262 נוסעים שנתקעו במהלך החודשים האחרונים בשדה התעופה בברלין ב-12 טיסות שונות שהפעילה חברת "ריינאייר", תובעים מהחברה פיצוי של 3.14 מיליון שקל עקב מחדלים שגרמו להם לרכוש כרטיסי טיסה חדשים.

הפרשה נחשפה לראשונה ב-mako, כשלפי הטענות, חברת ריינאייר, בעיקר בנמל התעופה של ברלין, סוגרת את דלתות המטוס לפני שכל הנוסעים הצליחו להגיע למטוס, במרבית המקרים גם כשאותם נוסעים הגיעו שלוש שעות מראש. לפי טענותיה של חברת התעופה להאשמות שעלו נגדה, הסיבה לעיכובים מעולם לא היו קשורים אליה, אלא לדרישות הביטחון של הרשויות הישראליות.

כעת נוסעים שנתקלו בתופעה החליטו להתאגד נגד חברת התעופה האירית. על פי כתב התביעה שהגיש עו"ד אשר רוטבאום נגד ריינאייר לבית המשפט המחוזי מרכז-לוד נטען כי במקרים המדוברים, בעיקר בנמל התעופה של ברלין, דלפקי החברה נפתחו באיחור ניכר, מה שגרם לעומס רב על עמדות הצ'ק אין בנוסף לבדיקות ביטחוניות. על פי הטענות, כאשר הנוסעים הגיעו כבר לשער העלייה למטוס נאמר להם על ידי נציגי החברה שהם לא יוכלו לעלות לטיסה ועליהם לחכות לקבלת המזוודות שלהם שהורדו מהמטוס.

ישראלים תקועים (צילום: ניצן כרמלי)
הנוסעים לא הורשו לעלות לטיסה חזרה ארצה. נמל התעופה של ברלין, דצמבר 2022|צילום: ניצן כרמלי

"דלפקי החברה נפתחו באיחור של שעתיים. בגלל מחדלי החברה הגענו באיחור לשער העלייה. יכלו להעלות אותנו לטיסה אבל החברה העדיפה שנחכה 45 דקות בשדה עד שיורדו לנו את המזוודות מהמטוס. בזמן הזה יכלו להעלות אותנו למטוס. זה אבסורד. זו החלטה בלתי סבירה שגרמה לנו לרכוש כרטיסי חדשים על חשבוננו. נאלצנו גם לשכור דירות ולהישאר בבתי מלון עד שמצאנו טיסות מאוחרות", אמרו הנוסעים בכתב התביעה.

עוד נטען כי הנוסעים שבלאו הכי התעכבו בגלל העומס בדלפקי החברה, נאלצו לעבור שתי בדיקות ביטחוניות מבלי שהחברה עדכנה אותם בעניין מראש. "הגענו שלוש-ארבע שעות לפני הזמן אבל הדלפקים נפתחו באיחור ובשום מקום לא עדכנו אותנו שיש שתי בדיקות ביטחוניות, מה שגרם לעיכוב נוסף", טענו הנוסעים. "מה עוד שהטרמינל בשדה התעופה נמצא במרחק של 2.5 ק"מ אז לא ברור איך החברה חשבה שבזמן קצר מאוד נגיע בזמן לשער העלייה".

עו
עו"ד אשר רוטבאום|צילום: מירב פלברג, יחצ

בכתב התביעה הנוסעים מייחסים לחברה שורה של מחדלים וכשלים שגרמו להם לא לעלות על הטיסות ועל כך שנאלצו לממן מכיסיהם את עלות רכישת הכרטיסים החדשים וכן לינה בבתי מלון ודירות. "לחברה היה אינטרס כלכלי שנישאר בברלין כדי שנרכוש כרטיסים ממנה", הוסיפו הנוסעים, "מה שחשוב להדגיש זה שלא מדובר באירוע חד פעמי אלא ב-12 טיסות שונות שבהן פעלה החברה באותה שיטה".

נתון מעניין שנחשף בתביעה הוא כי בדרך כלל בכל טיסה של חברת תעופה כשלושה אחוז מהנוסעים לא עולים למטוס, אבל אצל ריינאייר הנתון קופץ ל-12 אחוזים. לטענת התובעים, אחת העובדות שמחזקת את התביעה היא שבעקבות המקרים החברה חידדה נהלים והחלה לכרוז לנוסעים ועידכנה את הזמנים שלפיהם הנוסעים צריכים להגיע. 

עו"ד רוטבאום פנה לנציגיה של חברת ריינאייר בדרישה לפיצוי לנוסעים, אך זו שללה את ההאשמות נגדה ודחתה את הבקשה. לגבי התביעה של הנוסעים, החברה טרם הגישה כתב הגנה בנושא.