נמל התעופה בן גוריון לא יוכל לעמוד בקרוב בעומסים הצפויים, ואם לא יקומו לו נמלי תעופה משלימים יהיה קושי לתת מענה לנוסעים ומחירי הכרטיסים יעלו. כך עלה אתמול (שלישי) מדיון בוועדה לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל בנושא "שדה תעופה אזרחי משלים נתב"ג".

לפי נציג החשב הכללי באוצר, שי ששתיאל, "עד 2050 אנו צופים ביקוש של בין 60 ל-74 מיליון תנועות נוסעים בשנה. נתב"ג כבר היום לא עומד בעומס – רואים את זה בתורים. נצטרך עוד שני שדות תעופה בהקדם".

את דברים אלה חיזקה גם רכזת תחבורה באגף תקציבים באוצר, ספיר איפרגן: "נתב"ג יכול לעמוד בעד 30 מיליון תנועות בשנה, ואנחנו כבר רואים את הקושי בלעמוד במספרים הללו. להקים שדה תעופה נוסף לוקח כעשר שנים – זה אומר שזה ממש 'מעבר לפינה'. זה גם אומר שצריך לפתח שני שדות תעופה במקביל – בצפון ובדרום".

נתב
הקמת נמל חלופי היא עניין קריטי. נתב"ג|צילום: Stanislav Samoylik, shutterstock

הקמת נמלי תעופה בין-לאומיים חלופיים היא נושא שכבר דובר לגביו שנים רבות בוועדות בכנסת, עם תקציבים של מיליונים שתמיד הגיעו למבוי סתום. וועדות שקמו כדי למצוא אתרים מתאימים לפיתוח נמלי התעופה המליצו על מספר מוקדים בארץ שיוכלו לפזר את מסת הנוסעים ביניהם, כשנאמר כי עד 2027 נתב"ג יגיע לקיבולת המרבית של 30 מיליון נוסעים בשנה.

"אני שנתיים חברת כנסת וזה הדיון העשירי שלי בנושא. טוחנים מים. הנגב הוא 60 אחוז ממדינת ישראל אבל מתוקצב הרבה פחות. שדה תעופה בנגב הוא גיים צ'יינג'ר ויכול להביא עתיד של תקווה. הנגב הוא העתיד של מדינת ישראל. נמאס לנו מפטפטת", אמרה בדיון חברת הכנסת יסמין סאקס פרידמן, מ"יש עתיד". 

מירי רגב, שרת התחבורה, רגב, הליכוד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
תומכת בהקמה אך לא ברור מתי. שרת התחבורה מירי רגב|צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כבר לפני כחודש דווח על כך ששרת התחבורה מירי רגב תומכת בפיתוח של שני נמלי תעופה משלימים לנתב"ג, אחד בצפון ברמת דוד והשני בנבטים שבדרום. על פי מקורבים לשרה רגב, משרד התחבורה מתכוון לתמוך בהקמת שני נמלי התעופה, אך עדיין לא ברור מתי הדבר יקרה ואם בכלל.

שני נמלי התעופה המדוברים ישרתו את מיליוני התושבים שמתגוררים באזורים אלה וגם יביאו לפיתוח כלכלי, ובעוד שהרחבת נמל התעופה ברמת דוד מלווה לעיתים בהתנגדויות, בנגב דורשים לשים את נמל התעופה של נבטים בראש סדר העדיפויות. "מושכים את זה יותר מדי זמן ואני אומר לכם באחריות שאין מקום יותר טוב מנבטים. בנבטים יש מגדל פיקוח, יש מסלול ארוך, צריך להסתכל 20 שנים קדימה. כל התירוצים הביטחוניים זה פייק ניוז. כולם צריכים לצאת מאזור הנוחות שלהם – זה אסטרטגי וזה גם יציל את הנגב", אמר חבר הכנסת אלמוג כהן, מעוצמה יהודית, בדיון.