יום שני השבוע. עשר בלילה. מטוס של חברת טורקיש איירליינס נוחת בנתב"ג בטיסה ישריה מאיסטנבול. בימי אוגוסט העליזים נטולי קורונה זה לא היה מעניין אף אחד, אך אלה זמנים אחרים. מאות הנוסעים יוצאים מעט שפופים מהמטוס, כי הם מבינים שכעת מחכה להם 14 ימים בידוד, היות וטורקיה מוגדרת כמדינה אדומה. אבל במסע הארוך והמייגע הזה מהירידה מכבש המטוס ועד ליציאה מנתב"ג מחכה הסיוט האמיתי.
"גם ככה אני הולך לאכול אותה שבועיים בבידוד, חוזר עייף מאוד מטיסה. עם החלק הזה זה אין לי בעיה אבל למה צריך לטרטר אותנו שעתיים ושלוש כדי לצאת מנתב"ג בהליך מסורבל ומפרך שמזכיר לי טירונות חי"ר לפעמים", קבל יוסי נוסע שנחת מטורקיה אחרי שבועיים של טיול ברחבי המדינה. "במקום לפשט את כל התהליך ולסיים אותו אחרי חצי שעה, הם גורמים לנוסעים לעוגמת נפש".
גם אני חזרתי השבוע מטורקיה וחוויתי על בשרי את ההליך הארוך והמתיש בדרך אל "החופש". מרגע שיורדים מהמטוס התחנה הראשונה היא מד"א. אנשי מד"א מחכים ישר אחרי הירידה ושואלים האם יש לך תסמיני קורונה, עושים בדיקת חום ולאחר מכן מתקדמים הלאה.
התחנה השנייה והבעייתית היא זו של נציגי משרד הבריאות (שנמצאת במסדרון לאחר הירידה מהמטוס). עוד לפני ההגעה במשרד הבריאות דורשים להיכנס לאתר שלהם, להוריד טופס כניסה לבידוד ולמלא את הפרטים. לאחרים חילקו טפסים למילוי ידני.
ומה אם אין לך הבנה בעולם הדיגיטלי ומתקשה במילוי טפסים? זה מה שקרה למשל לאברהם בן ה-70 ולעוד כמה עשרות נוסעים שנאלצו להמתין שעה ארוכה כדי שיסייעו להם למלא את פרטיהם בטופס הכניסה לבידוד המכוון או הידני.
"אין לי שום הבנה בטלפון. יש לי טלפון נוקיה ישן. אמרו לי לחכות פה עד שיעזרו לי", סיפר אברהם שנחת מאיסטנבול יחד עם אשתו. "יש פה מעט אנשים על כמות גדולה של נוסעים מאוד מבולבלים ולא יודעים מה לעשות. אנחנו מחכים פה כמעט שעה ויש לי תחושה כשאפשר לסיים הכול גם בחמש דקות".
אבל הבעיה היא לא רק לאלה שמתקשים טכנולוגית. גם מי שמילא את הטפסים מבעוד מועד, נאלץ להמתין לאישור ידני של משרד הבריאות, הליך שיכול לקחת לא מעט זמן אם יש הרבה אנשים. "אני מילאתי את כל הפרטים שלי בטופס הבידוד המקוון באתר משרד הבריאות. קיבלתי אישור. יש למשרד הפנים ולמשרד הבריאות את כל המידע על הנוסעים מחברות התעופה ועכשיו אני צריך לחכות לפקיד ההגירה שייתן לי אישור, זעם אסף. "אם המדינה לא מאמינה לאזרחים שלה אז שלא תבקש מהם למלא טופס כניסה לבידוד באתר משרד הבריאות ותבזבז את הזמן שלנו. אני נתקעתי פה שעתיים וחצי".
התחנה השלישית היא החתמת הדרכון והיא נעשית כעת לפני הירידה למתחם שפעם שימש להחתמת הדרכונים. לפני שמגיעים אליו מחלקים את הנוסעים לפי דרכונים ישראלים וזרים. השלב הזה עבר יחסית מהר. נאלצנו לעמוד בתור די צפוף ולהמתין קצת, אך זה היה סביר.
התחנה הרביעית, לפני שניתן לצאת מהשדה היא פקיד ההגירה שמחכה באולם שבעבר שימש להחתמת הדרכונים. פקיד ההגירה רואה את הטופס הידני או הטופס המכוון במשך כמה דקות ולאחר מכן מחליט אם לאשר או לאשר את הכניסה שלך לישראל. כמובן שגם התורים אליו משתרכים. שלושה פקידים על מאות נוסעים, רובם מבולבלים עם ערימת שאלות לגבי מילוי הטפסים.
נוסע אחד שנחת מטורקיה טוען שבכלל היה בקפריסין והמהומה גדולה. הנוסעים מתחילים לאבד את הסבלנות. הנוסע מתווכח דקות ארוכות עם פקיד ההגירה, גם שוטרים שהוזעקו למקום לא מצליחים להרגיע אותו. הוא מתעקש להוכיח שלא צריך לשלוח אותו לבידוד.
"זה לא הגיוני שנחכה בתור לפקיד של משרד הפנים עוד שעה. יש פה רק שלושה עובדים ולהמון אנשים שמילאו טפסים באתר משרד הבריאות יש המון שאלות ואין תשובות, סיפרה אחת הנוסעות כשהיא מותשת ועייפה. "מה הבעיה שהפקיד יראה את כרטיס הטיסה של כל נוסע וישלח אותו לבידוד בלי כל הבלגן הזה. אם לא מאמינים לנו אז יש כרטיסי טיסה. אין לנו לאן לברוח".
כעבור כשעתיים וחצי ראשוני הנוסעים עושים את דרכם למזוודות שם ימתינו להן עד שיזכו לצאת מנתב"ג בדרך לבידוד של שבועיים. "זה סיוט מה שעברנו", סיכמו כמה מהנוסעים. "הכול פה מבולגן. אין סדר. אין היגיון אבל מה אכפת למדינה שנסבול עוד יותר בדרך לבידוד".
ממשרד הבריאות נמסר: "רשות האוכלוסין וההגירה מנהלים את את הליך הרישום והתחקור בכניסה ביעילות רבה. נוכחנו בהגעת מספר טיסות שסיימו את התהליך תוך דקות בודדות. על מנת להקל על תהליכי הכניסה לישראל הנוסעים מתבקשים למלא את הטפסים לפני הגעתם לטרמינל (סמוך אך לא יותר מ-24 שעות לפני הטיסה), בנוחות בביתם ובסיוע בני משפחה אם נדרש.
בנוסף, משרד הבריאות חייב את חברות התעופה להנחות ולסייע במילוי הטפסים הדיגיטלים טרם העליה למטוס: מתוך תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות), תש"ף-2020 (ד) מפעיל אווירי יקיים עמדה לסיוע לנוסע שמסירת הצהרת בריאות לפי תקנה זו או מסירת פרטים הנחוצים לאיתורו כאמור בתקנה 7, אינם זמינים לו, או אינם אפשריים לו, בין השאר מחמת מוגבלותו; בעמדה לסיוע יינתן לנוסע סיוע במילוי מקוון של ההצהרה או של הפרטים כאמור, והנפקת האישורים על כך.