חברת התעופה הלאומית של פינלנד, פינאייר (Finnair), החלה לבקש מהנוסעים שלה לעלות על המשקל יחד עם כבודת היד שלהם כדי לרשום את משקלם בשער ההמראה, כחלק מהמאמץ לשפר את חישובי איזון המטוס. תוכנית זו, נכתב בהצהרה מטעם החברה, היא "וולונטרית ואנונימית" והיא נוצרה בניסיון לאסוף נתוני נוסעים מדויקים יותר ולמנוע מהמטוס לחרוג מ"משקל מקסימלי שנקבע כדי להבטיח המראה בטוחה".
מדובר בחלק ממגמה גוברת בקרב חברות תעופה, אשר עושות שימוש בשיטה זו כדי להבטיח שהמשקל הכולל של המטוס מדויק. בעוד שמשקלי המטוס, הדלק, המטען, מיכלי המים והקייטרינג ידועים, חברות תעופה רוצות להבין טוב יותר את המשקל המשתנה של הנוסעים ותיקי היד שלהם בטיסות בודדות.
אבל התוכנית של פינאייר, שהחלה השבוע בנמל התעופה של הבירה הפינית הלסינקי, כבר מקטבת גולשים ברשתות החברתיות. "אני לא חושב שזה חודרני או מיותר", כתב אדם אחד באינטרנט, וכינה את המהלך "סביר". אחרים כינו את המהלך "קטנוני" ואפילו "משפיל".
>> פינלנד: כל הסיבות לטייל במדינה המאושרת בעולם
>> אל תהיו כמו כולם: הטעות הכי גדולה שרובנו עושים כשנוחתים בחו"ל
>> לא רק לגיקים של תעופה: 25 שאלות על מטוסים שכל אחד חייב לדעת את התשובה עליהן
חברת התעופה מסרה כי הנתונים יישארו אנונימיים. לנוסעי עסקים ופנאי ב"טיסות נבחרות באירופה" ומספר בטיסות ארוכות תוצע הזדמנות להשתתף: "הנתונים שנאספים אינם מקושרים בשום צורה לנתונים האישיים של הלקוח", אמר סאטו מונוקה, ראש התהליכים הקרקעיים בחברת פינאייר, בהצהרה. "איננו מבקשים את השם או מספר ההזמנה".
המשקל הכולל של הנוסע וכבודת היד שלו, גילם, מינו וסיבת הנסיעה שלו מתועדים במאגר מידע, אך "לא נאסף מידע שיאפשר לזהות את המשתתפים", הוסיף מונוקה. "רק סוכן שירות הלקוחות שעובד בנקודת המדידה יכול לראות את המשקל הכולל, כך שתוכלו להשתתף במחקר בראש שקט".
חברות תעופה אחרות ביצעו תרגילים דומים
בשנת 2013, סמואה אייר (Samoa Air) הפכה לאחת מחברות התעופה הראשונות שהחלו לשקול נוסעים, ובצעד שנוי במחלוקת היא גם גבתה תעריף משתנה של קילוגרם בהתאם למרחק הנסיעה. בשנה שעברה, אייר ניו זילנד גם ביצעה שקילה לנוסעיה לחישוב המשקל הכולל של הטיסה.
קוריאן איירליינס התמודדה עם תגובה מסוימת של נוסעים לאחר שיצאה בתוכנית דומה בקיץ שעבר, כאשר כלי תקשורת מקומיים דיווחו כי חלק מהנוסעים אמרו שהם חשים מבוכה להישקל, בעוד שאחרים טענו שיש לתת לנוסעים רזים יותר אפשרות להעלות כבודה כבדה יותר.
רוב חברות התעופה האמריקניות שללו צעדים כאלה בשנים האחרונות, בעוד שבבריטניה, סטארט-אפ תעופה חקר שיטות נתוני משקל מדויקות יותר בנמלי תעופה במטרה לחסוך בעלויות הדלק ולבלום את פליטת הטיסות.
משקל הלקוחות וכבודת היד שלהם מחושב בדרך כלל באמצעות משקלים ממוצעים שאושרו על ידי רשות התעופה האזרחית, אמרה פינאייר. האפשרות האלטרנטיבית היא שחברות תעופה ישתמשו במידות משלהן או ישתמשו במשקלים סטנדרטיים שהוגדרו על ידי הסוכנות לבטיחות תעופה של האיחוד האירופי.
מאז 2018, פינאייר טוענת שהיא משתמשת במשקלים ממוצעים על סמך המדידות שלה, אך יש לעדכן את ההערכות הללו כל חמש שנים. "הגיע הזמן לאסוף נתונים מעודכנים", אמרה דוברת החברה פאייבט טולקוויסט. הפרויקט החל ביום שני האחרון, ו"עד כה היו לנו כ-800 מתנדבים שהשתתפו בו – זה נהדר לראות שהלקוחות שלנו מעוניינים להתנדב באיסוף הנתונים הזה", היא הוסיפה והדגישה שהשקלול אינו חובה לאיש. הנוסעים מתוגמלים בתג מטען למזכרת על השתתפותם, אמרה.
הסקר יתרחש שוב בחודשי שיא התיירות, על פי חברת התעופה, כדי לקחת בחשבון תזוזות עונתיות במשקל שקשורים גם לבגדים ולפריטים שונים שהנוסעים לוקחים איתם. לאחר השלמת המידע, הנתונים יישלחו לסוכנות התחבורה והתקשורת הפינית, Traficom, לאימות לפני שחברת התעופה תוכל להשתמש בנתונים לחישובי איזון וטעינה עתידיים של מטוסים בין 2025 ל-2030, אמרה פינאייר.