חברת הלואו קוסט האירית ריינאייר תפצה שמונה נוסעים ישראלים ב-25 אלף שקל לאחר שלא עלו למטוס בגלל שהתעכבו בבדיקות הביטחוניות. כך פסקה רשמת בית המשפט לתביעות קטנות בחיפה לאחר שקבעה כי לחברה יש אחריות למחדל.
המקרה התרחש אומנם לפני כחצי שנה, אך מתברר שמדובר בתופעה חוזרת, כאשר רק בחודש האחרון דווח על ארבעה מקרים שונים שבהם ישראלים שעוכבו בנמל התעופה של ברלין, לא הורשו לעלות על הטיסה. לטענת חברת התעופה במקרים האלה, הבדיקות הביטחוניות המחמירות לטיסות לישראל הן אלה שגורמות לעיכובים של הנוסעים.
במקרה הנוכחי מדובר בשני זוגות הורים וארבעת ילדיהם, שטסו לחופשה באחת המדינות במערב אירופה. בתום החופשה הם הגיעו לנמל התעופה כשלוש שעות לפני ההמראה, אך בכל זאת לא עלו על המטוס. "הגענו רבע שעה לפני שהם פתחו את הדלפק בשדה התעופה", טענו התובעים, "התור ארוך של נוסעים בדלפק של החברה וגם הבדיקות הביטחוניות היו ממושכות. היו לנו 26 דקות מרגע מסירת המזוודות לנציגי החברה ועד ההגעה לשער העלייה למטוס. התורים היו ארוכים. היו עוד 12 נוסעים נוספים באותה סיטואציה שלנו שלא הצליחו להגיע בזמן לשער העלייה למטוס ונשארו מאחור כמונו בשדה. המטוס המריא בלעדינו. סגרו לנו את שער העלייה למטוס בפנים. לא היה עם מי לדבר".
על פי הטענות, שער העלייה למטוס נפתח באיחור, מה שגרם לעיכובים בעלייה של נוסעים למטוס והשארתם של 20 נוסעים בנמל התעופה. כתוצאה מכך, אותם נוסעים נאלצו להמתין לכבודה שלהם שהורדה מהמטוס, לרכוש כרטיסים חדשים באלפי אירו, ולנסוע לנמל תעופה אחר במשך שמונה שעות כדי לעלות על טיסה חזרה לישראל.
"מדובר במחדלים וכשלים של החברה שגרמה לכך שלא נעלה על הטיסה לישראל", טוענים התובעים, "אנחנו הגענו לשדה התעופה הרבה לפני זמן פתיחת הדלפק ובסוף נשארנו מאחור ולא טסנו לישראל. הם העדיפו להוריד לנו את המזוודות למטוס מאשר להעלות אותנו לטיסה למרות שזה לקח יותר משעה. זו התנהגות אבסורדית ולא הגיוניות. אנחנו לא אשמים במחדלים שלהם".
השמונה הגישו תביעה נגד ריינאייר לבית המשפט לתביעות קטנות בחיפה, ובה הם טענו כי עקב מחדלי החברה הם נאלצו לרכוש על חשבונם כרטיסי טיסה חדשים ולנסוע שמונה שעות לנמל תעופה מרוחק על חשבונם.
החברה הגישה כתב הגנה בו ביקשה לדחות את התביעה על הסף בנימוק שטוען כי היא לא אשמה במחדלים. ריינאייר הטילה את האחריות על הנוסעים, שלשיטתה הגיעו באיחור לנמל התעופה ולכן לא הספיקו לעלות לטיסה. עוד ציינה החברה כי שלחה מיילים ובהם הודיעה כי על הנוסעים להגיע כשלוש שעות לפני זמן הטיסה.
הרשמת שדנה בתביעה החליטה לקבל את חלקה, אבל הטילה את האחריות למחדלים על כתפי החברה ועובדיה שלא הקצו מספיק משאבים וכוח אדם כדי לטפל בנוסעים הרבים. עוד אמרה כי על ריינאייר היה לזרז את הבידוק והעברת המזוודות מהדלפקים למטוס.
"לא ניתן כל הסבר מדוע בחרה הנתבעת (ריינאייר) לסגור את השער דווקא בשעה 07:40, תוך שהיא לא מעלה לטיסה 21 נוסעים נוספים שכבר מסרו את הכבודה וממתינים בשער לאחר שנפגעו מהכשלים שהיו בתהליך הבידוק", ציינה הרשמת בפסק הדין. הרשמת הוסיפה וציינה כי היא איננה מבינה מדוע שער העלייה למטוס נפתח באיחור של 31 דקות, ותשע דקות לפני המועד שנקבע לסגירתו.
"הותרתו פתוח (של שער העלייה) במשך עשר דקות נוספות בלבד, ובסך הכול במשך פחות ממחצית הזמן שבו היה אמור להיות פתוח, תוך סגירתו באופן פתאומי, שעה שנוסעים שמסרו את כבודתם עדיין עומדים בתור לעלייה למטוס, אינה התנהלות סבירה ואין לקבלה", הדגישה הרשמת, "טענת התובעים לפיה היה לוקח פחות זמן להשלים את הבידוק לכל הנוסעים שלא הספיקו לטיסה מאשר לפרוק את את המזוודות של אותם נוסעים מהמטוס, היא סבירה ומתקבלת על הדעת".
השופטת קבעה כי גם התובעים היו צריכים לקחת בחשבון שבהרכב שבו היו ההתנהלות היא איטית, והיו צריכים אולי לקחת מקדם ביטחון יותר גבוה בהגעה לנמל התעופה. עם זאת, היא ציינה שהאחריות המרכזית למחדלים עדיין מוטלת על החברה. כך קבעה כי על החברה לפצות את הנוסעים בסכום כולל של 25 אלף שקל.