הממשלה החליטה לדחות בכמה ימים את ההחלטה על ההצעה של שרי התחבורה והאוצר בשיתוף יו"ר ועדת הכלכלה, להשתתפות המדינה במימון פיצוי לנוסעים במקרה של ביטול טיסות לארה"ב וקנדה. ההצעה, במסגרת חוק עידוד התעופה בזמן מלחמה, נועדה להרחיב את היצע הטיסות לצפון אמריקה, להגביר את התחרות ולתרום להורדת מחירי הכרטיסים. ההשתתפות של המדינה תהיה אך ורק לחברות תעופה שיוסיפו לפחות 2 טיסות שבועיות ליעדים אלו. ההשתתפות תהיה בגובה של 50 אחוזים מסך הפיצויים של החברות.

> במטרה לעודד חזרת חברות תעופה זרות - בממשלה מתקנים את חוק טיבי

כזכור, מעל לשנה שחברת אל על היא המפעילה היחידה של הטיסות לצפון אמריקה, ועל מנת לעודד עוד חברות תעופה ישראליות (ישראייר וארקיע הביעו עניין) לטוס גם ליעדים אלה, ובכך להגביר את התחרות, הממשלה תתקצב ותעניק רשת ביטחון לחברות התעופה במקרה שייאלצו לפצות את הנוסעים בגלל ביטול טיסות. גובה התקציב יעמוד על 15 מיליון שקלים עד אוקטובר 2025. 

בעבר, הדגיש מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, את הקשר הישיר בין הצורך בהקלות בחוק לבין יכולת החברה להפעיל טיסות נוספות ליעדים כמו ארה"ב. ישראייר שוקלת להפעיל 6 טיסות שבועיות לניו יורק במטוס חכור. יחד עם זאת, על פי סירקיס, להפעיל טיסות לארה"ב בימים אלה, זה "יותר גרוע מלהמר בקזינו בבטומי".

טיימס סקוור ניו יורק (צילום: KarlosWest, shutterstock)
ניו יורק מתקרבת? נותר להמתין להחלטת חברות התעופה|צילום: KarlosWest, shutterstock

בתוך כך, על פי ההחלטה, ייהנו מהסיוע חברות תעופה המפעילות טיסות סדירות וישירות בין ישראל לארה"ב וקנדה באמצעות מטוסים רחבי גוף. כדי להיות זכאיות לסיוע, החברות יידרשו להגדיל את היקף הפעילות שלהן ליעדים אלה בשתי טיסות שבועיות לפחות לכל יעד, בהשוואה לרבעון האחרון של 2024.

מטרות ההחלטה שהובילו השרים רגב וסמוטריץ' הן הרחבת היצע הטיסות לצפון אמריקה וחיזוק הקשר הכלכלי והעסקי עם ארה"ב וקנדה; הגברת התחרות באמצעות עידוד חברות תעופה נוספות להפעיל טיסות ישירות במטוסים רחבי גוף והורדת מחירי הכרטיסים, אשר רשמו עלייה דרמטית בעקבות המלחמה וצמצום הפעילות.

חשוב לציין, אם וכאשר ההחלטה תתקבל זה עדיין לא אומר שחברות ארקיע וישראייר יפעילו את הטיסות המדוברות, אך זה יקדם את ההחלטה שלהן בעניין. 


בנוסף לזאת, לאחרונה דנו בכנסת על תיקון חוק שירותי התעופה (חוק טיבי) שנועד לתת פיצוי לנוסעים שטיסתם בוטלה או נדחתה. במסגרת תיקון החוק, על מנת לעודד חברות תעופה זרות לחזור לישראל ולא לפחד מפיצויים גבוהים שיאלצו לתת במקרה הצורך, חברות לא יהיו חייבות לפצות נוסעים בתאריכים ספציפיים, לרבות תאריכים רטרואקטיביים. נכון לעכשיו תיקון חוק זה עדיין לא עבר בקריאות השונות.