במשרד הכלכלה בוחנים האם יש להפעיל את הסעיף בחוק נגד חברות תעופה ישראליות בטענה כי הן מנצלות את הגל החדש של ביטולי הטיסות מצד החברות הזרות כדי להעלות מחירים בצורה מוגזמת - כך נודע ל-N12. הבחינה מגיעה בעקבות תלונות של ישראלים שטוענים כי הזמינו כרטיסי טיסה מישראל לקפריסין דרך ארקיע לימים הקרובים, ונתקלו בדרישות מחיר של כ-800 ואף 900 דולר לכרטיס לאדם.
לאור זאת ועל רקע ההתפתחויות הביטחוניות, במשרד הכלכלה דנים בהפעלת חוק הגנת הצרכן נגד חברות תעופה שמנצלות את ביטולי הטיסות להעלות מחירים בצורה מופרזת. הדיון מתמקד ספציפית בחברת ארקיע, וגורמים במשרד הכלכלה אומרים כי החברה סומנה כמי שמפריזה במחירים ועושקת את הציבור. הגוף האחראי על אכיפת הסעיף הוא הרשות להגנת הצרכן, הכפופה למשרד הכלכלה.
"אתמול (שבת) ביטלו לנו טיסה ממש 4 שעות לפני ההמראה", סיפרה ל-N12 ישראלית שנתקעה בסוף השבוע עם משפחתה בקפריסין. לדבריה, הכרטיסים היחידים שהצליחו למצוא היו בחברת ארקיע ומחירם נע סביב 800 דולר לכרטיס. למשפחה של 4 נפשות מדובר בהוצאה של כ-3,200 דולר.
לפי גורמים המעורים בנושא, במשרד בוחנים להפעיל את סעיף 3 א החדש בחוק הגנת הצרכן שאושר לאחרונה העוסק ב"איסור הפעלת השפעה בלתי הוגנת במצב חירום". הסעיף מקנה לשר הכלכלה, בהתייעצות עם שר האוצר, את הסמכות להגביל את היכולת של חברות במשק להעלות את מחיריהם של שירותים ומוצרים חיוניים במצב חירום.
ארקיע: "המחירים מנוהלים בהתאם לביקושים"
מארקיע נמסר בתגובה: "ארקיע כמו שאר חברות התעופה הישראליות מתמודדות בשנה האחרונה עם אתגרים רבים. כשהחברות הזרות בורחות ולא מעיפות מבט נוסף אל עבר הצרכן הישראלי, אלו החברות כחול-לבן שממשיכות לטוס כל עוד השמים פתוחים. בהמשך להמלצת הרשות האירופאית לבטיחות בתעופה, חברות זרות רבות הודיעו אתמול והיום על ביטולי טיסות לישראל. ארקיע שנרתמת להחזיר ישראלים הביתה, מגבירה את לוח הטיסות לאתונה ולרנקה. הטיסות יוצאות מהארץ ריקות בכדי להחזיר את מי שזקוק לחילוץ מאותם יעדים.
"לאור ביטולי צוותים של מטוסים חכורים, ארקיע נאלצת להעביר את הנוסעים למטוסי החברה, או למצוא להם חלופות אחרות. החברה מנהלת את מחירי הטיסות בהתאם לרמות הביקושים. במציאות בה אנו נמצאים ארקיע מחוייבת ללקוחותיה, פועלת ועושה כל מאמץ על מנת להחזיר את כולם הביתה בשלום".