לפני מספר שבועות הגיעו לאילת שלושה בכירים במשרד ברשות ממשלתית גדולה כדי לבדוק באופן ספונטני את הדופק התיירותי של העיר. המטרה שלהם הייתה לברר עם בעלי העסקים והמלונות בעיר מה דעתם על כך שלא מגיעים תיירים מחו"ל לעיר. השלושה סיירו בעיר במשך כמה ימים, נפגשו עם בעלי חנויות במרכזי הקניות הגדולים, שוחחו עם מנהלים בכירים בבתי מלון והגיעו למסקנה: אילת לא רוצה תיירים מחו"ל. למעשה, העיר הדרומית לא זקוקה להם והם אינם פקטור בכלכלה המקומית. גם בלי התיירים העיר שגשגה והמלונות היו בתפוסה מלאה כל הקיץ, במספרים הקרובים לתקופה של טרום הקורונה (בשנת 2019) מבחינת נופשים.

"האילתים בגדול לא רוצים תיירים בעיר. הם מעדיפים את הישראלים שמבזבזים בלי הכרה בקניונים, ברשתות הפארם ובחנויות החשמל", אומרת ר', אחת מהבכירים שסיירו באילת. "מבחינתם התיירים מחו"ל חסכנים ומחושבים עד לרמה של השקל. הם יעדיפו לישון בחופי הים בשקי שינה מאשר לשלם עבור חדר בבית מלון, שיקר פי כמה מבתי מלון בקפריסין, אנטליה, בורגס וכרתים. לזרים מחו"ל אין כוח קנייה כמו לישראלים שבלעדיהם אין זכות קיום לעיר ולמרכזי הקניות".

חוף אילת (צילום: Boris Stroujko, shutterstock)
הישראלים מגיעים לאילת ומבזבזים הרבה יותר מהתיירים|צילום: Boris Stroujko, shutterstock

גם כאשר תיירים בודדים מגיעים לאילת מחו"ל, הם לא מבזבזים כסף על קניות מאחר והמחירים בעיר גבוהים. אותו מצב מתקיים גם במסעדות שמלאות רק בישראלים. "בעלי העסקים, מתחמי הקניות ובעלי המלונות לא בונים על התיירים בכלל. כוח הקנייה נמצא אצל הישראלים", טוען גורם בענף התיירות באילת. "כלכלית לא הרגשנו את התיירים בעיר. היו כאלה שהגיעו ממזרח אירופה וישנו בשקי שינה בחופים בעיר כי החדרים אפילו בבתי המלון הפשוטים היו יקרים להם מאוד. הם אכלו משולשי פיצות והיו כאלה שקפצו לאכול בבית התמחוי בעיר כי נגמר להם הכסף".

אילת (צילום: trabantos, shutterstock)
המלונות והעסקים מלאים רק בישראלים|צילום: trabantos, shutterstock

הסבסוד לתיירים בוטל – העסקים כרגיל

לאחרונה משרד התיירות הפסיק את הסבסוד להטסתם של תיירים מחו"ל לנמל התעופה רמון, בין היתר בגלל שלא מעט מהם עוברים ישירות לירדן או לסיני. הדבר תואם את פעולות השלטונות בירדן שמעודדים את הגעתם של תיירים לעקבה ולאתרי תיירות במדינה בשורה של הטבות שניתנות לתיירים ולחברות הנסיעות, ובכך מושכות אותם לחופשה שבלאו הכי זולה בהרבה מזו שבאילת. החשש כעת הוא שנמל התעופה רמון, שבו הושקעו כשלושה מיליארד שקל, יהפוך לפיל לבן.

"ישראלים יעשו כמעט הכול לצאת לחופשה משפחתית באילת. יקחו הלוואות מהבנק, יפרסו תשלומים, יוציאו הרבה מאוד כסף עבור בגדים, טלפונים סלולריים, בשמים ואטרקציות לילדים. השופינג זה חלק מהדי.אן.אי שלנו בניגוד לתייר מחו"ל שינסה לחסוך כל אירו והוא הרבה פחות בקטע של מלונות 'השופוני' ועולמות השופינג", מדגיש בכיר בענף התיירות בעיר. "לכן אני לא מבין על מה כל המהומה שמשרד התיירות ביטל את הסבסוד לתיירים שרוצים לנחות ברמון. גם ככה הם לא היו ולא יהיו פקטור בכלכלת העיר. בלי התייר הישראלי אילת תקרוס, נקודה. יש ישראלים שמגיעים שלוש וארבע פעמים בשנה לאילת. תייר מגיע פעם אחת לאילת ויותר לא יחזור אליה".

נמל התעופה רמון (צילום: הילה ויסמן)
נמל התעופה רמון עומד כמעט כמו פיל לבן|צילום: הילה ויסמן

לדבריו של יזם תיירות באילת שניתח את המצב לגבי אי-הגעתם של התיירים לעיר, גם אם היה סבסוד של 100 אירו לכל תייר ולא 65 כפי שהיה קודם לכן, האילתים למעשה יעדיפו את הישראלים הבזבזנים שמשאירים אצלם הרבה מאוד כסף ובזכותם מרכזי הקניות מלאים. "הישראלי הוא בזבזן הרבה יותר מהתייר. בכל מקום בעולם תראה ישראלים מרוקנים חנויות בגדים ונעליים. לדעתי הם אלופי הבזבזנים בעולם. לישראלים יש כסף וגם כשאין הם מגהצים בלי סוף בכרטיסי האשראי", מסביר אותו יזם ומוסיף, "המלונות באילת אוהבים את הישראלים. הם ישלמו על חדרים במלונות חמישה כוכבים יוקרתיים ולא יחסכו. גם בחו"ל לרוב אוהבים את התייר הישראלי כי הוא ישאיר הרבה כסף בכל מקום. התייר מחו"ל יעדיף את עקבה, סיני וקפריסין שנחשבות להרבה יותר זולות לא רק במחירי בתי המלון, אלא גם ביוקר המחיה. לכן גם אם יחזירו את הסבסוד, התיירים יעדיפו את עקבה ולא את אילת. הנופש ישראלי הוא העוגן הכלכלי של העיר".