כ–50 דקות טיסה מפרידות בין תל אביב לאילת. הטיסה אמנם נמשכת פחות משעה - אך משפחה שרוצה לנפוש בעיר הדרומית ולא רוצה לנסוע שעות במכונית תצטרך להוציא מאות שקלים על הטיסה. לעומת זאת, מי שירצה לטוס בחורף לאילת ממזרח אירופה ישלם כיום כ–100 דולר בחברת הלואו־קוסט האירית ריינאייר.
לפני כחודש הודיעה ריינאייר שתפעיל טיסות ממזרח אירופה לאילת בעונת החורף הקרובה. לפי לוח הטיסות שהציגה, תפעיל חברת התעופה שש טיסות שבועיות מבודפשט, קובנה וקרקוב לנמל התעופה עובדה, במחירים נמוכים שאתם היא מזוהה - החל ב–30 יורו לכיוון.
כמו בכל טיסות הלואו־קוסט, מחירים אלה אינם כוללים העלאת מזוודה לבטן המטוס, מזון ושתיה או אפשרות לבחור את המושב במטוס. ועדיין, אם משווים אותן לטיסות הפנים שמפעילות ארקיע וישראייר לנמל התעופה באילת, המחירים דומים מאוד, אף שהטיסות ממזרח אירופה לעיר הנופש הדרומית של ישראל אורכות 4–4.5 שעות.
מהשוואה שערכנו למחירי הטיסות בנובמבר ודצמבר לאילת מתל אביב וממזרח אירופה עולה כי מחיר טיסה מקרקוב לנמל התעופה עובדה בחברת ריינאייר הוא 310–360 שקל (תלוי במועד), לא כולל עלות מזוודה של כ–140 שקל הלוך חזור. לעומת זאת, מחיר טיסת ארקיע מתל אביב לאילת ובחזרה הוא 380–500 שקל ובחברת ישראייר המחיר הוא 390 שקל באותם תאריכים (כולל עלות מזוודה).
בטיסות קרקוב־אילת לעומת תל אביב־אילת המחירים שישלמו הישראלים דומים לאלה שישלמו האירופים. מחיר הטיסה מקרקוב הוא כ–350 שקל, וחברות התעופה הישראליות גובות 380–500 שקל, בהתאם לשדה התעופה שממנו יוצאת הטיסה - נתב"ג או שדה דב.
כבר כמה שנים שריינאייר שוקלת להפעיל טיסות לישראל, אך עד לפני חודש הדבר לא הגיע לכדי הסכם חתום, מכיוון שאחד התנאים שהעמידה חברת ריינאייר להפעלת קווים אלה הוא הטבות כספיות ממשרד התחבורה. את ההטבה הזו היא קיבלה בסופו של דבר ממשרד התיירות, שהקציב 15 מיליון שקל לתמרוץ חברות תעופה וסיטונאי תיירות שיפעילו טיסות ישירות לאילת בחורף הקרוב. המענק לחברות יהיה 45 יורו לנוסע, ועד 80 אלף נוסעים בסך הכל בעונת החורף 2015–2016. לסכום זה הוסיפה התאחדות המלונות באילת מענק של 15 יורו לכל נוסע שתקבל ריינאייר, כך שהתגמול לחברת התעופה מסתכם ב–60 יורו לנוסע - מרכיב חשוב שמאפשר לחברות הלואו־קוסט לשווק את הטיסות שלהן בזול - סכום שאותו חברות התעופה הישראליות לא מקבלות.
"שנת האילתים"
"אני טוען שזו שנת האילתים", אומר ארז בוסו, מנכ"ל smartair, אתר להזמנת טיסות לחו"ל. "במרחק של שעה נסיעה מהם, בשדה התעופה עובדה, ייפתחו עוד יעדי טיסה לחו"ל, וככל שההיצע יהיה גדול יותר, כך יהיה זול יותר לטוס מישראל לחו"ל. אנחנו שומעים שגם חברת פגסוס שוקלת להיכנס לאילת עם שלוש טיסות שבועיות, ומהלך כזה יפתח את אילת לכל אירופה. זה ישנה את כל המפה, שכן איסטנבול היא רק תחנת ביניים ויהיה יותר זול לטוס מאילת לאירופה עם טיסת המשך. לאילתים ייפתחו אפשרויות רבות, והם יתחילו לגלות אירופה זולה יותר. נותר לקוות שהקווים שנפתחים עכשיו ישרדו וגם ימשיכו לשנים הבאות".
גיל סתיו, סמנכ"ל השיווק והמכירות של קבוצת ישראייר, מסביר כי "חשוב להבין שכשמבצעים השוואה שכזו לא מדובר בהשוואה של 'תפוחים לתפוחים'. המחירים של טיסות הלואו־קוסט מתייחסים לנחיתה בשדה התעופה בעובדה. מדובר על שדה תעופה שמרוחק מאילת, ועלות המוניות ממנו לאילת ובחזרה מגיעה למאות שקלים. המחירים של טיסות הלואו־קוסט אינם כוללים עלות מזוודה או תשלום בכרטיס אשראי - תוספות שכמעט מכפילות את המחיר הראשוני שמופיע בעלות כרטיס הטיסה. כך שאם מסתכלים על העלות הכוללת עד להגעה למלון באילת, המחירים גבוהים משמעותית, בוודאי מול החברות הישראליות, שנוחתות בעיר עצמה והמחיר שלהן כולל מזוודה".
סתיו מוסיף כי "ברור לכל שבמחיר של 50 דולר לכיוון חברת התעופה מפסידה המון כסף, מכיוון שמדובר בפתיחת קו חדש מציגות חברות הלואו־קוסט מחירים אטרקטיביים לכאורה בזמן החדרת המוצר לשוק, עם מלאי מקומות מוגבל. נתון משמעותי נוסף הוא עלות המלון. לרוב תייר ישלם יותר על המלון מאשר לקוח ישראלי, מצב שמאפשר לספקים בחו"ל להרכיב חבילות לתיירים שכוללות טיסה ומלון, ובכך להתחייב לכמות מושבים גדולה על הטיסות ולהקטין את הסיכון לחברת התעופה.
"גם אצל חברות התעופה הישראליות ניתן למצוא תאריכים ומבצעים שבהם המחירים של טיסה בלבד נמוכים משמעותית, אולם ללא ספק העסקה המשתלמת ביותר בטיסה לאילת היא רכישה של חבילה הכוללת טיסה ומלון. בחבילות כאלה המרכיב של מחיר הטיסה נמוך משמעותית, ולעתים מסתכם בתוספת של עשרות שקלים בלבד למחיר המלון".
מארקיע נמסר בתגובה כי "הכרטיסים במחירים הנמוכים בחברות לואו־קוסט הם בכמות קטנה יחסית, ורק אם מזמינים מוקדם מאוד - ארבעה חודשים מראש במקרה זה. במועד הזמנה ריאלי של נוסע סביר - המחירים שונים. כאמור, מצאי הכרטיסים הזולים הוא קטן ולצורכי שיווק בלבד. החברות הישראליות אינן חברות לואו־קוסט. לחברות אירופיות, שפועלות ללא מגבלות טיסה, נתיבים ושכנים עוינים, כמו גם ללא התאגדויות ועדים ועם כוח עבודה זול - יש יכולת להיות זולות מאוד. יכולת זו אינה קיימת בישראל, בחברות בעלות סטנדרט גבוה בכל תחום.
הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker
עקב התנגדות משרד התחבורה: נדחה הדיון על תוכנית סיוע לתעשיית התיירות במצבי חירום
האם שדה התעופה עובדה ישבור את השוק?