למרות הטענות על כך שהמחירים בבתי המלון ובתי האירוח ירדו בקיץ הנוכחי, רבים מבעלי העסקים אומרים כי מספר התיירים באילת נמוך מהצפוי, וכי באופן יחסי לשנים שעברו, מדובר בירידה שניתן להרגיש גם ברחובות העיר.
"בתקופה הזו של השנה אילת הייתה צריכה להיות מפוצצת בנופשים, אבל לאנשים אין כסף לחופשה משפחתית באילת והם מעדיפים לטוס לכרתים ולקפריסין שזולות מאוד ויש בהן יותר אטרקציות", מסביר גורם בענף התיירות, "הקיץ הזה התחיל חלש מאוד בעיר למרות שיש ירידה מסוימת במחירי בתי המלון ומקומות הלינה בעיר. אפילו הרבה בני נוער לא הגיעו, נסעו למקומות אחרים וזו מכה קשה לעיר. באופן עקרוני המצב בעיר חלש הקיץ".
אין ספק שהמצב הכלכלי משפיע מאוד על הישראלים שלא מוכנים יותר לקחת הלוואות כדי לבלות בחופשה באילת. בתגובה לכך, בתי המלון הורידו מחירים בניסיון להתחרות בקפריסין, ביוון, איי יוון ובבורגס. "אנשים לאט לאט מבינים שאין להם כסף, שהמצב הכלכלי גרוע. חלקם פדו קרנות השתלמות כדי לשרוד. אחרים לא מוכנים לקחת הלוואות בשביל לבלות חופשה משפחתית בעיר ומעדיפים טיולים יומיים בכל מיני מקומות בארץ כדי לחסוך בעלויות. החגורה התהדקה לה בשנתיים האחרונות מבחינה כלכלית. מחירי המזון עלו בצורה מטורפת והשכר נשחק וזה משפיע על הישראלים", מסביר בכיר בהנהלת אחד מבתי המלון באילת. "אני לא זוכר קיץ כזה הרבה שנים. בנוסף אין פרסום לאילת, המדינה לא משקיעה בתיירות בעיר לא משווקת אותה בכלל לא בארץ ולא בחו"ל אז מה הפלא שהישראלים מעדיפים לטוס לקפריסין. גם חו"ל, גם שופינג זול וגם חופשה משתלמת מבחינת זה שהם לא קורעים את הכיס".
>> מתחת לרדאר: הדברים שהכי שווה לעשות באילת בקיץ הזה
>> באילת מתכוננים לקיץ עמוס: "המשטרה תיתן מענה לכל מקרה שבו היא תידרש"
חבר מועצת העיר אילת, שמוליק שלם טוען גם הוא כי הממשלה מפקירה את התיירות בעיר."מתי פעם אחרונה ראית בטלוויזיה פרסומת על העיר אילת? אני כבר לא מדבר על שיווק ברחבי העולם שזה לא קיים כבר כמה שנים. שכחו מהעיר, הממשלה נטשה אותה. פעם היו משקיעים בהבאת תיירים לעיר, נותנים הטבות לחברות התעופה, היום גם את זה אין, כלום, שום דבר. תוסיף לזה את יוקר המחיה, אין מספיק אטרקציות והעיר מעט משעממת. יש את סיני הזולה וזו התוצאה שהעיר אילת מתדרדרת מבחינת תיירותית", אומר שלם. "אם מדינת ישראל לא תשווק את העיר אילת כמו שצריך ולא תדאג שיהיו פה אטרקציות, לא תדאג שהיא תהיה זולה ותתחרה על הכיס של הישראלי אז העיר תלך אחורה לצערי. זה לא הגיוני ש-12 מיליון ישראלים מבלים בחו"ל וארבעה מיליון תיירים מגיעים לארץ. מישהו צריך להתעורר לפני שנאבד את אילת".
באילת קיים חשש שנמל התעופה רמון יהפוך לפיל לבן בגלל אי הגעת התיירים לאילת וכמות נחיתות והמראות קטנה יחסית למה שציפו לה. לזה מתווספת הכוונה של משרד התיירות לבטל את הסבסוד בגובה של 60 אירו לכל נוסע-תייר שהוענק לחברות תעופה זרות שנוחתות באילת. מדו"ח שפרסמה התאחדות בתי המלונות בישראל נחשפת תמונה עגומה ביותר. נרשמה ירידה של 62 אחוז במספר התיירים הזרים שהגיעו לאילת בשנת 2022 לעומת 2019.
"את התיירים אנחנו כבר הפסדנו מזמן אילת יקרה להם מאוד. ואם נפסיד את הישראלים אז שדה התעופה רמון יהפוך לפיל לבן ואפשר לסגור את העיר. אין שיווק ופרסום לאילת כבר שנים רבות. לא בארץ ולא בעולם. משווקים את תל אביב וירושלים. אני כבר לא מדבר על בני הנוער שמעדיפים לבלות במסיבות בקפריסין, בבורגס ובאיי יוון וסימנו איקס על אילת בגלל שהיא יקרה עבורם", מסביר בעל דירות הארחה בעיר.
מנכ"ל התאחדות בתי המלון באילת, איתמר אליצור מציין כי התיירות השנתית באילת לא מסתמכת על תיירות מחו"ל אלא על נופשים ישראלים, ומסיבה זו העיר דווקא מצליחה לעמוד ביעדיה. כמו כן, הוא אומר כי העיר חווה תפוסה גבוהה בחודשי הקיץ, ולפי הצפי לחודשים הקרובים, אילת תסמן קיץ חזק מבחינה תיירותית. "בחורף חשובה מאוד התיירות והלינות מגיעות ל-20 אחוז מהלינות בעיר", הוא אומר. "בעבר היו נוחתות באילת מעל 60 טיסות שבועיות בתקופת החורף מכל אירופה בסבסוד המדינה ונחתו טיסות מרוסיה ואוקראינה אבל בגלל המלחמה זה הפסיק. בכל אופן התפוסה באילת גבוהה ותיירות החוץ היוותה אחוז נמוך מאוד בחישוב השנתי", מסביר אליצור ומוסיף, "בשנת 2019, שנת השיא של התיירות העולמית, נרשמו באילת 800 אלף לינות בעיקר בחורף שזה משמעותי לעיר. בקיץ מספר התיירים מחו"ל קטן משמעותית, ולכן לא ישפיע ולא קיים חשש שאילת לא תהיה בתפוסה מלאה".