אירגון השיט הבינלאומי, (CLIA (Cruise Lines International Association, מדווח שעל פי הנתונים שברשותו, נכון לעכשיו ישנן 30 ספינות קרוז שנמצאות תחת אחריותו ושטות מסביב לעולם. 

על פי נתוני האירגון, שמאגד כ-38 חברות בינלאומיות שונות, מספר האוניות המקסימלי עליו הוא אחראי עומד על כ-277, מתוכן, נכון לעכשיו יש כ-11 אחוזים בלבד בים, שזה כאמור כ-30 ספינות בסך הכל. "כל מה שאנחנו עוסקים בו כרגע זה לדאוג לכל הספינות מסביב לעולם לסיים את דרכן בבטחה ולשחרר את הנוסעים לביתם", נמסר מארגון השיט.

תושבים שמיידים אבנים על נוסעי קרוז (צילום: richard bouhet, AFP)
הפגנה אלימה של תושבים נגד עגינת ספינת קרוז במדינתם|צילום: richard bouhet, AFP

חלק מהספינות נמצאות בים הפתוח כבר מעל חודש ולא מצליחות למצוא מקום שיסכים להן לעגון בתחומיו, וחלק מן האוניות הן כאלה שעדיין נמצאות במסלולן ויצאו לדרכן למרות שנגיף הקורונה התפרץ, אך לא ידוע עדיין האם יצליחו להשלים את מסלולן על פי התכנון.

בארגון מציינים שב-13 במרץ הוא הוציא הוראה שבמשך 30 ימים חל איסור גורף לצאת לים, כך שכל הספינות שנמצאות כרגע בחוץ, יצאו לדרכן לפחות לפני 12 יום. החשש הגדול הוא שהפחד הגדול מהספינות הללו בימים אלה יוביל לכך שרבות מהן יאלצו לשוט ללא תכלית במשך תקופה מאוד ארוכה.

הכל התחיל בספינת הדיימונד פרינסס

ספינת הקרוז הראשונה שעלתה לכותרות בעידן הקורנה, וגרמה לבהלה גדולה בענף השיט, היתה ספינת הדיימונד פרינסס, עליה היו כ-3,700 נוסעים ואנשי צוות. בתאריך ה-4 בפברואר, בזמן שהספינה עגנה ביפן, התגלו בה 10 חולי קורונה ומאותו הרגע כולם נכנסו לבידוד של 14 יום. בסופו של דבר נדבקו בה 712 אנשים ואנשי צוות ,8 מהם מתו. על הספינה היו גם 15 ישראלים, 4 מהם חלו בנגיף.

אחד מסמלי תקופת הקורונה. ספינת הדיימונד פרינסס|צילום: רויטרס

המקרה המתוקשר של הדיימונד פרינסס הוביל לגל של ביטולים בקרוזים מסביב לעולם. בנוסף, קרוזים שכבר יצאו נתקלו בסירוב של המדינות השונות לעגון בתחומן. חלק מהאוניות אף מצאו עצמן שטות שבועות ללא מטרה בהמתנה לקבל אישור לעגון.

מקרה חמור נוסף שהתרחש בתקופה האחרונה, תושבי ראוניון, אי בים ההודי, הפגינו באלימות נגד עגינת ספינה בתחומי המדינה ודרשו שנוסעיה לא ירדו לחוף.