בתוך פחות מ-24 נרשמו שני אירועים חריגים בטיסות של אל על: היום טיסת אל על 2521 LY שהייתה בדרכה לפראג, נאלצה לחזור על עקבותיה לאחר שאחד הנוסעים התפרע בטיסה, נהג באלימות כלפי צוות המטוס וסיכן את בטחון הטיסה והנוסעים. עם הנחיתה משטרת נתב״ג הוזעקה לשדה והורידה את הנוסע מהמטוס. כנגד הנוסע הוגשה תלונה לפתיחת הליך פלילי, כאשר המטוס צפוי להמריא מחדש לפראג בדקות הקרובות.
האירוע מצטרף לתקרית נוספת שהתרחשה אתמול (ד') בטיסת אל על מלוס אנג'לס לתל אביב מספר LY 006. במהלך הטיסה דייל של אל על ביקש מאחד הנוסעים לשבת במושב מטעמי בטיחות. הנוסע, ככל הנראה בשנות הארבעים לחייו סירב, החל להתפרע ולקלל את הדייל. הטייס, שחשש לביטחון הנוסעים, נחת במדריד והמשטרה בשדה התעופה עודכנה בתקרית.
שני האירועים הללו הציפו את את השאלה - למה אין בארץ רשימה שחורה של נוסעים שהתפרעו ושמי שנמצא בה מורחק מטיסות עתידיות לצמיתות, כפי שנהוג בארה"ב למשל.
"למה אין רשימה שחורה של נוסעים אלימים? זה לא תלוי בנו, כנראה שצריך לחוקק חוק בעניין הזה. אני בעד" , מציין אלון (שם בדוי), איש ביטחון בחברת אל על. "נוסע שמשתולל במטוס עלול לגרום לאסון. היום הנוסעים מבינים אותנו יותר ותומכים בהרחקת נוסע אלים. בעבר זה לא קרה. באחת הטיסות שהרחקנו נוסע הם מחאו כפיים לדיילים שלא ויתרו כי הם מבינים שהחיים שלהם בסכנה.
"כבר בעבר הרחוק התמודדנו עם מקרים קשים מאוד, אבל בשנים האחרונות האלימות כלפי צוות הטיסה (דיילים, מנהל טיסה או מאבטחים) הלכה והתגברה והיא מסכנת ממש את שאר הנוסעים ואת הצוות. היום המדיניות היא לגלות אפס סבלנות לא לקחת סיכונים מיותרים. נוסע שמתפרע, לא נשמע לנהלי בטיחות - עוצרים בשדה תעופה קרוב ומורידים אותו", טוען אלון. "לצוות הטיסה יש המון סבלנות כלפי הנוסעים והם סופגים לא מעט במהלך הטיסות אבל יש גבול וכשהוא נחצה הנוסע מורד מהמטוס בשדה התעופה הקרוב. נקודה. אנחנו לא רוצים נוסעים אלימים שיסכנו מטוס של מאות נוסעים".
אלה, דיילת לשעבר באל על מוסיפה: "במקרים חריגים של אלימות, הקברניט הוא זה שיש לו את הסמכות להתערב ולמעשה על המטוס יש לו סמכויות של שוטר. זה יכול להגיע למצב שהוא אוזק את הנוסע ולוקח לו את הדרכון. לאחר מכן, מדווחים למשטרה של המדינה בה נוחתים ומשם זה עובר לטיפול שלהם. ברגע שהמטוס נוחת, הנוסע נלקח על ידי המשטרה ורק לאחר מכן כל הנוסעים מורשים לרדת או שהטיסה יכולה להמשיך בדרכה".
בהתייחסותו לאירוע שהתרחש היום, מנכ"ל 'אל על' אביגל שורק אמר כי באל על "מצרים על אירועים מעין אלה הפוגעים באל על ובחווית הטיסה של לקוחותינו. אנו נוסיף ונפעל במדיניות נחושה של אפס סובלנות, באירועים בהם נוסע נוהג באלימות ומסכן את בטיחות הנוסעים והצוות. אנשי אל על הם אנשים מסורים מאוד ובעלי תודעת שירות מצוינת ולא נאפשר פגיעה בשלומם וביטחונם".
עוד מציינים באל על שלאחר השלמת התחקיר והבהרת הפרטים שהובילו לאירוע, החברה תבחן שימוש בכלים הנוספים העומדים לרשותה, ובכלל זה, הכנסת הנוסע ל"רשימה השחורה" שמשמעותה איסור טיסה באל על בעתיד, ואף הגשת תביעה בגין הנזקים שנגרמו (לכאורה) לחברה, וזאת על מנת למצות את הטיפול בנושא.
אפס סובלנות: זה מה שקורה בארה"ב
חברות התעופה בכל רחבי העולם נאלצות להתמודד עם עלייה במקרי האלימות וההתפרעיות במטוסים בשנים האחרונות. לא מעט מכך נובע בעקבות עניינים הקשורים לעטיית מסכות לאחרונה דווח גם על נוסע ישראלי שהתפרע בטיסה שעשתה דרכה מניו יורק לתל אביב בטיסה של אמריקן איירליינס, ונאלצה לנחות באתונה.
כפי שפורסם במקור בחדשות תעופה, ארצות הברית רושמת זינוק חד בהתפרעויות והתנהגות בלתי הולמת של נוסעים בטיסות, כך על פי נתוני מנהל התעופה הפדרלי של ארצות הברית (FAA). בסך הכל, מינהל התעופה הפדרלי רשם 5,981 מקרים של התנהגות סוררת מצד נוסעים בשנת 2021, כאשר קרוב ל-72 אחוזים מהתקריות נבעו מסירובי עטיית מסכה במטוסים. כתוצאה מכך, ה-FAA מציין כי ניהל כמעט 1,100 חקירות של נוסעים בעיתיים בשנה שעברה, יותר מאשר בשבע השנים הקודמות ביחד.
שרה נלסון, נשיאת איגוד הדיילים בארצות הברית, העידה בפני הקונגרס בספטמבר האחרון כי 61 אחוזים מהאירועים עד אותה עת, כללו נוסעים שהטיחו השמצות גזעניות, סקסיסטיות או הומופוביות לעבר צוות המטוס.
עד כה, חברות תעופה שמרו על "רשימות שחורות" פרטיות משלהן, שבהן מופיעים נוסעים שאינם מורשים לטוס יותר עם החברה. זאת בזמן שהן מסרבות לחלוק את אותה רשימה עם חברות התעופה האחרות.
נכון להיום, ה-FBI כבר שומר על "רשימה שחורה" של נוסעים שלהם אסור לעלות לטיסה, אך הרשימה מורכבת כתת-קבוצה של מסד הנתונים העוסק בטרור, כאשר בדרך כלל היא משמשת רק לאלה הנחשבים כמהווים איום על התעופה האזרחית או הביטחון הלאומי. כמו כן, אם בעבר הנוהל של טיפול בנוסעים סוררים עבר דרך אזהרות, ייעוץ ועונשים אזרחיים, הרי שהיום מדיניות 'אפס הסובלנות' דורשת אכיפה משפטית נוקשה.
כעת, לאור הזינוק החד, שוקלות הרשויות האמריקאיות שוקלות להרכיב רשימה פדרלית כללית של נוסעים שלא יורשו לעלות יותר על טיסות, זאת בשל התנהגות עבר שלהם שהייתה בעייתית ומסוכנת. בקמפיין חדש של מדיניות 'אפס סובלנות', הוחלט להגדיל את הקנס על התנהגות בלתי הולמת מ-25 אלף דולרים, לסכום הגבוה של 37 אלף דולרים.
הדרישה לרשימה גדולה ומשותפת, מגיעה גם על רקע אי-הסמכות של מנהל התעופה להעמיד את אותם נוסעים לדין: "בעוד שה-FAA גבתה קנסות מנוסעים סוררים אין לה סמכות להעמידם לדין. מדי שבוע אנחנו רואים מצבים בהם התבקשו גורמי אכיפת החוק לפגוש את המטוס ב׳גייט׳ בעקבות תקרית סוררת. במקרים מסוימים, דיילים שדיווחו על אירוע כזה היו נתונים לתקיפה פיזית ואף שנוסעים שהיו עדים לאירוע רואיינו על ידי המשטרה המקומית, אותם נוסעים סוררים שוחררו ללא אישומים פליליים".