמן מרחובות, כמו כולם, מספרת שנתקלה בקשיים רבים. "אני מנסה מוקדם בכל בוקר לבדוק באפליקציה, כמו שממליצים, ולא מצליחה. לא בעיר שלי ולא בערי הסביבה. ואם אני כבר מצליחה לתפוס תור, האפליקציה נתקעת. בשבועות האחרונים היה נדמה – לפחות לפי הרשתות החברתיות – כי החיים חזרו למסלולם. חברים מעלים תמונות מהסקי באיטליה, מהקפה בפריז ומהמוזאונים בברלין. פתאום כולם טסים. פתאום כבר אין תחושה של פחד וחשש באוויר, אלא תקווה והתלהבות של חזרה לשגרה המבורכת, והחלטתי שאני רוצה גם כן".

אבל תוכניות לחוד ומציאות לחוד: "כל הזמן גולשת למערכת להזמנת התורים להוצאת דרכון", נספרת ליבי. "אני קוראת פוסטים על שיטות מתוחכמות לקביעת תור (7 בבוקר, 8 בבוקר, 10 בבוקר), מחפשת קשרים ומישהו שמכיר מישהו שאולי יכול לעזור לי למצוא תור ביומיים הקרובים. עד שכבר יש תור פנוי, לחיצה על הזמנתו מאפסת את האפליקציה ומאלצת אותי להתחיל מחדש את תהליך חיפוש התור; או שקופצת הודעה, 'סליחה, תקלה'. זה מצב מורט עצבים. מייאש לרענן בכל חמש דקות, ההתלהבות של 'הנה, הצלחתי, מצאתי תור' הופכת לייאוש מוחלט, כי אומנם הגעתי כל כך קרוב אבל עכשיו צריך להתחיל מחדש".

מתי כל הבלגן הזה ייגמר?

תומר מוסקוביץ, מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, אומר: "בשנת 2020 לא הוצאנו הרבה דרכונים. ישראלי מסתכל על הדרכון שלו רק כשהוא מתכנן נסיעה לחו"ל. אנחנו לא יקים שמתכננים שנתיים מראש או לפחות שנה מראש; אנחנו עם שחי מעכשיו לעכשיו – ונוצר פקק ענק. אנשים התחילו לרצות לטוס בחזרה מסוף 2021.

על פי מוסקוביץ כרגע יש פער של 700 אלף איש יותר מהרגיל שצריכים לחדש או להוציא דרכון. "בנוסף, גם עובדים שלנו היו מבודדים, וזו הסיבה השנייה להתהוות הפער", הוא אומר. "חשבנו שזה ייגמר לאט לאט, אך ראינו שזה לא מצליח להיגמר. 

"בפריפריה התורים קצרים יותר; הבעיה המרכזית שלנו היא במרכז: ירושלים, תל אביב, הערים הגדולות. לכן אני תמיד ממליץ לבדוק את המקומות שם. לא מזמן הייתי בצפת וראיתי שם אנשים מכפר חב"ד. שאלתי אותם 'מה אתם עושים כאן?' והם ענו שעלו לרכבת וטיילו, כי שם היה תור".

עו
עו"ד תומר מוסקוביץ, מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה|צילום: Galititalia, ויקיפדיה

זה נמשך כבר לא מעט זמן, אין תוכנית מסודרת לפתור את המצב הזה?
"לפני חודש וחצי בערך, כשהבנו שהתורים לא מתקצרים, אף שקיווינו שיהיה אחרת, ולא הצלחנו לקצר אותם באמצעים הרגילים. לכן החלטנו על תוכנית חירום, בדחיפה גדולה של שרת הפנים איילת שקד. אחד הוויתורים שעשינו הוא להעביר עובדים מ'אשרות' ל'נרשם'. בלשכות האוכלוסין יש שני סוגי עובדים, למעשה: עובדים במרשם שתכלס מוציאים תעודות זהות ודרכונים ועושים עוד פעולות שקשורות למרשם האוכלוסין; ועובדים שעוסקים במתן אשרות: קליטת עולים, איחוד משפחות ועוד. אפילו חשבנו לתת הארכות גורפות של אשרות. רק התחלנו עם זה, רק פרסמנו את ההודעה, וכבר נפלו עלינו המלחמה באוקראינה וכל הגל הזה. נפל עלינו תיק ענק. קליטת עולים לא קלה כמו הנפקת דרכון. זה תהליך ארוך יותר".

"התחלנו גם לקבל קהל בימי רביעי בבוקר, דבר שלא היה נהוג עד כה. בנוסף העברנו עובדים שמוכנים לעשות משמרות גם בהנפקה. קיבלנו מכסה לעובדים חדשים, אבל נדרש זמן להכשיר עובד. אני מתבייש בפני אזרחי מדינת ישראל שהם צריכים לחכות כל כך הרבה זמן. היינו במצבים שלתור נדרשו רק יומיים המתנה, ובעזרת השם נחזור לזה, אבל זה דרוש עוד קצת זמן".

מה אמור לעשות אדם שלא הצליח לקבוע תור לפני טיסה?
"הפתרון האחרון – שאנחנו לא ממליצים עליו בכלל, גם משום שהוא יקר וגם כי הוא קצר תוקף – הוא להגיע לנתב"ג ולשלם 815 שקלים לדרכון מהיר, שמתאים לשנה והוא חד-פעמי. זה פתרון חירום. אני ממליץ קודם כול לבדוק אם הדרכון שלך בתוקף, גם אם אתה קובע תור לעוד חצי שנה, או להיכנס בכל בבוקר ולתפוס תורים מזדמנים. אני מקווה שנצליח להתגבר על הפער ולתת לעם ישראל את השירות שמגיע לו".

יש לך הערכה מתי נחזור למצב נורמלי של תורים?
"אנחנו עושים כל מאמץ שבתוך חודשים ספורים נחזור למצב שהיה, ואני מקווה שאנחנו בכיוון הנכון. השאיפה היא שלקראת הנסיעות של אוגוסט והחופש הגדול המצב כבר יסתדר".