בשבועות האחרונים החלה אופטימיות זהירה בכל הנוגע לחזרת הטיסות מנתב"ג, אחרי שבמשך חודשים ארוכים פעלו בעיקר חברות התעופה הישראליות - אל על, ישראייר וארקיע, לצד כמה חברות תעופה בין-לאומיות בודדות. כמה מהחברות שחזרו לפעול בארץ הן חברות גדולות כמו אייר פראנס, לוט, בלו בירד וקבוצת לופטהנזה, ונראה שהמצב מתחיל לחזור לשגרה. 

יחד עם זאת, בימים האחרונים אנחנו עדים למגמה הפוכה לחלוטין - לאחר שלא מעט חברות הודיעו שיחזרו לישראל רק בעוד חודשים רבים, הרבה אחרי פסח ועונת הקיץ. כך למשל, חברת אמריקן איירליינס האמריקאית הודיעה שתחזור רק בסוף אוקטובר והיא מצטרפת ליונייטד ודלתא שלא ברור מתי ינחתו כאן.

אמריקן איירליינס (צילום: Edu Perez, shutterstock)
תחזור רק אחרי פסח והקיץ. אמריקן איירליינס|צילום: Edu Perez, shutterstock

בנוסף, חברת וירגי'ן הבריטית הודיעה אתמול שתחזור לארץ רק בספטמבר. חברת ריינאייר, ענקית הלואו קוסט, שכבר חזרה לפעול בחמישה קווים בארץ, התקפלה וביטלה מחדש את כל הטיסות שלה לחודשים הקרובים. נראה שגם איזי ג'ט לא תחזור בקרוב וגם אייר סיישל הודיעו על ביטול הטיסות לארץ, שעות בודדות לפני ההמראה הראשונה שהיתה אמורה לבשר את החזרה המיוחלת.

למה חברות התעופה לא חוזרות כבר?

למרות התחושה שהסיכון בתל אביב קטן בחודשים האחרונים ושיש לא מעט חברות שחזרו, המצב הביטחוני הלא יציב בארץ מונע ממרבית חברות התעופה לחזור ולתכנן קדימה את לוח הטיסות שלהן. חשוב לקחת בחשבון שחברה שמודיעה על חזרה לישראל, רוצה להיות בטוחה שהטיסות יתקיימו כמתוכנן לאורך זמן והיא לא תצטרך לבטל אותן בהמשך ולטפל בפיצויים שונים.

לזה צריך להוסיף את העובדה שהביקושים לארץ וממנה נמוכים מאוד גם בימים אלה, עם כ-30 אלף נוסעים בלבד ביום. בנוסף, הביטוח של הטיסות יקר היום וכל טיסה לישראל עולה יותר כסף לחברת התעופה. סיבה נוספת ולא פחות חשובה, היא שהצוותים שמפעילים את הטיסה לא שמחים לטוס לארץ בימים אלה, במיוחד כשמדובר בצוותים שצריכים לישון כאן.

בריטיש איירווייז (צילום: גיא וקס)
מצאו פתרון יצירתי. בריטיש איירווייז|צילום: גיא וקס

לאחרונה, בבריטיש איירווייז, שצפויה לחזור לישראל ב-1.4, מצאו פתרון יצירתי לבעיית השינה של הצוותים.  בחברה הודיעו שהטיסות לארץ יעצרו בקפריסין על מנת שהצוותים יוכלו להתחלף ולא יהיו מחויבים לישון בישראל. למרות היצירתיות, מדובר בפתרון לוגיסטי מורכב שלא כל חברות התעופה יוכלו לעמוד בו. כך למשל, החברות מארה"ב יוכלו לחזור לארץ רק כאשר הצוותים שלהם יסכימו גם לישון כאן.

בינתיים כולנו משלמים יותר

מלבד לעובדה שמספר מצומצם של חברות תעופה מעיד על מספר מצומצם יותר של יעדים אליהם ניתן להגיע מהארץ, הבעיה המרכזית בכך שלא מעט חברות לא חוזרות, היא המחיר של הטיסות. נכון להיום, לכל יעד טיסה יש מעט יותר אופציות, כלומר מעט יותר מושבים פנויים, מה שמוביל לכך שכל כרטיס עולה יותר.

ריינאייר איטליה (צילום: Matej Kastelic, shutterstock)
ריינאייר חזרה ואז ביטלה מחדש. בינתיים כולנו משלמים יותר|צילום: Matej Kastelic, shutterstock

כך למשל, לארה"ב יש כיום רק חברה אחת שטסה, במקום 4. כך גם לבריטניה. גם החברות הספרדיות וההולנדיות עדיין לא חזרו וההיצע קטן יותר.

בנוסף, חברות הלואו קוסט, שתמיד מושכות את המחיר למטה ומחייבות גם את החברות הגדולות ליישר קו, עדיין לא נחתו כאן (מלבד לבודדות). וזו שכן חזרה, ריינאייר, עשתה סיבוב פרסה מסיבה לא ברורה. אנחנו נמשיך לחכות.