ממשלת ספרד פתחה בחקירה נגד שבע חברות לואו קוסט בגלל גביית תשלום נוספת על כבודת היד. בין הנבדקות גם ווילינג, וויז אייר וריינאייר. על פי ההודעה לעיתונות, הבדיקה בוחנת האם זה "פוגעני" ו"לא הוגן" לגבות מהנוסעים תוספת עבור שירות שנחשב בדרך כלל להכרחי.

יותר רווחים – פחות דאגה ללקוחות

השיטה של חברות התעופה שנמצאות במוקד החקירות מצביעה על כך שהעדיפות שלהן היא "להשיג מיקומים טובים יותר במנועי חיפוש ובפורטלים מקוונים להשוואת טיסות" ומסיבה זו החברות מפרסמות מחירים נמוכים ומטעים.

משרד הצרכנות הספרדי בוחן האם לחברות תעופה עשויה להיות "עמדה מועדפת" באמצעות פילוח מחירים, מאחר ובאתרי הזמנת הטיסות החברות מציגות מחירים נמוכים בהרבה ממה שהצרכן משלם הסוף בעסקה. במילים פשטות: חברות הלואו קוסט מציגות מחירים נמוכים כדי לבלוט גבוה יותר באתרי השוואות המחרים. על פי הטענות, בסופו של דבר, המחירים שמשלמים הצרכנים בתוספת עמלות עבור כבודת יד או הזמנת מושבים, לרוב גבוהים משמעותית מהמחיר שצוין תחילה.

ריינאייר איטליה (צילום: Matej Kastelic, shutterstock)
תפסיק לגבות עבור כבודת היד? ריינאייר|צילום: Matej Kastelic, shutterstock


בהתאם לתוצאות החקירה, חברות התעופה עלולות לעמוד בפני קנסות כבדים. נחקרות חשדות הנודעות להפרות חמורות שניתן לקנוס בגינן בסכומים הנעים בין 10,000 ל-100,000 אירו (40-400 אלף שקל). עם זאת, ניתן להגדיל את הקנסות הללו לפי ארבעה עד שישה מהרווחים, או עד 4 אחוזים מהמחזור.

משרד הצרכנות חוקר למעשה האם שיטות מסחריות של חברות הלואו קוסט, עלולות להיחשב "מטעות או לא הוגנות" ולהפר את חוקי הצרכנות. לטענת המשרד, לחברות התעופה שנחקרות יש ביחד נתח שוק של יותר מ-30 אחוז, הן בתוך והן מחוץ לאירופה. המשמעות היא שהן משפיעות על ההזמנות של מיליוני נוסעים, ובכך גם משפיעות על המחירים ועל על עולם התעופה באופן רחב.