החדשות הוצפו בשבועות האחרונים עם דיווחים על מטוסים מסחריים – בעיקר של בואינג – שחוו כשלים מסוכנים ובלתי צפויים באמצע הטיסה. בינואר, חלקים ממטוס 737 מקס של אלסקה איירליינס פשוט התפרקו מהמטוס באמצע הטיסה ורק השבוע טיסת LATAM מאוסטרליה לניו זילנד צנחה באופן פתאומי ועשרות נוסעים נפצעו.
סקר טייסים חדש מצביע על כך ש"האיום הגדול ביותר על בטיחות הנוסעים" כלשון הממצאים, עשוי דווקא להגיע מכיוון אנושי: תשישות טייסים. הסקר שנערך על ידי איגוד הטייסים הבריטיים (Balpa) חשף כי למעלה ממחצית (56 אחוזים) מהטייסים הודו כי נרדמו בזמן שהיו אמורים להיות בשליטה על מטוס. מבין אלה, (29 אחוזים) דיווחו שהתעוררו ומצאו את טייס המשנה ישן גם כן.
סקר Balpa בקרב 500 טייסים מסחריים גילה כי 43 אחוזים מהם חשו שהיכולות שלהם לטוס בבטחה נפגעו עקב עייפות לפחות פעם בחודש בששת החודשים האחרונים, כאשר 84 אחוזים אמרו שהתנומות התרחשו בשלב מסוים באותה תקופה. בנתון מזעזע עוד יותר, 49 אחוזים מהטייסים זיהו עייפות כאיום הגדול ביותר על בטיחות הטיסה.
>> חלקם נכונים: בדקנו 7 מיתוסים על טייסים
>> סמים, אלכוהול ובגידות: "ראיתי טייס מקיא כי הוא שתה יותר מדי"
>> לא רק לגיקים של תעופה: 25 שאלות על מטוסים שכל אחד חייב לדעת את התשובה עליהן
בעוד שעייפות זכתה לאחרונה להכרה כגורם סיכון רחב הרבה יותר לבריאות הציבור הכללי, הבעיה חריפה במיוחד עבור טייסים אשר בשל אופי עבודתם חוצים אזורי זמן ופועלים לפי לוחות זמנים קפדניים של טיסות, ונמצאים הרבה יותר בסיכון לעייפות בלתי צפויה מאשר רבים אחרים.
גורם מומחה בענף התעופה שהחליט להישאר בעילום שם מסביר עד כמה לוחות זמנים של טייסים יכולים להיות תובעניים: "חברות התעופה הגדולות יקבעו לך טיסות אותך מלוס אנג'לס לניו יורק ואז לוושינגטון. אחרי זה תהיה מנוחה של 11 שעות מהרגע של הנחיתה עד ההמראה מחדש".
חשוב לציין שטייסים צריכים להיות בנמל התעופה לפחות שעה לפני ההמראה ובמקרים מסוימים הזמן שבין הנחיתה לבין המנוחה במלון יכול לקחת מספר שעות. כלומר, באופן יחסי הטייסים לא נחים מספיק שעות ונדרשים להטיס מאות של נוסעים.