במועצה הישראלית לצרכנות התקבלו לאחרונה מספר תלונות קבוצתיות מצד צרכנים בני גיל הזהב (אזרחים ותיקים), כנגד סוכנות הנסיעות "בשביל הזהב" המשווקת טיולים מאורגנים לבני הגיל השלישי. מהתלונות עולה חשש לכאורה להטעיה צרכנית ולהפרת חוק הגנת הצרכן.

בתוך כך, נראה כי החברה מנצלת לכאורה את כוחה אל מול הצרכנים הוותיקים, כאשר לאחר שרכשו את שירותיה לטיולים מאורגנים (ביניהם שיט נהרות, שייט לאיסלנד ועוד) ושילמו את מלוא הסכום שדרשה החברה, נדרשו לשלם "תוספת דלק" או "היטל דלק" זמן קצר לפני היציאה לטיול, כאשר תוספת התשלום עמדה כתנאי שבלעדיו לא יכלו הצרכנים לצאת לטיול (שכן הכרטיסים הוחזקו בידי החברה).

בנוסף, על פי המועצה הישראלית לצרכנות, תקנון החברה מתיר לה לכאורה לגבות את התוספת. התנהלות זו מהווה עבירה על חובת הצגת המחיר הכולל, תוך שימוש במצג שווא לפיו התשלום עבור היטל הדלק הוא מכוח הוראה שלטונית.

טיול מאורגן (צילום: צילום מסך מתוך ווטסאפ)
טיול מאורגן. אילוסטרציה|צילום: צילום מסך מתוך ווטסאפ

לאור העובדה כי מדובר בהטעיה חמורה המופנית כלפי בני הגיל השלישי, תוך ניצול חולשתם וניצול העובדה כי מועד הטיול שהזמינו קרוב, והסבירות לבטל את השתתפות בו נמוכה, ומנגד סירוב החברה להשיב לציבור הצרכנים את היטלי הדלק שנגבו מהם, מפרסמת המועצה אזהרה חמורה לציבור הצרכנים שלא לבצע הזמנות לטיולים בחברה זו, עד שלא תשנה דרכיה.

אזהרה זו מגיעה לאחר שלפני כשבועיים כבר פירסמה המועצה את פרטי המקרה, אך עד היום לא נעשה שינוי מהותי בהתנהלות.

מחברת "בשביל הזהב" נמסר: "האירוע הנקודתי המדובר, התרחש בשנה שעברה במהלך המלחמה באוקראינה, אשר בעקבותיה נרשמה עלייה משמעותית במחירי הדלק בעולם. אנו בדין ודברים מול הקבוצה על מנת להגיע להבנות בנושא ובוחנים כל מקרה לגופו. חברת בשביל הזהב הינה חברה וותיקה המארגנת עשרות טיולים ברחבי העולם לכלל הציבור מידי שנה ורואה תמיד את טובת הלקוח לנגד עיניה. במטרה להטיב עם לקוחותינו ולאחר מאבק עיקש מצידנו מול הספקים השונים, החלטנו כי אנו ניקח על עצמנו מעתה כל העלאה עתידית של מחירי הדלק עבור טיולים אותם אנו משווקים".